Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3st men en fastnade inte på bild
    Ja hösten är kanon att fiska så det är bara att köra på

Kommentera

• Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Trevligt! Två sutare? Vilket kanonvatten! I mitt hemmavatten får man vara glad om man får 2 per säsong. Dock hade jag denna sommar en fantastisk kväll med nästan 3 i rad. Helt otroligt.

Tyvärr börjar säsongen nu närma sig slutet. Men vem vet... kanske jag testar något nytt i form av lite höstfiske? Brukar alltid lämna fiskegrejerna på landet när jag stänger för säsongen, men kanske dags att ta med dom hem till stan och sen planera in lite dagsturer under helgerna?
      Det är ju nu det börjar inte tar slut - sommaren är väl i stort abborre/gös vitfisk nu börjar gäddfisket

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Det är ju nu det börjar inte tar slut - sommaren är väl i stort abborre/gös vitfisk nu börjar gäddfisket
        Har aldrig testat riktat gäddmete. Har du tips på metod och plats i Stockholmsområdet/Uppsala (har tyvärr ingen båt)? Har faktiskt fundera på att köpa ett till spö och tackla det för gäddmete men har aldrig kommit till skott.

Kommentera

• Click image for larger version  Name:	IMG_1651.jpg Views:	0 Size:	2,79 MB ID:	2669077
          Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Har aldrig testat riktat gäddmete. Har du tips på metod och plats i Stockholmsområdet/Uppsala (har tyvärr ingen båt)? Har faktiskt fundera på att köpa ett till spö och tackla det för gäddmete men har aldrig kommit till skott.
          Kan nästan kasta sten på norska gränsen så tips i Stockholm är svårt för mig , har inget speciellt ”gäddmetspö” använder vanliga kraftigare haspelspön med glidande flöte med flötesstopp och död mört eller bottenmete med nappalarm men gillar vanlig flötmete bättre
          har knappt 500 meter hemifrån till en älv som periodvis håller fin gädda så det är ett mervärde att kunna gå dit och ha mört i frysen .
          död mört fångar faktiskt större gäddor om jag ser till snittet men färre hugg än levande

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
            Click image for larger version Name:	IMG_1651.jpg Views:	0 Size:	2,79 MB ID:	2669077

Kan nästan kasta sten på norska gränsen så tips i Stockholm är svårt för mig , har inget speciellt ”gäddmetspö” använder vanliga kraftigare haspelspön med glidande flöte med flötesstopp och död mört eller bottenmete med nappalarm men gillar vanlig flötmete bättre
            har knappt 500 meter hemifrån till en älv som periodvis håller fin gädda så det är ett mervärde att kunna gå dit och ha mört i frysen .
            död mört fångar faktiskt större gäddor om jag ser till snittet men färre hugg än levande
            Tackar för tips! Måste vara bra fiske i dina trakter långt från närmaste större stad!

Jag kom aldrig så långt nu i somras, men jag hade som projekt att fånga större abborre. Den jag fångade ovan var på räka, men en sak jag hade tänkt testa, apropå det du skriver, var att se om det skulle bli lättare att få större aborre med död (eller levande) _liten_ (säg3-6 cm) mört. Tycker att det kanske borde locka mer än en räka, men vi får väl se.

Men död mört, kör du med ståltafs och trekrok eller kör du flera trekrokar eller enkel?

Kommentera

• Dagens pass

Kommentera

• Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Tackar för tips! Måste vara bra fiske i dina trakter långt från närmaste större stad!

Jag kom aldrig så långt nu i somras, men jag hade som projekt att fånga större abborre. Den jag fångade ovan var på räka, men en sak jag hade tänkt testa, apropå det du skriver, var att se om det skulle bli lättare att få större aborre med död (eller levande) _liten_ (säg3-6 cm) mört. Tycker att det kanske borde locka mer än en räka, men vi får väl se.

Men död mört, kör du med ståltafs och trekrok eller kör du flera trekrokar eller enkel?
                Cirkelkrok eller enkel trekrok oftast ståltafs tunn knytbar , cirkelkrok är smidigare vid bottenmete om vattnet blir kallt och laken smyger efter land för dom slukar allt.
                levande småfisk är effektivt för abborre - abborre är rätt vanligt vid ismete efter gädda så dom skyggar inte större beten får ju rätt ofta borre på 12cm+ jiggar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                696 svar
                51 280 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03