DT vs. WF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT vs. WF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    O.k. Men vill du promt ha en DT? Varför inte ta en Dan Tackel 2:a sorterings lina då? Mycket pris värda linor som levererar.

#Snart sitter man väl där med ett gammalt splitcane och tweed.#

Inget fel med litet gentlemanna mässigt flugfiske.
    Jag har provat att fiska med splitcane och det är rätt sköna spön faktiskt.

Lite mer "gentlemanna mässigt" flugfiske behövs nog idag.

Kommentera

Ja, cane spöna är mysiga att fiska med. Men inget för den som vill ha ett snabbt spö minsann. Det är ju spön man ska jobba lugnt och metodiskt med. Passar ju därför fint ihop med DT linor. Synd bara att det är rätt så mycket pyssel med att hålla ett sådant spö i trim. Och så den svettiga pris lappen då.

Köpa cane begagnat, kan vara en vansklig historia. Iaf. om man köper det via Tradera eller dylika platser? Man ska helst få känna på det och kolla in lacken, om holkarna är glappar eller inte? Och förstås att spöt är rakt i toppen / topparna? Till skillnad från dagens kolfiber spön så kom de flesta cane spöna med 2 st toppar. Något jag tycker att tillverkarna av dagens "dyr spön" åtminstone skulle ta efter.

Helst, så ska ju bambu ribborna vara kluvna ur stocken med kniv. På många av de billiga cane spöna så har man sågat fram dem. Vilket gör att en del fibrer kapas av. Den finaste bambun ansågs / anses var den som växer i Tonkin bukten av någon anledning?

De tåligaste splitcane spöna gjordes av Skottska Farlow and Sharpe. De bakelit impregnerade sina klingor mot fukt. Tror att de är rätt ensamma om detta.

Hade ett sådant av modell "Eighty Eigth" för länge sedan. Mycket trevligt spö! Och inte så fasligt dyrt nytt heller.

Enhands splitcane spön är ju litet tunga. Men inte så pass att det blir jobbigt. Med de gamla 2 hands spöna var det en helt annan sak! Jag fick känna på ett 12.5 fots Hörgård cane spö en dag i Älvkarleby. Fy fn vilken påk! Man hade svårt att stå stilla när man kastade.

Då gällde det att ha en tung rulle som balanserade upp det hela. Hörgård's Laxesnelle t.ex.
      Det var en minst sagt bastant rulle det!

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-09, 23:04.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det splitcane jag provat var tillverkat av Carl Anderberg.
        Hade jag pengarna skulle jag nog inte tveka att köpa ett spö tillverkat av honom.

Kommentera

Så om jag nu vill skaffa en DT till mitt spö...
          Jag har en Guidline #5 med.fast aktion. Använder en WF5 lina i dagsläget. Bör jag välja en DT 5 eller gå upp/ned en klass på linan?

Kommentera

Har man ett spö med snabb aktion? Då ska det nog till en DT 6. I synnerhet som Guideline spöna i största allmänhet är något under klassade. Men vill du köra det säkra racet? Köp en DT 5 också. 125:- st för Dan Tackel 2:a sorterings linan gör ju att man har råd att experimentera litet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-10, 15:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Har man ett spö med snabb aktion? Då ska det nog till en DT 6. I synnerhet som Guideline spöna i största allmänhet är något under klassade. Men vill du köra det säkra racet? Köp en DT 5 också. 125:- st för Dan Tackel 2:a sorterings linan gör ju att man har råd att experimentera litet.
              Så du tycker en DT 6 är lämpligast till pinnen? Annars har man ju hört tvärt om att om man har en DT lina så går man upp en klass med WF. Men det beror väl på typ av spö antar jag. Nu har jag ju som sagt en medelsnabb pinne.

Kommentera

Lite DT reklam

Kommentera

Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
                  Så du tycker en DT 6 är lämpligast till pinnen? Annars har man ju hört tvärt om att om man har en DT lina så går man upp en klass med WF. Men det beror väl på typ av spö antar jag. Nu har jag ju som sagt en medelsnabb pinne.
                  Jag skulle tro att att en DT 6 ska fungera bra till den pinnen. Men 100% säker att det blir perfekt är jag inte. Å andra sidan, så är det ju lättare att leva med en klass för tung lina än med en som är för lätt.

Ja, normalt sett går man ju upp en klass med en WF och "behåller" klassen om man tar en DT.

Men nu läste jag nyligen att Vision säger om sin Cult DT och DDT. Att har man ett spö snabbt spö med litet mer ryggrad än normalt? Och som lutar åt topp aktions hållet? Då bör man även gå upp en klass på denna lina. Nu vet jag inte heller om Dan Tackels DT lina är så precist AFTM klassad som Vision Cult är heller?

Det här är inte den första och knappast den sista gången jag önskar att spö tillverkarna i första rummet, men även att lin tillverkarna gav fn i att hålla på att experimentera med AFTM klassningarna!
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-10, 17:55.

Kommentera

Funkar en WF5 bra till spöt, så hade jag nog följt spöklassningen, dvs gått ner en klass när det gäller DT. Är väl ingen höjdare med en för tung DT. Beror i och för sig på hur mycket lina man vill kunna hålla i luften

Kommentera

Nu fiskar jag övervägande i mindre vatten så jag har inget större behov av att kasta långt. Snarare korta kast.

Jag har slängt iväg ett mejl till Guidline för att se vad de säger om valet av klass på DT linan till mitt spö.
                      Spontant känns det nog nu som att jag kommer att köra på samma som min WF, en klass 5 lina.
                      Min WF lina kommer jag att ha kvar på en rulle så jag kan byta om behovet uppstår.

Med tanke på där jag mest fiskar nu så blir det ganska mycket rollkast och precisionskast.
                      Men jag får nog träna lite till om jag ska bli lika skicklig som den här snubben.
                      Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-04-10, 18:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      163 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      266 visningar
                      0 gillar