Ja de e lite svårforcerat runt sjön. Hade marken varit min så hade ja röjt upp några ställen så man kunnat sitta och meta.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Hej metare!
En tanke slog mig... och det är så klart svårt att jämföra mellan sjöar, men hur många fiskar över 1 kg brukar ni meta upp per pass och hur långa är era pass? Efter att ha suttit och studerat lite metare på youtube har jag kommit fram till 2 saker som skiljer sig ganska så rejält mellan deras mete och mitt mete.
1. De mäskar så sjukt mycket. Jag brukar mäska med 2-3 pingisbollar med havre och socker. Det funkar utan tvekan. Har gjort lite tester på grunt vatten och det kommer rikligt med småfisk efter 5-20 minuter i snitt. Att däremot slänga ner 4-6 tennisbollar är inget jag brukar göra.
2. Längden på passet. Jag är meditationsmetare så mina pass är mellan 1 timme och 2 timmar, i princip enbart på kvällen om jag inte är ute efter abborre som funkar fint på sen eftermiddag. På youtube däremot och på bloggar, verkar folk köra 6 eller 8 timmarspass. Och ibland hela helger!
Så baserat på dom skillnaderna är det så klart naturligt att för min del får jag kanske en fisk på över 1 kg vart 5-7:e pass. Resten brukar oftast vara mörtar, sarv och abborre med ett max på ca 300 gram (har fått mört och sarv på 300 g dennar sommar) i mina sjöar.
Hur ser det ut för er del?
Kommentera
-
efc, mäskning är en hel vetenskap.
Grundmäsk (”brödbaserat”) är själva basen och så kompletteras det med lite beten (majs, hampa, maggots m.m). Grundmäsket lockar in mindre fisk, detta lockar till sig större fisk som i sin tur kalasar på de beten som finns i grundmäsket.
Om du kollar till fiskepassens längd (mäsk per timme så att säga) är det enbart vid flötmete det går åt stora mängder grundmäsk. Då gäller det att mäska frekvent för att hålla fisken inne.
Karpmetare och andra som fiskar med larm över en hel helg mäskar (beroende på årstid, art m.m.) en större mängd i början men mäsket består av en hel del matnyttigt som småfisken inte får i sig. För det mesta finns det inget grundmäsk i denna mäskning.
Ditt mäsk är ju ett hemmabygge och mängden kanske räcker eftersom du fiskar så pass korta pass. Problemet med havregryn är att sett geggar ihop och då är fisken och rotar i ditt mäsk väldigt länge och det kanske gör ditt krokbete mindre intressant.
Stor fisk är mer försiktig så risken finns att du hinner gå hem innan den är framme. Ett tips är att du kompletterar havrebollarna med att kasta ut en näve burkmajs - de stora fiskarna är mer intresserade av beten och mäsk om det ligger som en liten matta på botten och inte koncentrerat på en punkt.
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2025-08-04, 17:20.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
- Gillar 1
Kommentera
-
Sant... då mina pass är så korta så blir det ju naturligtvis inte så mycket.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggefc, mäskning är en hel vetenskap.
Om du kollar till fiskepassens längd (mäsk per timme så att säga) är det enbart vid flötmete det går åt stora mängder grundmäsk. Då gäller det att mäska frekvent för att hålla fisken inne.
Bra tips! Glömde säga att ibland gör jag faktiskt det, men mycket sporadiskt. Ska ta med mig att kanske börja göra det lite mer strukturerat. Stort tack! Har du några synpunkter eller tankar på ströbröd istället för havre? Ströbröd verkar ju vara en gammal klassiker om man läser lite äldre meteböcker.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggefc, mäskning är en hel vetenskap.
Ditt mäsk är hu ett hemmabygge och mängden kanske räcker eftersom du fiskar så pass korta pass. Problemet med havregryn är att sett geggar ihop och då är
fisken och rotar i ditt mäsk och kanske gör ditt krokbete mindre intressant.
Stor fisk är mer försiktig så risken finns att du hinner gå hem innan den är framme. Ett tips är att du kompletterar havrebollarna med att kasta ut en näve burkmajs - de stora fiskarna är mer intresserade av beten/mäsk om det ligger som en liten matta på botten och inte koncentrerat.
Kommentera
-
Varför tycker du det är bättre? Har testat lite ovetenskapligt med både och och kan inte säga att jag märkte någon superskillnad. Det enda jag kan tänka mig är att ströbrödet kan man skapa "moln" av och det går ju inte lika bar med havregryn, men annars känns det rätt lika. Sen tillkommer såklart vad man blandar i och vad man smaksätter med.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggStröbröd är mycket bättre än havregryn.
