Baitboat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitboat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tintin_jkpg: Jo det stämmer, fast billigast är vi för att vi helt enkelt valt att inte tjäna speciellt mycket på dem, vilket tar oss till ämnet du tar upp, det är som du säger i många lägen, de flesta faktiskt. Och detta styr såklart tillverkaren eftersom de vet om detta såklart, så slutpriset är ett resultat av mellanhänderna som behöver få in sina kronor för arbetet av försäljningen och tillverkarens redan höga pris. Dock.... låt oss säga båtar (eftersom det är det vi pratar om) som har ett astronomiskt lågt tillverkarpris, som byggs upp allt eftersom grossister gör sälj jobbet till distributörer som även dem måste få in vinst om det ska vara värt och sälja och priset fortfarande väldigt lågt, tycker konsumenten, i de lägena tar jag alltid och räknar lite i huvudet och försöker komma fram till: vad kostade det att tillverka, och snabbt förstår man att INGET kan vara byggt för så lite pengar för att hålla. När det gäller elektronik, plast och allmän funktionsduglig design som så är det verkligen skillnad på kvallité (jobbat inom plastindustrin och gör iofs det på ett sätt fortfarande). Och elektronik... det ska vi inte ens tala om, kan säga att vi gått på ett par landminor som vi tyckte "oh va billiga båtar, de kan vi ju tjäna pengar på"... men glöm det, "billigt piss" som verkligen fått nytt liv i mitt ordföråd och jag skulle jag aldrig vilja sälja vissa "billiga" båtar om jag hade velat sova gott om nätterna.

Så jag tror att anledningen till att de är så "dyra" är helt enkelt först och främst designen, en båt som inte är helt hundra blir snabbt tråkigt att fiska med, viktfördelning, dåligt genomtänkt hookrelease, dåligt mäskdumpnings system etc etc. Bra och genomtänkta designlösningar kostar alltid mer, material och komponenter, lite dyrare, mycket bättre speciellt i china kan jag säga. Och när det hela gått via grossister och säljare som mer eller mindre är obligatoriskt såvida vi inte vill ta cyklen till asien för att handla de senaste elektriska prylarna.... ja då blir det en slant...

Nu blev det värsta doktorsavhandlingen här, inte meningen, behövde bara en paus, nytt klipp på g, missa inte.
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Såg ngt filmklipp där du visade båtarna. Är inte mkt för specimenmete själv men hade aldrig lagt dem pengarna på en baitboat ändå. Sen en sak jag tyckte var lite lustig undras hur mycket priset kryddas för att kamouflagemåla dem ha massa extralampor och bromsljus! :S ser ju ut som något litet skepp från mars eller något

Kommentera

haha vi tänker inte sälja den modellen, en av våra test ex, men just den modellen som fanns i 3 olika färger kostade det inget extra med camo. Ledlampor behöver alla båtar om man fiskar kväll-morgon, annars är det omöjligt att se vad som är fram och bak 100m ut i vattnet, men som sagt, håller med, det monstret i mässklippet va lite överdrivet, och inte den kvalitén vi sökte.
        sigpic
        www.fkpgear.com
        Fiskkonservator.se

Kommentera

Baitboat tycker jag personligen är urfånigt.Visst,säkert jätteffektivt men hur långt ska man ta det där med att effektivisera egentligen?
          Tills hela fisket är automatiserat?
          When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Tror det finns fördelar med allt inom karp- och specimenmetet, både spod och baitboats har sina för och nackdelar.

Spod låter ganska mycket när den landar på vattenytan, däremot kan man få ut ganska mycket beten på en stor yta kring ditt krokbete. Baitboats är tysta och bekväma att använda (dock fruktansvärt dyra), men jag skulle tro att karp som blir fiskade på ofta och mycket kan bli misstänksamma med en liten hög med beten exakt placerade på mäskplatsen och ditt bete.

