Märkes och no name produkter ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkes och no name produkter !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ser att Flugfiskeonline inte missar tillfället att pusha för sina spön. En massa pushande för Gutzy-spöna i denna tråd... skaffa en annonsplats istället!

Sen kan det vara helt ointressant var och av vem produkter tillverkas. Produkter tillverkas ju enligt beställarens specifikationer och enligt olika standard beroende på vad beställaren önskar. Jag vågar påstå att man i Kina tillverkar allt från skräp till top-of-the-line. Därför är det enbart själva produkten man har i näven som man kan bedöma utifrån kvalitet.

Klistermäskestrimmning (där produkten verkligen är identisk med en annan no-name-produkt) finns väl oftast på allround-prylar. Vissa rullar kan se näst intill indentiska ut fast med annan märkning. Dock kan det skilja en hel del på innanmätet. I vissa fall så beställer vissa av "de stora märkena" in produkter framtagna t.ex. i Kina. Håller produkten en hög klass så kan man beställa med sitt märke tryckt på den. Ofta ber man tillverkaren att ändra på någon detalj. Jag har sett rullar från t.ex. Browning (stort i USA och på kontinenten) som varit näst intill identiska med rullar saluförda under ett lågbudgetmärke - skillnaden var antalet kullager och att vissa delar av rullens yttre var gjorda i ett sämre material. Givetvis var Brownings rulle den bättre.

Det finnns två märken som delar på tekniska lösningar och t.ex. rullhus. Daiwa och Cormoran tillhör sedan en längre tid tillbaka samma koncern. Inte alltid sagt att Cormoran är lite sämre.
    Cormoran-rullar i mellanprisklassen kan ofta vara bättre än Daiwarullar i samma prisklass. Där kan man prata om att man betalar för märket.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-04-30, 08:10. Anledning: Glömde en smiley! ;) Jag var inte arg utan ville hänvisa till reglerna...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Några av inläggen i denna tråd är inrapporterade som smygreklam. Om någon känner sig träffad så är den personen välkommen att höra av sig till admin@fiskesnack.com för att diskutera en riktig annonsplats
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Hej på er!!
        Det var väldigt tråkigt att vissa här inne trodde jag pushade för våra spön!! det var verkligen inte min mening utan jag försökte bara förklara lite av det jag vet i detta ämne... och att uppenbarligen ett antal av er störde sig på det var verkligen olyckligt och som sagt inte min avsikt!! hoppas iallafall några av er tyckte mina synpunkter i detta ämne var intressanta!!
        Och till er som inte uppskatta att jag la mig i denna tråd ber jag självklart om ursäkt till!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
          Några av inläggen i denna tråd är inrapporterade som smygreklam. Om någon känner sig träffad så är den personen välkommen att höra av sig till admin@fiskesnack.com för att diskutera en riktig annonsplats
          Jag blir lite fundersam när jag läser i tråden om smygreklam. Folk verkar regera över vad flugfiske online skrev. Det kanske räknas som smygreklam.. Jag lägger ingen bedömning i det. Men om man nu stör sig så mycket på hans inlägg så varför har ingen anmält Busters alla inlägg?
          Nu vet jag att bios är annonsör och hans inlägg inte längre räknas som smygreklam men jag har inget minne av att bios har varit annonsör speciellt länge. Har jag nu fel och bios har varit annonsör hela tiden så ska man självklart bortse från detta inlägg.
          Har de dock inte varit det så förstår jag inte varför buster inte fått en offentlig tillsägelse innan som flugfiske online fått i den här tråden.
          Tror inte jag läst ett inlägg från hans sida som inte varit reklam för en bios produkt...
          Är det kanske så att det är lättare att ge sig på en liten firma än de stora??

Kommentera

Lyfter en gammal tråd. Har nu bestämtmig för att köpa en no name rulle och kommer att plocka ner den i molekyler för att se vad dessa innehåller. Vart jag beställer denna rulle ifrån har inte bestämt mig än. Men har ni några tipps på nätbutiker med billiga rullar i klassen 5-6 så hojta till.

