En dt 5 skulle jag rekomendera. Om du inte fiskar längre än 10-15 meter kanske en sexa funkar i övrigt skulle jag ta en femma eller en fyra. Ju längre lina du har utanför spötoppen ju tyngre blir linan. En fyra kanske du kan kasta med 15-20 meter ute och en femma kanske 15 meter och 6 lär nog stanna vid 10 meter innan spöt ger upp. Beronde på kastteknik. Men som sagt, en femma skulle jag köra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
DT vs. WF
Collapse
X
-
A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
-
Ja, det är nog smart att fråga Guideline själva. De borde ju veta vilken klass som är optimal. Och roll kastar du mycket? Då är ju DT det självklara valet. DT, är ju juste på detta med precision oxå.
He, he, he! Ja, den killen kan verkligen kasta!What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Vad jag kan se så verkat inte guidline ha några DT linor. I alla fall hittar inte jag några.
Har ni några rekommendationer? Jag har sneglat på Teeny och Scientific Anglers.
Kommer inte ihåg vilka mina första DT linor var ifrån, men säkerligen Scientific Anglers.Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-04-11, 19:27.
Kommentera
-
Nu fick jag svar från Guidline, och den snubben rekommenderade DT6 till mitt #5 spö.
Men när jag snackade med dom på Capricorn så sa de bara; "Näää han måste tänkt fel." och rekommenderade DT5 så som jag tänkt från början. Men det var bara för mig att höra av mig om det ändå inte blev bra.
Så det blev en Scientific Anglers Supra DT5
Så nu är jag laddad med min "gamla" WF för de längre kasten och en DT för mina kortare precisionskast och rollkast i den lilla hemmaån där det tidvis bara är 5-6 m och trädöverhäng.
Kommentera
-
Ja många gånger blir det dubbla budskap när man frågar runt. Så i slutändan så måste man ändå gå på sin intuition.Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggLitet dubbla budskap det där. Men S.A. linorna brukar vara bra. Och nu är du ju som sagt rustad för alla eventualiteter.

Men det är bara att höra olika åsikter och råd. Slår man ihop allt så blir man ändå kunskapsmässigt mer berikad när man sedan gör sina egna val.
Men nu får vi se hur frälst jag blir av att åter använda DT lina. Det var rätt många år sedan sist en DT satt på rullen.
I alla fall så är jag rustad.
Kommentera
-
Du kommer säkert att få en trevlig upplevelse med din nya lina. Jag hade tillfälle att få testa en riktigt trevlig DT ( 5:a ), som diedose här på forumet ska börja sälja så småningom. Jag hade inte kastat med en sådan lina på många år innan. Och hade helt glömt bort hur en DT kändes? Men blev mycket förtjust i på det sätt DT:n uppförde sig i luften och sträckte när man lade ut kastet. Positivt, är ju att man kan jobba igenom kasten på ett litet lugnare sätt än med en fram tung lina. Det blev ännu mer uppenbart ju längre lina man hade utanför topp öglan på spöt.
Det gick också upp för mig att rådet att som nybörjare använda just en DT lina, som var det lin tips som gavs när jag började flugfiska. Inte var ett så tokigt råd ändå.
Man har ju även fördelen med en DT, som nybörjare ( i synnerhet ). Att om man råkar misshandla ena spetsen av linan litet? Då kan man ju vända på hela paketet och nöta vidare. Försök att göra det med en WF eller longbelly du!
Att sedan 99,9 % av flugfiske kiten kommer med en WF lina, handlar nog mer om att tillverkarna utgår från att man oftast börjar sin bana som flugfiskare i P&T pölarna. Ja, om man nu inte börjar med att fiska Gädda eller kust HÖ då? Men då är det ju ändå fortfarande en WF som gäller.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 16:30.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ja det gamla rådet att som nybörjare börja med en DT är inte så dumt. Förstår faktiskt inte varför det tjatas om WF och att det alltid är en sådan lina i nybörjarkiten? Verkar som man har inställningen att det handlar om att kasta så fort och långt som möjligt. Du har nog rätt i det där att man idag ofta börjar sin flugfiskekariär i någon P&T pöl på en brygga med fri kastyta bakom sig. När man själv började så var DT det självklara valet.Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggDu kommer säkert att få en trevlig upplevelse med din nya lina. Jag hade tillfälle att få testa en riktigt trevlig DT ( 5:a ), som diedose här på forumet ska börja sälja så småningom. Jag hade inte kastat med en sådan lina på många år innan. Och hade helt glömt bort hur en DT kändes? Men blev mycket förtjust i på det sätt DT:n uppförde sig i luften och sträckte när man lade ut kastet. Positivt, är ju att man kan jobba igenom kasten på ett litet lugnare sätt än med en fram tung lina. Det blev ännu mer uppenbart ju längre lina man hade utanför topp öglan på spöt.
Det gick också upp för mig att rådet att som nybörjare använda just en DT lina, som var det lin tips som gavs när jag började flugfiska. Inte var ett så tokigt råd ändå.
Man har ju även fördelen med en DT, som nybörjare ( i synnerhet ). Att om man råkar misshandla ena spetsen av linan litet? Då kan man ju vända på hela paketet och nöta vidare. Försök att göra det med en WF eller longbelly du!
Att sedan 99,9 % av flugfiske kiten kommer med en WF lina, handlar nog mer om att tillverkarna utgår från att man oftast börjar sin bana som flugfiskare i P&T pölarna. Ja, om man nu inte börjar med att fiska Gädda eller kust HÖ då? Men då är det ju ändå fortfarande en WF som gäller.
En fördel som du nämner är ju att om ena änden blir sliten så är det bara att vända på linan. På så vis har man ju längre livstid på linan. Man kan använda den fler säsonger.
Nu kanske det låter som att jag tycker WF är skit, men det tycker jag inte. Tycker nog mest att DT linan med dess fördelar har hamnat lite i skymundan. WF fyller sin funktion och är bra att ha. Därför har jag nu både FW och DT.
Så nu blir det att åka ut i helgen och testkasta den nya linan och se hur det går och känns. WF linan har jag med på reservrullen.
Jag kommer att avlägga en rapport efter helgen.
Kommentera
-
Tror att av detta med snabba spön och linor hänger litet ihop med på det sätt som de flesta människor lever sina liv i dag. Fort, fort! Bråttom, bråttom!
Båda linorna har egentligen sin givna plats. Men det finns alltid gräns överskridande fiskare som testar det litet annorlunda valet vilket ju är kul och intressant. Min ena fiske kompis från Stockholm. Han fiskar uteslutande DT oavsett om det är en å eller en P&T sjö. Honom, är det ingen ide' att försöka få att fiska WF eller Longbelly. Han trivs alldeles för bra med sin lin typ.
Jag har väl självt snöat in på Longbelly till stor del. Den linan tycker jag är en bra kombination mellan en DT och en WF. I synnerhet för stilla vatten fisket, vilket är i huvudsak vad jag fiskar nu för tiden. Men i sommar så har jag lovat mig självt att även köra litet mer DT och torrfluga / ytligt fiskad nymf, för att se hur det känns? I P&T sjöarna och dammarna här nere.
Ska bli kul att höra vad du tycker om linan sedan.
Skit fiske på dig!Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 18:31.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
163 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg