Experiment med mäsk och doft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Experiment med mäsk och doft.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Ja de e roligare om man är 2 o så mycke enklare när man ska landa fisken. Lättare o hitta folk som vill spinnfiska,men de tycker jag inte är riktigt lika spännande.
    Sant, betydligt lättare att landa fisken. För egen del så blir det helt olika upplevelser. Spinnfiske blir mer "jobb" för min del, mer målinriktat och aktivt. Mete för min del är mer meditation och mer "strategiskt". Få saker får mig så avslappnad och avkopplad som mete vid en vacker sjö en ljus sommarkväll.

Spinnfiske för min del, blir mer om jag bestämt mig för att nu ska jag dra en gädda. Vet inte riktigt hur jag ska förklara skillnaden.

En annan skillnad är också var fokus hamnar... med spinn blir det mer fokus på vad som "känns" i händerna, medans med mete, om jag hamnar i zonen, försvinner världen och det enda som finns är flötet. Knappt ens jag själv finns till. Svårt att förklara, men flötmete blir ibland ren meditation för min del.

Ett projekt jag har är att testa att försöka meta upp gädda. Har ännu inte orkat tackla om, och testa det seriöst, men nästa gång man behöver omväxling kanske det blir till att tackla om metspöt med lite taffs, trekrok och så får man meta upp lite mört eller testa med nors eller mataffärens makrill.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Ja de e roligare om man är 2 o så mycke enklare när man ska landa fisken. Lättare o hitta folk som vill spinnfiska,men de tycker jag inte är riktigt lika spännande.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied

Ja de blir lite tungt de första veckorna.
    har samma problem som dig att man får sitta ensam. Alltid trevligt att ha nån med sig så man kan sitta o bolla ideer o testa lite olika riggar,mäsk osv. Lära sig av varandra. Visst,sambon hänger med ibland,men hon e ju ointresserad av själva fisket så hon sitter o läser eller fotar. Hade vafit skoj o hitta en metare i närheten.
    Så sant som det är sagt! Metare är riktigt ovanligt där jag fiskar. På sin höjd springer jag på spinnfiskare 1-2 gånger per säsong, men oftast bara hobbyfiskare som testar mina sjöar i 20 minuter och sen drar om de inte får fisk. Sen kommer de aldrig tillbaka. Metare däremot har jag aldrig stött på. Riktigt ovanligt!

Min fru tror jag har följt med 3 gånger på fiske. En gång testade hon att dra några små abborar vilket inte föll henne i smaken, och två gånger hade hon med mobilen men flydde så fort myggen kom. Sen dess får jag sitta själv och meditera.

Däremot metar jag några gånger om året med hennes far, men han är ganska konservativ i sina metoder, så det blir inget experimenterande där inte. Däremot har han stenkoll på var fisken finns i sin sjö, vilket borgar för riktigt bar mete ibland.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Aj, beklagar sorgen! Själv har jag 2 veckor kvar innan fisket börjar avta för säsongen för att upphöra totalt i september. Har funderat på att kanske göra lite försök under hösten, men det är inte lika bekvämt att sitta själv och häcka vid en sjö när det är 10 grader och regn, som när det är 20 grader, sol och molnfri himmel. Man är lite för bekväm av sig ibland!

Däremot tror jag att jag skulle lära mig mycket mer om jag testade att fiska tillsammans med någon, någon gång, än som nu, sitta själv i skogen.
    Ja de blir lite tungt de första veckorna.
    har samma problem som dig att man får sitta ensam. Alltid trevligt att ha nån med sig så man kan sitta o bolla ideer o testa lite olika riggar,mäsk osv. Lära sig av varandra. Visst,sambon hänger med ibland,men hon e ju ointresserad av själva fisket så hon sitter o läser eller fotar. Hade vafit skoj o hitta en metare i närheten.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied

Ja så är det ju. Man kan sålla bort rätt mycke om man ökar krokstorleken o betet. Där jag fiskat det senaste så vet jag inte storleken på fiskarna så ja kör med rätt små krokar till ja lärt känna vattnet. Blir väl 1-2 turer till innan de e dags o börja jobba på måndag igen.
    Aj, beklagar sorgen! Själv har jag 2 veckor kvar innan fisket börjar avta för säsongen för att upphöra totalt i september. Har funderat på att kanske göra lite försök under hösten, men det är inte lika bekvämt att sitta själv och häcka vid en sjö när det är 10 grader och regn, som när det är 20 grader, sol och molnfri himmel. Man är lite för bekväm av sig ibland!

Däremot tror jag att jag skulle lära mig mycket mer om jag testade att fiska tillsammans med någon, någon gång, än som nu, sitta själv i skogen.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied

Ahh... det förklarar saken! I mina vatten finns det så sjukt mycket småfisk, så jag kör alltid lite större krokar och beten för att sortera bort dom. Nackdelen är så klart att det inte nappar lika ofta, men fördelen är att när det väl nappar så tenderar det att vara en lite större fisk.
    Ja så är det ju. Man kan sålla bort rätt mycke om man ökar krokstorleken o betet. Där jag fiskat det senaste så vet jag inte storleken på fiskarna så ja kör med rätt små krokar till ja lärt känna vattnet. Blir väl 1-2 turer till innan de e dags o börja jobba på måndag igen.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied

Ja de e inga stora krokar. Typ 10-12 o mindre. Sett de som satt direkt på kroken o de som riggat på ett hår. Fröna e ju inte mer än 3-4mm. Braxarna jag fångade så använde jag storlek 10 colmic hayabusa h.kaj 157. Tunna fina krokar. Dom hade man nog kunnat köra hampa på.
    Ahh... det förklarar saken! I mina vatten finns det så sjukt mycket småfisk, så jag kör alltid lite större krokar och beten för att sortera bort dom. Nackdelen är så klart att det inte nappar lika ofta, men fördelen är att när det väl nappar så tenderar det att vara en lite större fisk.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Jordgubbssaft? Intressant! Jag förstår logiken. Kanske man borde testa någon gång. Men hur lyckas man använda de små hampafröna som krokbete? Det måste ju i.s.f. vara mikroskopiska krokar.
    Ja de e inga stora krokar. Typ 10-12 o mindre. Sett de som satt direkt på kroken o de som riggat på ett hår. Fröna e ju inte mer än 3-4mm. Braxarna jag fångade så använde jag storlek 10 colmic hayabusa h.kaj 157. Tunna fina krokar. Dom hade man nog kunnat köra hampa på.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Jordgubbssaft? Intressant! Jag förstår logiken. Kanske man borde testa någon gång. Men hur lyckas man använda de små hampafröna som krokbete? Det måste ju i.s.f. vara mikroskopiska krokar.

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Ja hampa verkar vara en vanlig ingrediens i mäsk fast då oftast i krossad eller mjölform. Även sett klipp där de använder hampa som krokbete. Men det har jag inte testat själv.

Söta och fruktiga saker verkar oxå vara väldigt gångbart. Läst att en del har jordgubbsaft o sånt i mäsket. Men de har jag heller inte testat.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
697 svar
51 913 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__