Det var inte många Penn fantaster vakna ikväll!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Penn vs Avet?
Collapse
X
-
Blir väl iaf 850-900 yds 30 lbs flätlina lite beroende på tjockleken.Ursprungligen postat av pawe75 Visa inläggJa du, det här är inte lätt. Man vill ju gärna ha lite lina kvar på rullen om det skulle j-vlas. För det har ju hänt att linor behöver kapas.
Vad motsvarar 350yds 30# Mono mot flätlina? Har inte riktigt lärt mig jänkarnas mått.
Det bökigaste med en stor rulle är ju just det att den är stor och tung.sigpic
Kommentera
-
Målet var att ha strike wire 0.41 på rullen.Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inläggBlir väl iaf 850-900 yds 30 lbs flätlina lite beroende på tjockleken.
Det bökigaste med en stor rulle är ju just det att den är stor och tung.
Men jag vet inte hur mycke lina man bör ha!
Avet rullen i LX-serien blir ju ganska måttlig i peng också. Det blir ju inte mer än 2500kr.
Det är ju vad Daiwan kostar i sverige.
Men om nån har tips om en lämplig Penn rulle får dom gärna skriva...Senast ändrad av pawe75; 2008-01-22, 14:11.
Kommentera
-
Daiwa saltiga
när jag fick hem min Daiwa Saltiga sa 30 blev jag förvånad av hur liten rullen är i förhållande till hur mycket lina den tar (720m20Ib) känns även stabil och gedigen ,
mer än så vågar jag inte uttala mej om rullen då jag bara torrvevat..
är INTE alls så dyr som Sturegon fått för sig
utan i billigaste laget 
men har för mig att bbrf har daiwa``n så han kan uttala sig..
mvh Håkan
sigpic
Kommentera
-
Vart skriver jag att Saltigan är så dyr?
Den är dyrare än Saltist, men billigare än Avet. Däremot är Accurate rullar i den högsta prisklassen!!!
Har du snurrat på någon lina på rullen?
Ursprungligen postat av girren33 Visa inläggnär jag fick hem min Daiwa Saltiga sa 30 blev jag förvånad av hur liten rullen är i förhållande till hur mycket lina den tar (720m20Ib) känns även stabil och gedigen ,
mer än så vågar jag inte uttala mej om rullen då jag bara torrvevat..
är INTE alls så dyr som Sturegon fått för sig
utan i billigaste laget 
men har för mig att bbrf har daiwa``n så han kan uttala sig..
mvh Håkansigpic
Kommentera
-
Det här är ju en smaksak, men 0.41 mm är riktigt tjock lina för grunt fiske i så fall, för annars blir det drag i sakerna om det driftar eller strömmar. Och fiskas det grunt är ju inte kanske tväväxlat det mest nödvändiga.
Var har du sett/hört rekommendationer om dimensionen?
400-450 meter lina är ju ganska vanlig mängd lina på en rulle till allmänt havsfiske.
Tror både LX och MXJ passar, vet inte på rak arm vilken som är störst.
/K
Ursprungligen postat av pawe75 Visa inläggMålet var att ha strike wire 0.41 på rullen.
Avet rullen i LX-serien blir ju ganska måttlig i peng också. Det blir ju inte mer än 2500kr.
Men om nån har tips om en lämplig Penn rulle får dom gärna skriva...sigpic
Kommentera
-
Penn vsx 16 lär nog hålla väl för Norgefisket, tror dock att den mest är lämpad för trolling efter sydliga långrusare och för tung för spöfiske i Norge, liksom shimanos och daiwas motsvarigheter. Lämpliga kvalitetsrullar för Norgefisket är mindre avet, daiwa saltist eller saltiga 30-40, shimano calcutta 700....Ursprungligen postat av pawe75 Visa inläggÄr på väg att köpa mig en ny rulle. Valet har hamnat mellan en Penn vsx16 eller en Avet HXW Wide Hoo X 2 Speed.
Nu till funderingarna om vilken man skall välja. Intresserad av att läsa era åsikter ang rullarna. Nån som har erfarenhet av rullarna eller liknande rullar.
Skall ha den till havsfiske i norge. Åker till söröya i slutet av maj.
Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Tack! Så har vi kommit en bit på vägen!
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggPenn vsx 16 lär nog hålla väl för Norgefisket, tror dock att den mest är lämpad för trolling efter sydliga långrusare och för tung för spöfiske i Norge, liksom shimanos och daiwas motsvarigheter. Lämpliga kvalitetsrullar för Norgefisket är mindre avet, daiwa saltist eller saltiga 30-40, shimano calcutta 700....sigpic
Kommentera
-
Personligen tror jag att det är överdimensionerat med 0,41, kör själv med flätlina med en brottstyrka på cirka 15 kilo och har inte behövt ångra det än i alla fall, men vem vet? Däremot är det viktigt med grov , fräsch nylon som tafs, välgjorda knutar, bra lekanden och beteslås mm...Vad gäller penn så verkar dom ha svårt att få fram bra rullar för lättare havsfiske som i skandinavien, där ligger andra tillverkare klart före, däremot verkar dom bättre på rullar för grövre havsfiske...Ursprungligen postat av pawe75 Visa inläggMålet var att ha strike wire 0.41 på rullen.
Men om nån har tips om en lämplig Penn rulle får dom gärna skriva...Senast ändrad av BBRF; 2008-01-22, 22:12.Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
|
5 svar
957 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg