Frågor till er som kör hair rig till lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor till er som kör hair rig till lake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor till er som kör hair rig till lake

    Tänkte jag skulle ge mig på att bottenmeta lake i år!
    Och efter mycket läsande/tittande så känns hair rig som ett ypperligt sätt att fiska lake med tillsammans med en in-line rigg.

    Problemet är att 90%+ av materialet som finns om bottenmete på youtube är om karp och mal/kattfisk.

    Så skulle vilja höra lite från er med mer erfarenhet på området vad ni tycker är de bästa bästa alternativen.

    Rent spontant är det kanske mest dessa frågor jag känner att jag vill ha svar på mest:

    1. Kroksort?
    Finns ju en uppsjö av krokar man kan välja, inte bara att välja mellan vanlig Specimenkrok eller Cirkelkrok, utan även om dom ska vara svängda/raka, extra vida, korta långa, in/rak/utböjd huvud osv osv.


    2. Krokstorlek?
    Till hair rig vill jag tänka mig att man inte behöver fläska på med tex en 6/0'a iaf, men vad är en bra storlek?


    3. Betesfäste?
    Hur sätter ni fast era beten med hair rig?
    Jag tänkte mig vanliga quick/bait/feed stoppers (verkar gå under en jäkla massa namn)
    BILD: https://i.imgur.com/EYQ177E.jpgBILD


    4. Vikt på sänke?
    Kan man gå så lågt som 20g, eller är 40g+ bättre? vad ska man tänka på när man väljer vikt?


    5. Taffslängd?
    10, 20, 30, 40. 50+cm? och gärna lite resonemang för varför vald längd i så fall!


    6. "Hair" längd?
    Hur långt ifrån kroken ska betet sitta, Ska det vara så det nuddar kroken, eller några millimeters mellanrum?


    7. Bete?
    Mycket tycks funka för just lake, men om ni skulle göra en top 5 lista, hur skulle ni rangordna beterna?


    8. "Extramaterial"?
    Finns ju Tail Rubbers, Anti Tangle Tube, Anti Tangle Sleeves, osv osv...
    Vilka (om något) tycker ni är viktigaste att slänga på er rigg för ett lyckat/problemfritt lakfiske?

    Utöver detta tar jag gärna fler tips och trix som kan vara trevliga att ha när man ska fiska lake!


    //Stocken

  • #2
    Jag kör inte hair rig till Lake, men jag fiskar med cirkelkrok till mitt fiske. 3/0, 4/0 och 5/0 kör jag. Till hair rig hade jag nog fiskat med 2/0 eller 3/0. Jag gillar formen på Owner Mutu Light och VMC Sure Set cirkelkrokarna. De fångar minst grejer på botten tycker jag.

    Vill du kan jag beskriva den riggen jag använder i detalj, men det är som sagt inte en hair rig.

    Kan dock rekommendera en lyspärla på huvudlinan. Då ser du i mörkret när du får upp riggen nära ytan. En detalj som potentiellt kan rädda din toppögla i mörkret.

    Kommentera


    • #3
      Denna tråden ska jag följa!
      Försökte mig på lite lakemete med cirkelkrok och hair rig förra vintern men kammade noll så har tyvärr inga bra tips att komma med..

      Benjamin S Du får jättegärna beskriva din rigg, jag fick ju inget förra vintern så din rigg kanske ger bättre resultat!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
        Jag kör inte hair rig till Lake, men jag fiskar med cirkelkrok till mitt fiske. 3/0, 4/0 och 5/0 kör jag. Till hair rig hade jag nog fiskat med 2/0 eller 3/0. Jag gillar formen på Owner Mutu Light och VMC Sure Set cirkelkrokarna. De fångar minst grejer på botten tycker jag.

        Vill du kan jag beskriva den riggen jag använder i detalj, men det är som sagt inte en hair rig.

        Kan dock rekommendera en lyspärla på huvudlinan. Då ser du i mörkret när du får upp riggen nära ytan. En detalj som potentiellt kan rädda din toppögla i mörkret.
        Du är mer än välkommen att posta din rig!
        Även om det inte är exakt samma, så går det dra många paralleller.
        Bete, sänkesvikt, typ av krok osv, är ju alla saker som borde gå att applicera på hair rig med

        En annan sak jag kom att tänka på. är hur mycket/stort bete bruka ni agna med?
        Såg när dom vertikalfiskade lake, och då vart det med stor jiggskalle med ~3st räkor på kroken.

        Där jag kommer fiska räknar jag med att lakarna kommer toppa på runt 1 - 1.5kg.
        Så det kommer inte vara dom största. och således vad som är lagom att agna med.

