Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sundström76
    replied
    Upplevde samma sak närapå för ett par dar sen -stavas nog en yngre generation skärmberoende , blåste förbi i en ny bassbåt stirrandes på lodet slår av -på med livelodet och högtalaren söker av grundet på 10 min och drar vidare i full fart till nästa grund , sånt fiske tröttnar man på till slut för man missar hela naturupplevelsen och är inte nöjd med annat än nytt pb så det blir bara en stressfaktor istället för avkoppling

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ahh... vad saknas? Man sitter en varm sommardag i ekan, bra fiske, fågelsång och total avslappning.

Men tro det eller ej, men från ingenstans kommer en hop skrikande apor i nån powerboat med jetmotor, och som om inte det vore nog, en stereo i båten med dundrande motbjudande techno-musik! Och som det inte vore nog, så finns uppenbarligen inget roligare för dessa idioter att åka fram och tillbaka mellan punkt A och B och sen vända tillbaka igen, plus att min lilla eka snudd på gick under p.g.a. svallvågorna.

Arg och ondsinta tankar är alldeles för snälla ord för att beskriva mina känslor. Och detta i ett naturreservat!

Förhoppningsvis har de kort semester och är borta inom kort. Då kan det avslappnade fiskandet fortsätta!

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
    Skyfall efter skyfall inget vidare väder för mete känns som hösten kommer att komma tidigare i år.
    Äsch -den gamla slagdängan det finns inget dåligt väder ……

fisken skiter högaktningsfullt i blåst o regn så ut o blöt linan det är den bakom spöt som gnäller fisken äter fortfarande året om

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Sant! Man får försöka time:a in uppehållen! För egen del har det varit rätt blåsigt också vilket inte gör det lättare att meta. Men, men, nu är jag och härjar i österled, så i veckan som kommer blir det mete efter braxen. Rekorded i sjön är på ca 1.5 kg, men det har blivit sämre de senare åren. Ska bli kul att se hur årets säsong kommer att gå. =)

Lämna en kommentar:

• Henke E
    replied
    Skyfall efter skyfall inget vidare väder för mete känns som hösten kommer att komma tidigare i år.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Äntligen!

Då har jag något metesrelaterat att skriva om. Hittills har det mest varit gädda på spinnfiske, men ikväll kom den! Jag testade en sjö med inplanterad öring då frun är trött på gädda, så sagt och gjort, låt oss försöka dra upp en öring. Tyvärr så visade det sig att båten jag hade hyrt låg mitt i ett fästing-party och ägaren hade inte klippt gräset på ängen. Och då jag inte kände för att gå 300 meter i axel högt gräs och dra på mig otaliga fästingar så blev det ingen båt tur på öringssjön.

Men, jag hade ju släpat mig dit, så istället fick det bli badbryggan. Testade lite med spinnare och skeddrag men ingen reaktion (helt väntat, men som fiskare är man ju optimist) och varför inte ta chansen att meta lite med andra spöet?

På med en räka, ställ in på ca 40 cm djup, kasta ut ca 12 meter från badbryggan och inom 3-4 sekunder sjunker flötet. Och vad kommer upp? Om inte en abborre på 0.560 kg!

Det intressanta här är att historien upprepade sig. För 2 år sedan, i en sjö i närheten fick jag en abborre på 0.5 kg på exakt samma teknik. På med räka, ungefär samma djup, kasta ut och abborren tar den medans den sjunker.

Har även fått småabborrar efter att räkan sjunkit genom att dra lite i snöret emellanåt, så räkan rör lite på sig. Det blir någon konstig hybrid mellan mete och spinnfiske. Typ, slowmotion "spinfiske".

Sen slog det mig att abborrar jagar ju tillsammans, så utöver metspöet så testade jag med en liten jigg på kastspöet och mycket riktigt, det kom upp en abborre på 0.250kg på den som fick åka tillbaka ner i sjön. Sen fick jag ytterligare ett hugg på jiggen, men den kom undan, men kändes som ytterligare en på ca 0.250kg. Inget mer på metspöet heller. Så perioden med abborrar varade i ca 10-15 minuter.

Nåja, frun och min far blev glada då jag kom hem med något annat än en gädda, och jag blev glad då det blev nytt personbästa på abborre med 60 gram!

Med det sagt... skitfiske på er! =)

Click image for larger version

Name:	20240702_abborre_0.560kg.jpg
Views:	259
Size:	2,29 MB
ID:	2643314

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Sådär, då var årets första riktiga fiskepass avklarat! Ingen dundersuccé direkt, men 1 liten abborre och 1 sarv, båda på räka.

Sjön var snudd på stendöd. Dock relativt myggfritt vilket var skönt. Tyvärr fanns det inga fria båtar i år så det får bli att jaga rätt på någon granne och be om lov att få låna ifall jag ska ha chans att dra upp en gädda till grillen, men det ska nog gå bra.

Lämna en kommentar:

• Krisochpanik
    replied
    Tog med tjejen till Gekås igår 14/5, för lite shopping men jag hade även (läs "egentligen") annat i baktanken.
    Hade spanat in en sjö mellan hemstaden och Ullared där jag kände på mig att det simmade sutare, så planen var att vi skulle shoppa från förmiddagen fram till ca 16-tiden för att under hemresan stanna till och meta tills solen gick ner. Men som det så ofta vill till sig så rann tiden iväg i shoppingyran och vi lämnade inte Gekås parkering förrän en stund efter 19:00.
    En och en halv timme senare var vi slutligen framme vid vattnet och tidsmässigt hade jag inga större förhoppningar på napp längre. Detta till trots så blandade jag ihop lite mäsk och tillförde en del av det blodmjöl som jag smugit ner i kundvagnen på Gekås när tjejen inte såg.
    5 apelsinstora mäskbollar blev det totalt och sedan flög flöte och krok ut, agnat med tre styck livliga maskar. Klockan var nu strax efter 21:00 och jag var bara nöjd att få avsluta dagen i mer naturskön miljö än de trånga och prylfyllda gångarna på köpcentret.
    Småfisk jagar dagsländor på vattenytan men inga bubblor syns till. Plötsligt reser sig ändå flötet och på kroken sitter till min stora förvåning, men ännu större glädje, årets första sutare som vägde in på 1020g.
    En bra dag blev fantastisk.
    Click image for larger version  Name:	IMG-20240514-WA0006.jpg Views:	0 Size:	88,2 KB ID:	2640743

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Hemma i Värmland leker dom typ nu

Lämna en kommentar:

• abe
    replied
    Jag tänkte försöka meta lite mört till abbormetet, men när leker mörten?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 312 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__