Frågor till er som kör hair rig till lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor till er som kör hair rig till lake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kul läsning!!! och, mecka med riggar i jakten på "den perfekta riggen" (finns den ens??? filosofiskt djup dära ju!!! jakten, jakten jakten!!! ; P ) är ju närapå halva nöjet!!!

kan inte se bilderna av nån anledning? just nu iaf? kan ju även mycket möjligt vara min misshandlade telefon och/eller vårt skogsinternet här ute som är boven dock...

själv fick jag tyvärr inse att försöken på lake i öppet vatten är över för den här säsongen, skulle dra upp båten idag, hade med ett spö med flöte redo att kasta ut under tiden jag skulle trassla me å få upp båten som jag räknade med skulle vara lite infrusen... visade sig att HELA sjön (eller iaf den här delen) var helt istäckt, av ett hyfsat bra lager is... xD fick bli fram med isbill osv å härja sig svettig istället för nåt mete, men upp kom båten, hyfsat... hahaha, bättre än i fjol iaf! alltid nåt!!!

såg ut som och kändes som att det kan bli ett försök på nåt, vad som helst då, från isen redan nästa vecka nån gång!!!
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-12-07, 19:33.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Gädd-jos Fixade bilderna. så nu ska dom gå att se oavsett.

Påtal om något relaterat.
      Hur löser jag det med isbildning på spö o rulle nu när temperaturerna börja lägga sig runt -5 :'(
      Har varit ute o kastat efter lite gädda de senaste dagarna, och det är ett jäkla mek med att hålla spö o rulle isfritt. och nu kommer det bara bli kallare...

Körde med lypsyl, men det vart ju som bäst en korttidsförskjutning av problemet.

Finns det andra knep?

Tänkte är det värt att slänga på en vanlig mono-lina för att dra upp mindre vatten?
      Samt finns det något annan form av fett/olja som kanske funkar bättre än lypsyl?
      Har en jävla massa smörjfett liggandes, och även tillgång till en uppsjö av WD40 liknande produkter.

//skitfiske på er!

Kommentera

Jag har testat lite produkter från flugfisket på några linor. Både flät och mono har jag testat att tvätta och impregnera men inget har hjälp något märkbart vid minusgrader. Jag har funderat på att lägga flätlina i matolja innan jag spolar på den men det har inte blivit av än och jag är skeptisk till att det gör någon märkbar skillnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag har testat lite produkter från flugfisket på några linor. Både flät och mono har jag testat att tvätta och impregnera men inget har hjälp något märkbart vid minusgrader. Jag har funderat på att lägga flätlina i matolja innan jag spolar på den men det har inte blivit av än och jag är skeptisk till att det gör någon märkbar skillnad.
          Jag körde i somras med torr PTFE spray på linan (då det sagts att det skulle minska chans för PO, samt göra linan lite styvare.
          Jag har inte testat det på min nuvarande lina. men i teori borde det vara vattenavstötande med.
          Jag ska ge det ett försök nu inför helgen. och se om det blir någon minskad isbildning, och i så fall hur mycket, och hur länge det varar.

Torr PTFE spary finns att köpa billigt på Biltema om det skulle visa sig funka bra, så är lätt att införskaffa iså fall.

Kommentera

Jag saxar lite från wikipedia.

PTFE är ett av ett antal perfluorerade ämnen som anses svårnedbrytbara i naturen. De kan därför utgöra hälsorisker för bland annat fåglar. Utsläpp av PFAS/PFOS, som användes vid tillverkningen av PTFE, i vattendrag har lett till att många människor som är bosatta i närheten av ett sådant vattendrag har förhöjd halt av kemikalierna i blodet och därmed ökad risk för bland annat högt kolesterolvärde och flera cancerformer

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag saxar lite från wikipedia.

PTFE är ett av ett antal perfluorerade ämnen som anses svårnedbrytbara i naturen. De kan därför utgöra hälsorisker för bland annat fåglar. Utsläpp av PFAS/PFOS, som användes vid tillverkningen av PTFE, i vattendrag har lett till att många människor som är bosatta i närheten av ett sådant vattendrag har förhöjd halt av kemikalierna i blodet och därmed ökad risk för bland annat högt kolesterolvärde och flera cancerformer
              Japp, stämmer!
              Men....
              PTFE är det som förr kallades för (och till 99% fortfarande är) Teflon (finns många intressanta artiklar och videosar att läsa/kolla på om detta)
              Den största boven är tillverkningen av det, inte själva slutprodukten i sig, och vid så små användningar som att spraya in en lina så pratar vi om så små mängder att naturen kan bryta ner det lätt av sig själv, även om vart ända fiskare i landet skulle applicera det på sina rullar.

Men jag respekterar folks egna integritet och val.
              Min förståelse för ämnet är att i de mängderna jag brukar det är det helt inom rimlig gräns.

Gräver man ner sig i det finns det säkert likvärda produkter som är ännu mer naturvänliga.
              Men jag överlåter det djupdykandet till någon annan just nu :P

Kommentera

Ursprungligen postat av stokken Visa inlägg
                Gädd-jos Fixade bilderna. så nu ska dom gå att se oavsett.

Påtal om något relaterat.
                Hur löser jag det med isbildning på spö o rulle nu när temperaturerna börja lägga sig runt -5 :'(
                Har varit ute o kastat efter lite gädda de senaste dagarna, och det är ett jäkla mek med att hålla spö o rulle isfritt. och nu kommer det bara bli kallare...

Körde med lypsyl, men det vart ju som bäst en korttidsförskjutning av problemet.

Finns det andra knep?

Tänkte är det värt att slänga på en vanlig mono-lina för att dra upp mindre vatten?
                Samt finns det något annan form av fett/olja som kanske funkar bättre än lypsyl?
                Har en jävla massa smörjfett liggandes, och även tillgång till en uppsjö av WD40 liknande produkter.

//skitfiske på er!
                Nylon eller kanske fc är väl det enda som är nån idé att ha på nu , tänker ju inte tanken att ismeta med flätlina heller så lägg på nylon om du ska fortsätta nöta

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Nylon eller kanske fc är väl det enda som är nån idé att ha på nu , tänker ju inte tanken att ismeta med flätlina heller så lägg på nylon om du ska fortsätta nöta
                  Tänkte att nästan så vart fallet. får införskaffa mig lite vettig mono-lina i morgon.

Kommentera

Nu är nylonlina införskaffad med!
                    Fick även höra av en annan som brukar fiska här, att laken är på plats nu.
                    Imorgon smäller det!
                    Peppad som fan nu

Kommentera

kul!!! skitfiske på dig!!!
                      och ja, nylon är typ de enda vettiga, sen om man kör me multirulle så brukar jag oftast plocka bort linföraren mot vintern (vilket iofs oxå resulterat i att jag sen aldrig sätter tillbaka den nå mer... ; D
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 899 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76