Tänkte jag skulle ge mig på att bottenmeta lake i år!
Och efter mycket läsande/tittande så känns hair rig som ett ypperligt sätt att fiska lake med tillsammans med en in-line rigg.
Problemet är att 90%+ av materialet som finns om bottenmete på youtube är om karp och mal/kattfisk.
Så skulle vilja höra lite från er med mer erfarenhet på området vad ni tycker är de bästa bästa alternativen.
Rent spontant är det kanske mest dessa frågor jag känner att jag vill ha svar på mest:
1. Kroksort?
2. Krokstorlek?
3. Betesfäste?
4. Vikt på sänke?
5. Taffslängd?
6. "Hair" längd?
7. Bete?
8. "Extramaterial"?
//Stocken
Och efter mycket läsande/tittande så känns hair rig som ett ypperligt sätt att fiska lake med tillsammans med en in-line rigg.
Problemet är att 90%+ av materialet som finns om bottenmete på youtube är om karp och mal/kattfisk.
Så skulle vilja höra lite från er med mer erfarenhet på området vad ni tycker är de bästa bästa alternativen.
Rent spontant är det kanske mest dessa frågor jag känner att jag vill ha svar på mest:
1. Kroksort?
Finns ju en uppsjö av krokar man kan välja, inte bara att välja mellan vanlig Specimenkrok eller Cirkelkrok, utan även om dom ska vara svängda/raka, extra vida, korta långa, in/rak/utböjd huvud osv osv.
2. Krokstorlek?
Till hair rig vill jag tänka mig att man inte behöver fläska på med tex en 6/0'a iaf, men vad är en bra storlek?
3. Betesfäste?
Hur sätter ni fast era beten med hair rig?
Jag tänkte mig vanliga quick/bait/feed stoppers (verkar gå under en jäkla massa namn)
BILD: https://i.imgur.com/EYQ177E.jpgBILD
Jag tänkte mig vanliga quick/bait/feed stoppers (verkar gå under en jäkla massa namn)
BILD: https://i.imgur.com/EYQ177E.jpgBILD
4. Vikt på sänke?
Kan man gå så lågt som 20g, eller är 40g+ bättre? vad ska man tänka på när man väljer vikt?
5. Taffslängd?
10, 20, 30, 40. 50+cm? och gärna lite resonemang för varför vald längd i så fall!
6. "Hair" längd?
Hur långt ifrån kroken ska betet sitta, Ska det vara så det nuddar kroken, eller några millimeters mellanrum?
7. Bete?
Mycket tycks funka för just lake, men om ni skulle göra en top 5 lista, hur skulle ni rangordna beterna?
8. "Extramaterial"?
Finns ju Tail Rubbers, Anti Tangle Tube, Anti Tangle Sleeves, osv osv...
Vilka (om något) tycker ni är viktigaste att slänga på er rigg för ett lyckat/problemfritt lakfiske?
Utöver detta tar jag gärna fler tips och trix som kan vara trevliga att ha när man ska fiska lake!
Vilka (om något) tycker ni är viktigaste att slänga på er rigg för ett lyckat/problemfritt lakfiske?
Utöver detta tar jag gärna fler tips och trix som kan vara trevliga att ha när man ska fiska lake!
//Stocken
Kommentera