Vision har släppt ett nytt budget spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision har släppt ett nytt budget spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

O.k. ja, då klarar du dig med flugor då förutom att tanka litet Gädd flugor som sagt.

Baitfish, MTX och kanske även någon Husets special? I litet olika färger från flugor.se så har du vad du behöver i fråga om Gädd flugor. Dvs. om du ska plocka ihop flugorna självt? Någon svart variant är viktig att ha som siluett fluga.

Bra tafs erbjudande. men köp iaf 2 st av varje. Och försök hitta en 9 fot tafs med 0.16 spets i stället för "Dryfly" 12 fot.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-08, 16:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tafsmaterial ett het tips, så du kan skarva på den taperade tafsen när den börjar bli kort
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        Svårslaget set i klass 6 för 2 k. Kör själv med linan och den är grym

http://www.tradera.com/ett-fantastis...0214_174796827
        Har det spöt o det är STYVT!! Tycker faktiskt att det är lite dålig "fjong" i det för a va så käppigt. Hade lagt mina sekiner på ett exp4 kit eller liknande samt kompletterat med en roligare lina. Sen är rullen ett riktigt bojsänke. Tung o klumpig. Bättre med en airframe.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
          Hallå igen grabbar! Har precis kommit från en heldag inne på Allt för Sjön/Vildmarksmässan och känner mig riktigt nöjd

Nu kommer jag ännu en gång att hamna lite off-topic i denna tråd, men när vi ändå pratar om dessa budgetspön, och när jag ändå nu fått all den hjälp från er här, så måste jag ju rapportera lite

Jag slog till på 2 flugfiske-paket, då jag tyckte jag fick bra deal av Magnus (tror jag han heter) inne på Huntyard & Berras monter.

Det är tyvärr inte mycket flugfiske på mässan, inte mycket fiske över huvud taget faktiskt. Huntyard & Berras var iaf den montern som hade mest att välja på!

Ett Guideline Epik Pike #9 set blev det till att börja med, precis som ni alla rekommenderade! Vid första anblicket kändes det inte alls billigare då det stod mässpris 1799kr sänkt från 1999kr. När jag sen pratat med Magnus en stund fick jag det för 1599kr. Inte mycket billigare, men ändå hundringen billigare än vad jag sett på nätet.

Sen började jag titta efter #6 set. Tyvärr fanns knappt några färdiga set, varken Kispiox, EXP4 eller Vipu. Efter en massa forskande och babblande med Magnus igen, så kom vi fram till att han kunde "bygga" ett paket åt mig. EXP4 spöt fanns iallafall, så vi byggde utifrån det. Till slut blev det:

- GuideLine EXP4 klass #6 inkl conduratub
          - GuideLine Reelmaster LA 46 rulle
          - GuideLine Force WF-6-F floating lina
          - GuideLine The Micron Backing 20lb

Allt detta fick jag för 1895kr Kändes faktiskt inte helt fel med tanke på LA rullen som tydligen är snäppet bättre än Reelmaster Trout rullen man får i Kispiox/EXP4 setet. 799 för spöt, 439 för linan, 657 för Reelmaster LA och backingen kom på köpet. Enda som fattas då är tafsar, som han ändå inte kunde inkludera även fast jag tjatade hehe.

Vet inte vad ni kommer tycka, men jag känner mig riktigt nöjd, då priserna ändå var bra, jag fick en bättre GL rulle än väntat och Pike setet vart aningen billigare. Loop12 kitet lämnas tillbaka imorn!

Något som också känns skönt är att jag jobbar några hundra meter från Huntyard & Berras i Vårby. Skulle nåt strula så har jag inte långt att åka. Vill för övrigt ge en eloge till personalen i H&B montern, som verkligen gjorde sitt bästa, var mycket behjälpliga och måste haft ett ordentligt tålamod med mig idag hehe!

Nu fattas bara våren och värmen!
          Bra köp för vettiga pengar.

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
            Har det spöt o det är STYVT!! Tycker faktiskt att det är lite dålig "fjong" i det för a va så käppigt. Hade lagt mina sekiner på ett exp4 kit eller liknande samt kompletterat med en roligare lina. Sen är rullen ett riktigt bojsänke. Tung o klumpig. Bättre med en airframe.
            Spöt är nog inge fel på bara kast tekniken, har själv ett spö som är riktigt styvt (snabbt) med lite fjong (top action), men fick tips på hur man ska kasta med detta. Ett kanon spö i vind och rusk då man får mindre linbågar. Måste själv öva mer för att få till bågarna och timingen riktigt bra. Gillar själv spön som är medium snabba och halv action.....men men gör inte om samma mistag 2 gånger. köper aldrig ett spö om jag inte har provat det
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Spöt ( voted best in test for rods under £150 in Trout & Salmon Magazine ) saknar knappast "fjong" . Precis som mojoman skrev så hänger det nog mest på kasttekniken. Åtminstone i detta fallet. En rulle som balanserar upp spöt på ett bra sätt, hjälper till som motvikt och gör kastandet lättare. I och för sig en smaksak, men tycker själv ( och många med mig ) att dubbla spövikten brukar vara ganska lagom vid nio fot. En rulle blir inte automatiskt bättre för att den är lättare, utan det beror ju helt på vilket spö den skall bilda set med

Kommentera

Jo men britterna är ju bara "lite" hemma kära. Har prylat det spöt på alla möjliga sätt men hittar inte känslan i det som jag gjort med mitt GL act4 i samma klass. Värdelöst att rolla med i mina ögon. Då har jag ändå hängt på tunga linor. Får mer katapult effekt i GL spöt, där lägger jag ut ca 30m spikrakt med sträckt tafs så så jävla sopig är nog inte föraren av bussen. Skit samma tror iaf man får mer utbyte av erlagt kapital med exp4 spöt. Uppbygnaden av den rullen kan ju liknas med en trabant med amerikansk godstjocklek. Den känns klumpig helt enkelt. Kör gärna 7/8 rullar på mina 6:or så det är inte bara tyngden jag vill markera........

Kommentera

Har prylat det spöt på alla möjliga sätt men hittar inte känslan i det som jag gjort med mitt GL act4 i samma klass. Värdelöst att rolla med i mina ögon. Då har jag ändå hängt på tunga linor. Får mer katapult effekt i GL spöt, där lägger jag ut ca 30m spikrakt med sträckt tafs så så jävla sopig är nog inte föraren av bussen.
                  Ja, rollkastar du trettio meter är du inte dålig

Kommentera

Får ut 30m som bäst under optimala förhållanden och lite medvind, att rolla 30m måste va en sju helv*tes kraft för att få fart på linan att den rollar ut......tipps mottages mer än gärna =D

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      O.k. ja, då klarar du dig med flugor då förutom att tanka litet Gädd flugor som sagt.

Baitfish, MTX och kanske även någon Husets special? I litet olika färger från flugor.se så har du vad du behöver i fråga om Gädd flugor. Dvs. om du ska plocka ihop flugorna självt? Någon svart variant är viktig att ha som siluett fluga.

Bra tafs erbjudande. men köp iaf 2 st av varje. Och försök hitta en 9 fot tafs med 0.16 spets i stället för "Dryfly" 12 fot.
                      Blev en fin beställning på ovanstående, i sista sekund innan rabatten på flugor.se tas bort. Tack ännu en gång för alla tips och råd!
                      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      0 svar
                      95 visningar
                      0 gillar