Frågor till er som kör hair rig till lake - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor till er som kör hair rig till lake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Click image for larger version Name:	image0 (kopia).jpeg Views:	0 Size:	1,56 MB ID:	2609675

Det här är den rigg jag använder när jag bottenmetar lake.

Först trär jag på en lyspärla på linan. Detta för att se när jag är på väg att veva upp riggen i mörkret.

Sedan knyter jag på ett trevägslekande. Gärna ett stort sådant. Då vet jag att det håller för bottennapp och jag slipper knyta om på grund av ett böjt lekande i mörkret.

Från trevägslekandet knyter jag en 0,50-0,60 mm tjock fluorocarbon-tafs. Den brukar vara ca 30 cm lång på mina tackel. Jag knyter en cirkelkrok, storlek 3/0, 4/0 eller 5/0, beroende på hur stor betesfisk jag ska använda. Aldrig mindre, då jag tycker att mindre krok riskerar att fastna djupare. Laken sväljer snabbt.

Jag monterar kroken med en "snell-knut." Detta är viktigt för att cirkelkroken ska fungera bra. Då krokar den bättre på vägen ut, samt krokar i princip aldrig djupt.

Sedan knyter jag en ca 0,30 mm tjock nylonlina, dubbla längden av tafsen med kroken påknuten. I den brukar jag knyta ett stavsänke eller päronsänke. Stavsänket är att föredra alla dagar i veckan om du frågar mig. Det fastnar markant mindre i botten. Jag brukar fiska med sänken på ca 50-60 g, men det passar inte överallt. Anpassa vikten efter ditt vatten.

(Beteslåset på bilden används enbart för att stavsänket har en lite vass kant att knyta linan i. Annars hade jag inte använt beteslåset.)

Inte en helt ovanlig rigg för lake kanske, men det är den jag tycker har funkat bäst. Jag har prövat 2 andra riggar som jag inte alls var lika nöjd med.

Övrigt: Jag använder ett 10 fot långt gäddmetespö med en kastvikt upp till 70 g (men klarar ca 90 g okej). En 4000-rulle tycker jag passar bra. Ej baitrunner, då laken sväljer snabbt. Funktionen blir överflödig då. Lina: Ca 0,25 mm flätad lina. Jag kör ålbjällra och lysstavar i toppen av spöet. Lysstavarna tejpar jag ofta fast. Då håller det hela passet. Ålbjällran tar jag av varje gång jag kastar om.
    Drog ett paket trevägslekande i min förra order, tänkte det kan vara värt att testa en paternoster-rigg med då jag har resten av delarna till det liggandes.

Kommentera

Återigen, inte för att jagbhar metat just lake, men, för att iaf lite återknyta till ditt första inlägg så svarar jag på en av dina frågor iaf på hur jag gör/gjort:

"3. Betesfäste? Hur sätter ni fast era beten med hair rig?
      Jag tänkte mig vanliga quick/bait/feed stoppers (verkar gå under en jäkla massa namn)
      BILD: https://i.imgur.com/EYQ177E.jpgBILD"

Här som stopp för betet har jag kört en kort bit gummisnodd generellt. (EDIT; för att förtydliga så gör jag en ögla längst ut på mitt hår då som ja trär valfritt stopp i...)
      Ibland har jag satt snoddbiten dubblad ifall det känts som betet behöver "grövre" doningar för att sitta hårdare eller om jag haft för avsikt att verkligen sula iväg skiten benhårt och känt mig orolig över risk för klassikern bete åt ena hållet rigg åt andra !

annars, om man vill va superduperextreme-stealthmode pga man misstänker att fisken man just är ute efter är nån slags vansinnigt smart känslig filur så kan man köra betesstopp med en bit fiskskinn!
      om man som jag tar upp fisk till mat då och då så kan man ta och klippa några remsor av fiskskinn när man fileat klart, funkar utmärkt och är 100% fisk i riggen då (ja, förutom tafs å krok å allt annat trams dårå! :P )
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-10-26, 16:29.
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ger det ett försök nu, kanske inte redigt hunnit bli tillräckligt kallt dock!

Kommentera

Tyvärr blev det inget, vart kvar till 18:15 sen sket det sig!
          Energiverket öppnade upp slussarna/släppte på i vattenfallet.
          Så blev alldeles för kraftigt forsande vatten för att kunna fiska vidare

Kommentera

Ursprungligen postat av stokken Visa inlägg
            Ger det ett försök nu, kanske inte redigt hunnit bli tillräckligt kallt dock!
            Kompisen har hittat lake i ett strömsatt sund på ca 6-12 meters djup. Leta där det finns mycket betesfisk så här års. Gärna med lite ström såklart.

Kommentera

Intressant. När på året skall man meta lake? Jag har upptäckt att vi har lake i vårt Kräftvatten på vissa platser, då jag får små lakar i kräftmjärdarna i bland, där mjärdarna ligger djupt. Slutsatsen är att det bör finnas större lake, men att de exemplaren inte kommer in genom mjärdarnas öppningar.
              Mjärdarna är betade med kluven, frusen braxen.

Jag är sugen på att lägga ut ett bottenmete för att se vad jag får. Nu är det snart mörkt dygnet runt så det borde väl vara en fördel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg
                Intressant. När på året skall man meta lake? Jag har upptäckt att vi har lake i vårt Kräftvatten på vissa platser, då jag får små lakar i kräftmjärdarna i bland, där mjärdarna ligger djupt. Slutsatsen är att det bör finnas större lake, men att de exemplaren inte kommer in genom mjärdarnas öppningar.
                Mjärdarna är betade med kluven, frusen braxen.

Jag är sugen på att lägga ut ett bottenmete för att se vad jag får. Nu är det snart mörkt dygnet runt så det borde väl vara en fördel?
                Ofta från November till Mars, annars får man fiska väldigt djupt!

Kommentera

Ofta från November till Mars, annars får man fiska väldigt djupt!
                  Okej. Detta gäller ju en å, där det inte finns annat än små djuphålor.
                  är det något säsongsbeteende i laken som gör den aktiv vintertid, eller är det tillgången till mer mörker?

Kommentera

Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg

Okej. Detta gäller ju en å, där det inte finns annat än små djuphålor.
                    är det något säsongsbeteende i laken som gör den aktiv vintertid, eller är det tillgången till mer mörker?
                    De leker i Februari och börjar sakta men säkert röra sig mot lekplatserna. Ju närmre 2°C i vattnet, desto grundare hittar du dem, tills dem står på lekpartierna.

Kommentera

De leker i Februari och börjar sakta men säkert röra sig mot lekplatserna. Ju närmre 2°C i vattnet, desto grundare hittar du dem, tills dem står på lekpartierna.
                      Aha. Är det inte förens Februari de leker, trodde det vart i december :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37