Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av Fiskare Bob Visa inlägg
    Vart gädda för hela slanten för min del i dag på…och håll i hatten ingen mindre än den berömda Abu garcia reflex black and gold.
    Wow, snygg bild! Hur i hela friden fick du till den? Ser ut som att du har spöt i ena handen och kameran i andra!

// N

Lämna en kommentar:

• Fiskare Bob
    replied
    Vart gädda för hela slanten för min del i dag på…och håll i hatten ingen mindre än den berömda Abu garcia reflex black and gold.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Flex
    replied
    Körde ett pass i kväl och drog rätt mycket mört
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Till slut kom den efterlängtade storfiskregistreringen!

Det var samma gamla krigare som jag en kvart tidigare trodde var ett bottennapp som klippt min tafs. Hur jag vet det?
    Jag fick ta bort 2 krokar av samma modell men i olika storlek. Den kunde alltså inte motstå en räka till trots sin piercing.

2660 gram och 55 cm lång.
    Grattis! Kul och inspirerande att se! =)

// N

Lämna en kommentar:

• Fiskare Bob
    replied
    Haha du den var väl och go

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Det var samma gamla krigare som jag en kvart tidigare trodde var ett bottennapp som klippt min tafs. Hur jag vet det?
    Jag fick ta bort 2 krokar av samma modell men i olika storlek. Den kunde alltså inte motstå en räka till trots sin piercing.

2660 gram och 55 cm lång.Click image for larger version Name:	aeef3da6-b4ca-411a-934e-3d74c5efa025.jpeg Views:	0 Size:	117.6 KB ID:	2626309
    Grattis!! Ett sånt "dubbelhugg" hade jag för 20-talet år sedan, den färnan vägde 2.3kg.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Det blev ju trots allt lite att rapportera kring gårdagens färnapass.

Jag åkte med en kompis på detta skånska djungelfiske.

Färnorna var sega och ville inte ta bröd på ytan.
    Inte en enda gick upp för att ta brödbitar utan krok i.

Fick bli bottenmete med quivertoppen på 11-fotaren (1,25 lbs). Vädret var lite märkligt med stekande sol, regnskurar, stiltje, blåst…

Nappen var otroligt försiktiga och jag tappade till att börja med en bra fisk som vände 180 grader i strömmen. Dagens melodi var loose feeding (kasta in en näve majs eller pellets) för att hålla kvar fisken efter de napp som inte gav utdelning. Fick bli en semimobil approach med få förflyttningar (det är annars vanlig att man vid ytmete med bröd fiskar 5-15 minuter per ”glugg”).
    Ibland är metet en ren gissningslek.

Till slut kom den efterlängtade storfiskregistreringen!

2660 gram och 55 cm lång.Click image for larger version  Name:	aeef3da6-b4ca-411a-934e-3d74c5efa025.jpeg Views:	0 Size:	117.6 KB ID:	2626309

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Jag kan tycka båda är väldigt roliga beroende på om det nappar bra eller inte. Men visst är det nått magiskt vid att halvt om halvt glömma bort sig och vänta på att flötet ploppar till.
    Helt klart! Amen! // N

Lämna en kommentar:

• Fiskare Bob
    replied
    Psyke av stål vete sjutton haha. Inte ofta senare tid man får möjlighet att åka iväg så pass tidigt men bra tid har jag upplevt. Jag förstår precis hur du menar. Ibland är naturupplevelsen så nice att man gärna tar en stund och rensar skallen och pustar ut lite.

Jag kan tycka båda är väldigt roliga beroende på om det nappar bra eller inte. Men visst är det nått magiskt vid att halvt om halvt glömma bort sig och vänta på att flötet ploppar till.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Jag vete sjutton men gamla hederliga masken tycker jag levererar. Personligen gillar jag att vara på plats 05:00 eller runt 20 tiden på kvällen. I mån av tid då förstås. Nu har jag haft väldigt dåligt med tid på sistone men roligt att du tar upp ämnet. Det är nånting terapeutiskts med att komma till rätta med sig själv i lugn och ro när man metar.
    Wow, 05:00, du har ett psyke av stål! För min del, övervägande kvälls/nattpasset.

Däremot håller jag helt och hållet med om att för mig så är mete betydligt mer meditativt än spinnfiske. Fokus är också lite annorlunda för min del. Vid mete försvinner i bästa fall hela världen och medvetande koncentreras på en liten punkt, flötet.

Med spinnfiske finns liksom inget att fästa blicken på utan det blir mer att jag försöker "känna" vad som händer vid varje kast, men däremot känns spinnfiske för mig mer som att man aktivt "jagar" fisken.

Vid mete blir det mer som att fisken får komma till mig om den känner för att komma.

Väldigt personligt och abstrakt ämne så vet inte om du känner igen dig i det jag skriver eller om du upplever något helt annat.

// N

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__