Flugfiskeonline är en kandidat just nu,men de finns säkert fler där ute som säljer billiga "no name" rullar
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

I och för sig vore det välkommet om de sk märkena sänkte priserna på det made in China-skräp de numera säljer, nu när man kan köpa samma skräp mer eller mindre direkt från tillverkarna utan den mångdubbling av priset ett märke medför. själv är jag emellertid mindre intresserad av hur låga priserna är och mer intresserad av kvalitén. Som jag ser det har i stort sett alla märken förlorat sitt goda namn och rykte (ch så gott som alla märken är ju sedan längre sålda till diverse kapitalister vars enda mål är att profitera så mycket som möjligt på de varumärken de betalat för. Vad jag skulle vilja se är rejäla, högkvalitativa, grejor. Kunde vi komma tillbaka till de kvalitetskrav som var självklara på sjuttiotalet så vore det ett stort steg i rätt riktning.

Kommentera

De finns kvalitets grejer på marknaden men inte i samma skara som förr i tiden. Några bra exempel är danielsson och amb pro rocket rullarna. Dessa tillverkas i sverige om jag förstått det hela rätt och använder kvalitets delar till dessa. Hade en gammal abu cardinal haspelrulle somman fick i tonåren, fungerade klockrent. Lite glapp vart i den men inget som hindrade. Men tyvärr så vart denna rulle sönder trampad, inklusive spöt, vid inbrottet vi hade i lägenheten för 3 år sedan. De hade inget penga värde men sentimentalt värde. Däremot har en modernare shimano rulle med high tech fighting broms (mycke plast och komposit delar) och lite extra lull llull fått kasta in handuken i förtid, med tanke på priset.

Kommer ikväll sitta och spana lite på nätet på diverse flugrullar. Gjorde detta förut och kunde se att många av rullarna såg ut som exakta kopior av märkes prylar som såldes för mer än det dubbla priset. Därav mitt intresse att plocka isär en no name rulle bara för att se om innehållet är lika eller inte. Märkes rullar hittar man ofta sprängskisserna på nätet och kan jämföra med den.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  I och för sig vore det välkommet om de sk märkena sänkte priserna på det made in China-skräp de numera säljer, nu när man kan köpa samma skräp mer eller mindre direkt från tillverkarna utan den mångdubbling av priset ett märke medför. själv är jag emellertid mindre intresserad av hur låga priserna är och mer intresserad av kvalitén. Som jag ser det har i stort sett alla märken förlorat sitt goda namn och rykte (ch så gott som alla märken är ju sedan längre sålda till diverse kapitalister vars enda mål är att profitera så mycket som möjligt på de varumärken de betalat för. Vad jag skulle vilja se är rejäla, högkvalitativa, grejor. Kunde vi komma tillbaka till de kvalitetskrav som var självklara på sjuttiotalet så vore det ett stort steg i rätt riktning.
                  Ser inte riktigt problemet. Man får nog acceptera att det är upp till en själv att kolla upp kvaliten på det man köper. Och om du tycker rullarna var bättre på sjuttiotalet så är dom flesta lätta att hitta i andra hand.

Däremot är det ju väldigt tråkigt vilken miljöpåverkan som grejer som används kort tid och slängs har, men återigen är det konsumenterna som styr, ännu ett skäl att köpa i andra hand!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
                    Däremot är det ju väldigt tråkigt vilken miljöpåverkan som grejer som används kort tid och slängs har, men återigen är det konsumenterna som styr, ännu ett skäl att köpa i andra hand!
                    Då är väl inte heller det något problem?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Då är väl inte heller det något problem?
                      Jo men jag uppfattade det som att du mest kritiserade företagen och lagstiftningen. Anledningen till att det säljs mycket billig skit som slängs är att många personer gärna köper billig skit och slänger den.
                      Senast ändrad av Cobrak; 2014-04-25, 12:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      181 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      299 visningar
                      0 gillar