DT vs. WF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT vs. WF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Tror att av detta med snabba spön och linor hänger litet ihop med på det sätt som de flesta människor lever sina liv i dag. Fort, fort! Bråttom, bråttom!

Båda linorna har egentligen sin givna plats. Men det finns alltid gräns överskridande fiskare som testar det litet annorlunda valet vilket ju är kul och intressant. Min ena fiske kompis från Stockholm. Han fiskar uteslutande DT oavsett om det är en å eller en P&T sjö. Honom, är det ingen ide' att försöka få att fiska WF eller Longbelly. Han trivs alldeles för bra med sin lin typ. Jag har väl självt snöat in på Longbelly till stor del. Den linan tycker jag är en bra kombination mellan en DT och en WF. I synnerhet för stilla vatten fisket, vilket är i huvudsak vad jag fiskar nu för tiden. Men i sommar så har jag lovat mig självt att även köra litet mer DT och torrfluga / ytligt fiskad nymf, för att se hur det känns? I P&T sjöarna och dammarna här nere.

Ska bli kul att höra vad du tycker om linan sedan.

Skit fiske på dig!
    Vad finns det för olika longbelly linor? Alltså vilka tillverkare har dom?
    Hittar t.ex. inga hos Guideline.

Kommentera

Hej!

Så vitt jag vet? Så har varken Guideline eller Vision någon sådan. Rio (Gold och Outbound) och Sameo Python + Cortland har dock sådana linor. Det sägs att Dan Tackel har också. Men de finns inte på deras hem sida. Man får väl ringa och fråga dem.

Rio Gold är den jag självt kör med. Outbound , sägs vara ca. en halv klass tyngre än uppgivet. Gold däremot känns som om den stämmer rätt väl i klassningen. Jag har en #6 till mitt klass 5 spö. Och Sameo, är ju kända för att hålla AFTM klassningen bra.

Cortland vet jag inte hur de håller klassningen? Men de är ju väldigt gamla lin makare. Så själva linorna i övrigt är det säkert inget fel på.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 19:49.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Cortlands longbelly är ju billig iaf. OM nu inte Dan Tackel som sagt har en sådan 2:a sortering?

Sameo Python, är en mellan pris lina: http://h2o-flugfiske.se/linortafsar/...ing-longbelly/

Rio linorna är dyra.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 20:01.

Kommentera

Rio Outbound är definitivt ingen longbellylina.
          Jag älskar att syssla med struntsaker,
          påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
          komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
          och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Tror att av detta med snabba spön och linor hänger litet ihop med på det sätt som de flesta människor lever sina liv i dag. Fort, fort! Bråttom, bråttom!

Båda linorna har egentligen sin givna plats. Men det finns alltid gräns överskridande fiskare som testar det litet annorlunda valet vilket ju är kul och intressant. Min ena fiske kompis från Stockholm. Han fiskar uteslutande DT oavsett om det är en å eller en P&T sjö. Honom, är det ingen ide' att försöka få att fiska WF eller Longbelly. Han trivs alldeles för bra med sin lin typ. Jag har väl självt snöat in på Longbelly till stor del. Den linan tycker jag är en bra kombination mellan en DT och en WF. I synnerhet för stilla vatten fisket, vilket är i huvudsak vad jag fiskar nu för tiden. Men i sommar så har jag lovat mig självt att även köra litet mer DT och torrfluga / ytligt fiskad nymf, för att se hur det känns? I P&T sjöarna och dammarna här nere.

Ska bli kul att höra vad du tycker om linan sedan.

Skit fiske på dig!
            Ja det kan nog ligga en hel del i det du skriver om snabbare spö och linor med hur folk lever i dag. Vårt samhälle rullar på snabbare och snabbare och många rycks med utan att stanna upp och ifrågasätta.
            Hur många väljer hellre att med sina snabba spön och färgglada flugor åka till ett P&T vatten och dra upp 3 bågar på en kvart istället för att sitta en halv dag och betrakta en å och kanske lyckas fånga en öring?

Fiske är så mycket mer än bara fiske och att dra upp så många och så stora fiskar som möjligt.
            Man kanske skulle skriva en bok i stil med "Flugfiske enligt Zen"

Kommentera

Ja, man kan ju t.om se folk som fiskar flugan så in i norden snabbt att man knappt tror att det är möjligt? Bara för att i nästa moment ut med flugan igen fort som fn! Och upprepa det hela igen gång, på gång.

En sådan zen bok skulle nog behövas.