        Kommentera


        • #5
          jag har aldrig METAT lake, däremot isfiskat mycket lake från de jag var liten grabb upp till typ ~16år medan ja bott i uppe i norr, då körde vi ju dels med blänke för att dunka i botten sen ~1dm nylon upphängare under där jag körde antingen med fiskbitar (tänk strl typ sillbitar-ish) eller 1-2räkor, eller faktiskt bara ett par maggots...
          EDIT: pimplat lake mest under vinterloven uppe i norr så ofta typ +1m is +1m snö och troligen ytterst mörkt under för fisken de ggr jag då fiskade vilket var återkommande under familjens vinterlovs-skidresor som vi gjorde... största laken fick jag på maggot faktiskt, sen om det var slump eller ej kan jag inte avgöra, var ju dels evigheter sen och för lite data för å va nåt värt...


          mete öht är jag långt ifrån alls nån stjärna på... sanningen att säga tänkte jag starta en tråd väldigt lik den här fast för gösmete då... frågorna är många!!! kastar upp nåt sånt snart ändå!
          Kommer följa denna tråd med stort intresse och tänker samma, oavsett skillnader i fiskart eller olika riggar/tankar/tekniker kan man nog lära sig mycket ur diskussionen som blir!

          men, för bottenmete har iaf jag lärt mig att köra med hyfsat tunga sänken oavsett vad, förutsatt man har glidtackel.
          På så vis ligger ju sänket still, fisken känner/kämpar inte emot vikten och kan ta lina fritt utan direkt motstånd medan linan löper fint.

          vet att det sägs finnas (eller har iaf funnits nån ströis, då grannarna fått nån enstaka i nån mjärde för 20år sen) lake i sjön här invid mig, finns ett ställe där som känns väldigt "lakigt" kan hända jag testar meta det stället i år faktiskt, kan ju hoppas på lake men annars lär en gädda klippa tacklet.

          har exeperimenterat av och till med cirkelkrok och hår.
          Experimenterar med det just nu igen faktiskt!
          kul rigg som teoretiskt känns kanonbra, men inte fått chans att känna på om det funkar väldigt bra eller ej riktigt då jag haft mest bomturer de ggr jag kört med just sån rigg (tror inte riggen i sig inverkat utan mer troligt fel plats/tid/fel bete?/ingen hungrig firre i närheten) då jag varoerat ofta mellan sådan rigg eller mer klassiska olika trekrokstackel.

          får se hur det går och om man kan lyckas lura nån snart!

          mvh/peter
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-10-23, 08:08.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
            jag har aldrig METAT lake, däremot isfiskat mycket lake från de jag var liten grabb upp till typ ~16år medan ja bott i uppe i norr, då körde vi ju dels med blänke för att dunka i botten sen ~1dm nylon upphängare under där jag körde antingen med fiskbitar (tänk strl typ sillbitar-ish) eller 1-2räkor, eller faktiskt bara ett par maggots...
            EDIT: pimplat lake mest under vinterloven uppe i norr så ofta typ +1m is +1m snö och troligen ytterst mörkt under för fisken de ggr jag då fiskade vilket var återkommande under familjens vinterlovs-skidresor som vi gjorde... största laken fick jag på maggot faktiskt, sen om det var slump eller ej kan jag inte avgöra, var ju dels evigheter sen och för lite data för å va nåt värt...


            mete öht är jag långt ifrån alls nån stjärna på... sanningen att säga tänkte jag starta en tråd väldigt lik den här fast för gösmete då... frågorna är många!!! kastar upp nåt sånt snart ändå!
            Kommer följa denna tråd med stort intresse och tänker samma, oavsett skillnader i fiskart eller olika riggar/tankar/tekniker kan man nog lära sig mycket ur diskussionen som blir!

            men, för bottenmete har iaf jag lärt mig att köra med hyfsat tunga sänken oavsett vad, förutsatt man har glidtackel.
            På så vis ligger ju sänket still, fisken känner/kämpar inte emot vikten och kan ta lina fritt utan direkt motstånd medan linan löper fint.

            vet att det sägs finnas (eller har iaf funnits nån ströis, då grannarna fått nån enstaka i nån mjärde för 20år sen) lake i sjön här invid mig, finns ett ställe där som känns väldigt "lakigt" kan hända jag testar meta det stället i år faktiskt, kan ju hoppas på lake men annars lär en gädda klippa tacklet.

            har exeperimenterat av och till med cirkelkrok och hår.
            Experimenterar med det just nu igen faktiskt!
            kul rigg som teoretiskt känns kanonbra, men inte fått chans att känna på om det funkar väldigt bra eller ej riktigt då jag haft mest bomturer de ggr jag kört med just sån rigg (tror inte riggen i sig inverkat utan mer troligt fel plats/tid/fel bete?/ingen hungrig firre i närheten) då jag varoerat ofta mellan sådan rigg eller mer klassiska olika trekrokstackel.

