Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Funderar på att testa lite färna-mete imorgon. Har ingen tanke bakom det mer än att vädret ska bli vackert. Tror ni det ska gå vägen? Och var i ån kan den stå?
-
Har också haft en seg vinter fångstmässigt. Senaste passet gav en oxsimpa men innan dess har det varit lååååångt mellan nappen. Rejält taggad inför helgfiske.Ursprungligen postat av Zolwikus Visa inläggDet blir förmodligen färnafiske i helgen om det går som planerat, understrycker om allt går som planerat. Något fiske lär det bli om inte sjukdom kommer i vägen (vilket jag inte hoppas eftersom absintensen och suget i fisketarmen är för stort. Har inte fått en fisk sedan augusti månad ( en id vid kustfiske) och siktar att åtminstonde få en liten kyldstel löja på lördag.
Lämna en kommentar:
-
Det blir förmodligen färnafiske i helgen om det går som planerat, understrycker om allt går som planerat. Något fiske lär det bli om inte sjukdom kommer i vägen (vilket jag inte hoppas eftersom absintensen och suget i fisketarmen är för stort. Har inte fått en fisk sedan augusti månad ( en id vid kustfiske) och siktar att åtminstonde få en liten kyldstel löja på lördag.
Lämna en kommentar:
-
Inga problemUrsprungligen postat av Tooba Visa inläggTack det var ett bra svar! Väldigt generöst av dig. Även om sutaren ligger högst upp så gör det inget om man får på någon sarv, ruda osv. Sen ska det gå lite färna här i trakten vilket jag också vill bocka av. Har blivit mer och mer intresserad av metet efter dom lite "bortglömda" arterna. Det är väldigt mycket gädda för tillfället. (I fiske-Sverige)

Färnafiske ska jag försöka komma iväg på när det blivit lite varmare och skönare väder. Vi åker nog till sträckan jag har varit på förr, strax söder om Ädelfors. Om det blir nåt alltså, det är mycket man "planerar" som inte händer sen :P
Att fiska efter de här lite udda arterna har för mig öppnat upp en helt ny värld i fisket. Förr blev det att man åkte ut och fiskade efter vad som ville nappa, sen blev det gäddfiske med någon enstaka lite större abborre som bonus. När jag flyttade in till Jönköping kom jag in i en ny växel i fisket och började även meta mört av alla sorter, som jag ansåg vara en tråkig liten fisk ända tills kompisarna tog med mig till Västersjön och jag fick min första över halvkilot. Jag fick prova fisket efter sutare i Rogberga och fastnade för det och sen när jag läste att det fanns en art som hette ruda som var väldigt svårfångad i dammen ett stenkast från mitt nya hem här i stan (Knektadammen) så läste jag allt jag kunde om den sortens fiske och gick till dammen sena kvällar en hel sommar utan att få en enda ruda. Slutligen fick jag en och efter det så har jag fiskat där många många kvällar och nätter under sommarhalvåret och fångat många rudor i dammen.
Lämna en kommentar:
-
Sutare denna helg är ingen högoddsare.
På lördag blir det abborre, id eller färna - huggvilliga även köldstela.
Lämna en kommentar:
-
Då ser vi förhoppningsvis fram emot flera rapporter till helgen!
Lämna en kommentar:
-
Tack det var ett bra svar! Väldigt generöst av dig. Även om sutaren ligger högst upp så gör det inget om man får på någon sarv, ruda osv. Sen ska det gå lite färna här i trakten vilket jag också vill bocka av. Har blivit mer och mer intresserad av metet efter dom lite "bortglömda" arterna. Det är väldigt mycket gädda för tillfället. (I fiske-Sverige)Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggEtt annat tips jag kan ge dig är att kolla rapporter om nätprovfiske i sjöar runt ditt som Länsstyrelsen har gjort. Jag kan inte komma på att vi provfiskade någon sjö runt Vetlanda när jag var på Länsstyrelsen men det har garanterat gjorts några provfisken. Mycket text att läsa igenom men kan ge en god uppfattning om vilka arter som finns i sjöarna. Att gäddan sällan finns med betyder inget annat än att de inte fastnar i näten så ofta.
Lämna en kommentar:
-
Är så sjuuukt sugen på ett lugnt och avkopplande metepass men får snällt vänta några veckor till. Hoppas det blir Sikmete när det drar igång
Lämna en kommentar:
-
Gött att se att folk är igång. Inspirerande Tintin!.
Mitt första mete pass lär vara på söndag är det tänkt.
Lämna en kommentar:
-
Hej Tobias.Ursprungligen postat av Tooba Visa inläggRiktar en fråga till Tintin. Var kan man söka sutaren härnere kring Jkpg? Bor själv neråt Vetlanda och har som mål att landa min första sutare i år.
Ja sutaren är en riktigt rolig fisk, den kämpar som inget annat bortsett från den inplanterade karpen då.
Sutaren finns i rätt många vatten men kan vara svåra att få att nappa ibland.
Det bästa mängdfisket jag haft var en kväll för några år sedan i en sjö som heter Rogbergasjön som ligger strax utanför Jönköping mot Tenhult. Det finns en 'båtramp' där man kan sitta och kasta ut bottenmete utanför ett enormt näckrosbälte och där går sutaren in på kvällen för att äta sig mätt. Fiskekort köper man (eller köpte i alla fall då) i en villa på vänstersidan på vägen strax efter att man svängt av riksväg 40, kanske går det köpa online nu för tiden. Inga enorma sutare men upp till 2,5 kg är inte helt ovanligt.
Annars finns alltid Knektadammen som ligger mellan Atteviks och Rocksjön inne i Jönköping. Där simmar det rätt mycket sutare, svårigheten är växtlighet och att de har konkurrens från braxen, sarv och ruda. Vissa kvällar och nätter kan man få 4-5 sutare och ingen annan fisk medan man andra nätter bara får en massa braxen. Har man tur krokar man en av de mystiska rudorna som simmar där, min största vägde strax över 1100 g vilket inte är enormt för ruda men stort för mig
det simmar även några karpar i dammen och får man på en sån är risken stor att man upplever en lång rusning in i någon av alla vassruggar eller näckrosbälten och sen är det kört men ibland har jag lyckats stoppa rusningen och drilla upp nån karp. Största jag fått i dammen vägde 4800 gram. Den gav mig en drillning som jag aldrig kommer glömma!
Det finns även en liten göl i närheten av sjön vid flygplatsen där det är god chans på sutare men den är nu arrenderad av Jönköpings fiskeklubb och det är osäkert om de vill att man metar sutare och ruda där.
Ett annat tips jag kan ge dig är att kolla rapporter om nätprovfiske i sjöar runt ditt som Länsstyrelsen har gjort. Jag kan inte komma på att vi provfiskade någon sjö runt Vetlanda när jag var på Länsstyrelsen men det har garanterat gjorts några provfisken. Mycket text att läsa igenom men kan ge en god uppfattning om vilka arter som finns i sjöarna. Att gäddan sällan finns med betyder inget annat än att de inte fastnar i näten så ofta.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 180 visningar