Men det blir dyrt i längden. Mycket dyrare än riktigt mäsk.
Priset var en bra poäng dock! Har inte ens tänkt tanken att jämföra priset på exempelvis sutarkung jämfört med ströbröd eller havregryn. Det kanske är billigare än man kan tro? Måste kolla upp det. Tack för tipset!
När jag ändå har dig på tråden... jag har hört att man kan undvika småfisk om man använder fodermajs istället för vanlig majs. Vad beror det på? Är det hårdheten? Storleksmässigt är det väl ingen skillnad?
Kommentera
-
Eftersom det inte är så mycket action i metekanalen så drar jag ett meddelande till från min lilla fiskesemester i östeuropa! Fisket har varit väldigt blandat, och både mete och spinnfiske. Gällande metet har det varit genomsnittligt med största fisk en braxen på ca 1.2 kg. Annars flera på mellan 0.5 och 0.8 kg. Fick också nästa en grillvärdig abborre på 180 gram, så lika klent med kraftiga abborar i denna sjö som i min hemmasjö.
Gällande spinnandet så lät jag mig inspireras av spinnar-tråden och testade en droppen och det blev 4 små abborrar på den. Men efter att droppen slutat fungera nästa dag, så blev det till att ta fram atom-vapnet. Då blev det en gädda på 2.5 kg och en på 0.5 på ca 20 minuter.
Fick även en på 1.5 dagen efter.
Imorgon är sista dagen, så blir spännande att se hur det går. Vädret har dock inte bjudit in till mete direkt med blåst, regn, varvat med lite solperioder. Braxen har också nappat bäst på morgonpasset och knappt alls på kvällspasset.
Kommentera
-
Havregryn är ofta billigare än riktigt mäsk men äkta ströbröd eller skorpmjöl är dyrare. Det duger inte med ”ströbröd” som består av mjöl och jäst och främst används till panering.
Ströbröd klibbar inte ihop sig, Löses upp till en liten matta på botten och, som du var inne på, skapar lite moln och ”arbetar” som det heter. Mattan ger en större yta och gör att fler fiskar kan kalasa samtidigt.
Många mer kunniga metare än jag menar att grundmäskets huvuduppgift är att transportera beten. Ströbröd gör det bättre än havregryn (just bildningen av en matta).
Vissa vatten utomlands har förbud mot grundmäsk. Då använder folk lätt fuktad trädgårdsjord för att transportera betena.
Vad gäller fodermajs så är du rätt på det. Storlek och konsistens gör att småfisken inte kan tugga i sig den. Bäst är att jäsa den (du hittar enkelt info på internet). Det viktiga är att blötlägga fodermajsen i 24 timmar om du ska koka den.
Jäst majs kan fisken smälta men vanlig majs samt kokt fodermajs går ut i princip osmält.
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
- Gillar 1
Kommentera
-
Stort tack. Du är en vis man! Alltid kul när man lär sig något nytt här på forumet! =)Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggHavregryn är ofta billigare än riktigt mäsk men äkta ströbröd eller skorpmjöl är dyrare. Det duger inte med ”ströbröd” som består av mjöl och jäst och främst används till panering.
Ströbröd klibbar inte ihop sig, Löses upp till en liten matta på botten och, som du var inne på, skapar lite moln och ”arbetar” som det heter. Mattan ger en större yta och gör att fler fiskar kan kalasa samtidigt.
Många mer kunniga metare än jag menar att grundmäskets huvuduppgift är att transportera beten. Ströbröd gör det bättre än havregryn (just bildningen av en matta).
Vissa vatten utomlands har förbud mot grundmäsk. Då använder folk lätt fuktad trädgårdsjord för att transportera betena.
Vad gäller fodermajs så är du rätt på det. Storlek och konsistens gör att småfisken inte kan tugga i sig den. Bäst är att jäsa den (du hittar enkelt info på internet). Det viktiga är att blötlägga fodermajsen i 24 timmar om du ska koka den.
Jäst majs kan fisken smälta men vanlig majs samt kokt fodermajs går ut i princip osmält.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ja färdigt mäsk är billigare än att tillverka eget. Jag köper bara färdigt mäsk och ibland tillsätter jag lite extra ingredienser som hampa,krillmjöl,booster osv.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggStröbröd är mycket bättre än havregryn.
Men det blir dyrt i längden. Mycket dyrare än riktigt mäsk.
Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 062 visningar