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
              Baitboat tycker jag personligen är urfånigt.Visst,säkert jätteffektivt men hur långt ska man ta det där med att effektivisera egentligen?
              Tills hela fisket är automatiserat?
              Jag var lite inne på din linje i början faktiskt, att det enbart är för lata prylbögar ungefär.
              Sen kom jag till ett vatten i frankrike, abbey lakes, som ändrade min syn på saken helt. Det är intetillåtet att lägga ut betena med båt i det aktuella vattnet och man fiskar ofta bland hög växtlighet där clearspottsen är små(2x2m räknar jag som en hyffsat stor fläck t ex).
              Att hutta ut grejerna fungerar givetvis bra på dagen även om det blir ganska omständigt när man fiskar på längre avstånd och ska fram med spodden också.
              Att göra om samma sak på natten blir däremot både omständigt och jobbigt. Vill man dessutom ha ut mer bete än kroken och en pva bag måste man fram med spodden igen vilket känns ganska ohett mitt i natten när man antar att man fått in fisk som käkar på swimet.
              Där är baitboaten guld. I med skiten i båten, kör mot ditt riktmärke tills markören på linan kommer och sen droppa.
              Att allt skulle hamna i en hög är dessutom rent skitsnack. Har suttit i ett träd och kollat när vi droppat betena på ca 1.5m djup(i kristallklart vatten). Det blir ganska bra utspritt vill jag lova. Släpper man sen i fart med olika storlekar på bete kan man uppnå en ganska rejäl spridning...
              I sverige är det kanske inte lika ovärdeligt. Det är däremot rejält skönt för självförtroendet när man vet att betet ligger på den fläcken man vill med mäskbetena runt krokbetet både när man lägger ut på dagen som på natten.

gbgrobin: Kan faktiskt inte se någon fördel med spodden mer än att det går snabbare med en mindre mängd beten. Men hur lång tid tar det att spodda ut typ 2kg jämfört med att köra ut det?
              varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease Visa inlägg
                gbgrobin: Kan faktiskt inte se någon fördel med spodden mer än att det går snabbare med en mindre mängd beten. Men hur lång tid tar det att spodda ut typ 2kg jämfört med att köra ut det?
                Nu skrev jag lite fel i mitt tidigare inlägg, såklart är det väldigt segt att dänga ut 2kg beten med en spod jämfört med ett par minuter med baitboaten. Men då har du 2kg beten utlagda på en fläck på kanske 1x1m.

Såklart, du kan köra ut baitboaten flera gånger och lägga ut ett par kilo beten hur snabbt som helst i sina små högar, men mäska upp med spod på clipet/markörflöte får man bra spridning på betet istället för en och samma lilla fläck hela tiden med beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
                  Nu skrev jag lite fel i mitt tidigare inlägg, såklart är det väldigt segt att dänga ut 2kg beten med en spod jämfört med ett par minuter med baitboaten. Men då har du 2kg beten utlagda på en fläck på kanske 1x1m.

Såklart, du kan köra ut baitboaten flera gånger och lägga ut ett par kilo beten hur snabbt som helst i sina små högar, men mäska upp med spod på clipet/markörflöte får man bra spridning på betet istället för en och samma lilla fläck hela tiden med beten.
                  Nu säger jag inte att det ena utesluter det andra. Jag använder gärna spodden när jag vill sprida betena på en stor yta av någon anledning.
                  Allt handlar ju om vad du vill uppnå med din mäskning. Finns baitboats med två fack förresten, släpper du betena i fart på kanske 3m djup kan du uppnå en betydligt större spridning än 1x1m på en utkörning. Men som sagt, jag tycker absolut inte att det ena utesluter det andra utan snarare kompleterar varandra på ett ganska bra sätt.
                  varför nappar det aldrig?

Kommentera

Använder mig av Waverunner MK3 som tar upp till 5 kg bete,2.5 kg i vardera fack.
                    Upp till 1000 meter räckvid.
                    2 batterier ingår + solpanel för uppladdning + väska.

Perfekt redskap att fästa en fishfinder på och läsa av bottenstrukturen på sitt tilltänkta fiskevatten.
                    Klarar vind och vågor med bravur.
                    Köra ut sina riggar på svårkastade områden.
                    Gör helt klart mäskningen till en roligare grej.

Kommentera

Tänker instämma, den stora och den mindre modellen som tar 1,5kg är överlägset bäst båtar. Därför vi koncentrerat oss på bara de 2 modellerna för tillfället.... (fast mycke billigare än brittiska waverunner såklart, annars är det bara till att lägga ner)
                      Det jag som nybörjare tycker är trevligast är såklart att som du säger, man kommer åt dit inte ens ett proffs kan kasta, och dessutom med bättre precision, vilket möjliggör att koncentrera sig mer på riggar, beten och den roliga biten av utmaningen som karpfisket erbjuder. Men visst gillar jag att svinga med mitt 12 foot spö ibland... när det inte finns träd, grenar, människor, katter, hundar och allt annat djävulskap i vägen Sen kan jag ju inte låta bli att fästa ett trådlöst ekolod, ska ut och spela in ett filmklipp med det inom kort.
                      sigpic
                      www.fkpgear.com
                      Fiskkonservator.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      697 svar