            får se hur det går och om man kan lyckas lura nån snart!

            mvh/peter
            Kul att höra att även maggot kan ge lake.
            Ang tyngd på sänke är det lite vad jag vart inne på med, att tyngre = bättre (till viss mån)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av stokken Visa inlägg

              Kul att höra att även maggot kan ge lake.
              Ang tyngd på sänke är det lite vad jag vart inne på med, att tyngre = bättre (till viss mån)
              jag tänker mig det och har så upplevt det, sen antar jag att det kan ju såklart ibland vara så att dey skulle kunna försvåra att sätta mothugg med vanligt trekrokstackel när det då går i vinkel där vid sänket, lite beroende på hur fisken simmat iväg när den tagit betet, men, på cirkelkrok så bör det ju inte spela roll direkt då man ju liksom sätter "mothugget" med dom mer med att veva/spänna upp ordentligt, då bör det ju kvitta?
              ska förhoppningsvis hinna med nån/nåra fisketurer till veckan veckan och ska då köra uteslutande cirkelkroksriggar är planen på metet, däremot så kanske det blir mer flötmete än bottenmete...
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stokken Visa inlägg


                Ang tyngd på sänke är det lite vad jag vart inne på med, att tyngre = bättre (till viss mån)
                Ja för bra nappindikering är det viktigt att sänket ligger kvar när det nappar. En engelsk ålmetare jag såg på tuben kör minst 100gr.
                Senast ändrad av stefan1; 2022-10-23, 16:16.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                  Ja för bra nappindikering är det viktigt att sänket ligger kvar när det nappar. En engelsk ålmetare jag såg på tuben kör minst 100gr.
                  Bra att få bekräftelse. dock skulle jag slänga ut 100g skulle spöt knäckas :P

                  Kommentera


                  • #10
                    Click image for larger version  Name:	image0 (kopia).jpeg Views:	0 Size:	1,56 MB ID:	2609675

                    Det här är den rigg jag använder när jag bottenmetar lake.

                    Först trär jag på en lyspärla på linan. Detta för att se när jag är på väg att veva upp riggen i mörkret.

                    Sedan knyter jag på ett trevägslekande. Gärna ett stort sådant. Då vet jag att det håller för bottennapp och jag slipper knyta om på grund av ett böjt lekande i mörkret.

                    Från trevägslekandet knyter jag en 0,50-0,60 mm tjock fluorocarbon-tafs. Den brukar vara ca 30 cm lång på mina tackel. Jag knyter en cirkelkrok, storlek 3/0, 4/0 eller 5/0, beroende på hur stor betesfisk jag ska använda. Aldrig mindre, då jag tycker att mindre krok riskerar att fastna djupare. Laken sväljer snabbt.

                    Jag monterar kroken med en "snell-knut." Detta är viktigt för att cirkelkroken ska fungera bra. Då krokar den bättre på vägen ut, samt krokar i princip aldrig djupt.

                    Sedan knyter jag en ca 0,30 mm tjock nylonlina, dubbla längden av tafsen med kroken påknuten. I den brukar jag knyta ett stavsänke eller päronsänke. Stavsänket är att föredra alla dagar i veckan om du frågar mig. Det fastnar markant mindre i botten. Jag brukar fiska med sänken på ca 50-60 g, men det passar inte överallt. Anpassa vikten efter ditt vatten.

                    (Beteslåset på bilden används enbart för att stavsänket har en lite vass kant att knyta linan i. Annars hade jag inte använt beteslåset.)

                    Inte en helt ovanlig rigg för lake kanske, men det är den jag tycker har funkat bäst. Jag har prövat 2 andra riggar som jag inte alls var lika nöjd med.

                    Övrigt: Jag använder ett 10 fot långt gäddmetespö med en kastvikt upp till 70 g (men klarar ca 90 g okej). En 4000-rulle tycker jag passar bra. Ej baitrunner, då laken sväljer snabbt. Funktionen blir överflödig då. Lina: Ca 0,25 mm flätad lina. Jag kör ålbjällra och lysstavar i toppen av spöet. Lysstavarna tejpar jag ofta fast. Då håller det hela passet. Ålbjällran tar jag av varje gång jag kastar om.
                    Senast ändrad av Benjamin S; 2022-10-25, 13:35.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    4 svar
                    1 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    577 svar
                    44 896 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    13 svar
                    1 166 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
                    48 svar
                    2 217 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stokken
                    av stokken
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 14:58
                    14 svar
                    907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Arbetar...
                    X