Sedan så har du ju "Viktige Viktor" som står med handsfree setet och babblar på högt och glatt om jobbet medan han fiskar in betet eller flugan. Det har jag varit med om vid minst 3 tillfällen.

Fråga no. 1 där? Ska han jobba eller koppla av med fisket? Tror inte båda 2 går att förena på ett bra sätt.

Fråga 2. Tror han att vi andra är intresserade av hans jobb?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-12, 22:57.

Kommentera

Ja, man kan ju t.om se folk som fiskar flugan så in i norden snabbt att man knappt tror att det är möjligt? Bara för att i nästa moment ut med flugan igen fort som fn! Och upprepa det hela igen gång, på gång.

En sådan zen bok skulle nog behövas.

Sedan så har du ju "Viktige Viktor" som står med handsfree setet och babblar på högt och glatt om jobbet medan han fiskar in betet eller flugan. Det har jag varit med om vid minst 3 tillfällen.

Fråga no. 1 där? Ska han jobba eller koppla av med fisket? Tror inte båda 2 går att förena på ett bra sätt.

Fråga 2. Tror han att vi andra är intresserade av hans jobb?
                Herre jösses...
                Som Gunnar Westrin brukar säga, "Naturen är ett njutningens tempel..." och så står viss med ett headset och babblar samtidigt som man försöker bedriva flugfiske. Var tog flugfiskets själ vägen???

Människor springer ned till vattnet med sina flugspön, plaskar ut med sina vadare (större delen av sjöns/åns fiskar har skrämts iväg) och slänger med sina spön så långt det bara går med sina färgsprakande streamer och drar in som om det var en tävling om vem som får hem flugan först.

Tycker man har fångat flugfiskets själ rätt bra i denna video.

Kommentera

Ja, jag kan då inte förstå det beteendet alls. Då har man ju missat hela grejen med fisket och att vara ute i busken. Jag stänger alltid av min mobil när jag fiskar. Hatar att höra div. ring signaler vid vattnet! Mobilen är väl både en tillgång och en förbannelse. Nu mer känner folk att de måste vara kontaktbara 24/7. Undrar varför? Fantastiskt att vi överlevde då utan att bryta ihop innan mobilen blev var mans egendom? Vad gör det om man får litet fördröjning på ett samtal eller SMS? Som till 90% egentligen inte innehåller något annat än att folk vill berätta för en vad de gör just för stunden? Vilket iof. kan vara intressant. Skulle det råka vara ett viktigt samtal? Ja, då utgår jag från att den som vill kontakta en försöker igen tills att de får tag på en. Eller skickar ett meddelande. Jag tänker inte låta mobilen diktera hur jag lever mitt liv i alla fall.

Den videon var fin!

Den här videon, fångar också flugfiskets själ och natur upplevelsen rätt bra tycker jag. Och tack och lov ingen störig musik heller.

http://youtu.be/2ANz5qjEHO0
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-13, 10:09.

Kommentera

Jag kan inte förstå de där fiskefilmerna som först verkar så bra, men så plötsligt lägger de in värsta hårdrock musiken??? Som om det var värsta action filmen där Rambo skulle kunna duka upp från första bästa buske med ett maskingevär.
                    Allt ska gå så snabbt och action action action hela tiden, ingen tid för att stanna upp och lyssna och känna.

Väntar man inte på något väldigt viktigt samtal så tycker jag gott att mobilen kan ligga avstängd någonstans.
                    Lasser Åberg sade en gång en rätt fyndig sak angående mobiltelefoner och att vara anträffbar dygnet runt. "Vad gjorde folk förr innan mobiltelefonen kom när de var ute? Sprang de till telefonautomaterna stup i kvarten?"

Kommentera

Nej, vad fn har hårdrock och fiske med varandra att göra?! Eller Hip - Hop och techno med för den delen. Ska man promt ha musik? Ta något som skapar en lugn och till filmen passande stämning OCH svagt i bakgrunden! Finns ett antal klipp på Y.T. Där musiken överröstar den som ska berätta något.

Musik som denna tycker jag är passande till fiske filmer....Med risk för att bli ansedd för att vara en gammal, mossig snubbe. Men det tar jag gärna

Citat: Lasse Åberg sade en gång en rätt fyndig sak angående mobiltelefoner och att vara anträffbar dygnet runt. "Vad gjorde folk förr innan mobiltelefonen kom när de var ute? Sprang de till telefonautomaterna stup i kvarten?"#

Han är en klok man Lasse Å.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-13, 11:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      163 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      266 visningar
                      0 gillar