Ursprungligen postat av Benjamin S
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Frågor till er som kör hair rig till lake
Collapse
X
-
Återigen, inte för att jagbhar metat just lake, men, för att iaf lite återknyta till ditt första inlägg så svarar jag på en av dina frågor iaf på hur jag gör/gjort:
"3. Betesfäste? Hur sätter ni fast era beten med hair rig?
Jag tänkte mig vanliga quick/bait/feed stoppers (verkar gå under en jäkla massa namn)
BILD: https://i.imgur.com/EYQ177E.jpgBILD"
Här som stopp för betet har jag kört en kort bit gummisnodd generellt. (EDIT; för att förtydliga så gör jag en ögla längst ut på mitt hår då som ja trär valfritt stopp i...)
Ibland har jag satt snoddbiten dubblad ifall det känts som betet behöver "grövre" doningar för att sitta hårdare eller om jag haft för avsikt att verkligen sula iväg skiten benhårt och känt mig orolig över risk för klassikern bete åt ena hållet rigg åt andra !
annars, om man vill va superduperextreme-stealthmode pga man misstänker att fisken man just är ute efter är nån slags vansinnigt smart känslig filur så kan man köra betesstopp med en bit fiskskinn!
om man som jag tar upp fisk till mat då och då så kan man ta och klippa några remsor av fiskskinn när man fileat klart, funkar utmärkt och är 100% fisk i riggen då (ja, förutom tafs å krok å allt annat trams dårå! :P )Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-10-26, 16:29.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stokken Visa inläggGer det ett försök nu, kanske inte redigt hunnit bli tillräckligt kallt dock!
- Gillar 1
Kommentera
-
Intressant. När på året skall man meta lake? Jag har upptäckt att vi har lake i vårt Kräftvatten på vissa platser, då jag får små lakar i kräftmjärdarna i bland, där mjärdarna ligger djupt. Slutsatsen är att det bör finnas större lake, men att de exemplaren inte kommer in genom mjärdarnas öppningar.
Mjärdarna är betade med kluven, frusen braxen.
Jag är sugen på att lägga ut ett bottenmete för att se vad jag får. Nu är det snart mörkt dygnet runt så det borde väl vara en fördel?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Odqvist Visa inläggIntressant. När på året skall man meta lake? Jag har upptäckt att vi har lake i vårt Kräftvatten på vissa platser, då jag får små lakar i kräftmjärdarna i bland, där mjärdarna ligger djupt. Slutsatsen är att det bör finnas större lake, men att de exemplaren inte kommer in genom mjärdarnas öppningar.
Mjärdarna är betade med kluven, frusen braxen.
Jag är sugen på att lägga ut ett bottenmete för att se vad jag får. Nu är det snart mörkt dygnet runt så det borde väl vara en fördel?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Ofta från November till Mars, annars får man fiska väldigt djupt!
är det något säsongsbeteende i laken som gör den aktiv vintertid, eller är det tillgången till mer mörker?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Odqvist Visa inlägg
Okej. Detta gäller ju en å, där det inte finns annat än små djuphålor.
är det något säsongsbeteende i laken som gör den aktiv vintertid, eller är det tillgången till mer mörker?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
De leker i Februari och börjar sakta men säkert röra sig mot lekplatserna. Ju närmre 2°C i vattnet, desto grundare hittar du dem, tills dem står på lekpartierna.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 885 visningar
0 gillar