Experiment med mäsk och doft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Experiment med mäsk och doft.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

    Dels sparar man flöten o feedrar o så slipper fisken simma runt med massa krimskrams om det skulle brista under drillningen.
    Tackar, då är jag med på noterna!

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

    Är det för att rädda flötet om du fastnar i växtlighet som du har en sådan setup? För egen del har jag FC-lina på hela rullen (den sjunker vilket gör det enklare att fiska när det blåser, har också hört att den ska vara mer "osynlig" än nylon, men det är inget jag skulle svära på, jo den är stryktålig också) men jag har ett sänke rätt nära flötet så en gång när jag fastna gick linan av under sänket och så kunde jag hala in flötet. En annan gång gick linan av ovanför sänket men då flöt flötet upp till ytan och jag kunde "spinnfiska" hem det.
    Dels sparar man flöten o feedrar o så slipper fisken simma runt med massa krimskrams om det skulle brista under drillningen.

    Lämna en kommentar:


  • efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Småkarpar går säkert fint o få som bifångst,men skulle absolut inte rikta fisket efter dom med min setup. Å andra sidan så skulle förmodligen tafsen ryka ganska kvickt då jag alltid har klenare tafs än huvudlinan.
    Är det för att rädda flötet om du fastnar i växtlighet som du har en sådan setup? För egen del har jag FC-lina på hela rullen (den sjunker vilket gör det enklare att fiska när det blåser, har också hört att den ska vara mer "osynlig" än nylon, men det är inget jag skulle svära på, jo den är stryktålig också) men jag har ett sänke rätt nära flötet så en gång när jag fastna gick linan av under sänket och så kunde jag hala in flötet. En annan gång gick linan av ovanför sänket men då flöt flötet upp till ytan och jag kunde "spinnfiska" hem det.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Småkarpar går säkert fint o få som bifångst,men skulle absolut inte rikta fisket efter dom med min setup. Å andra sidan så skulle förmodligen tafsen ryka ganska kvickt då jag alltid har klenare tafs än huvudlinan.

    Lämna en kommentar:


  • efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Ja det borde ju funka. Ja e lite sugen på ett karpspö då det även finns karp i 3-4 av sjöarna jag fiskar i. Men ingen aning vilken storlek det är på dom. Men mina Daiwa n-zon 12' 100g är för veka för riktat karpfiske.
    Wow, massiv fisk! Har aldrig haft problem med att mina spön skulle vara för klena. Då är det snarare linan som varit för klen. Här omkring finns inga karpar utan gäddor är det största som finns i sjöarna här. Men med en inte allt för aggressivt inställd broms ser jag inget problem att drilla en 10 kg gädda på mina spön. Bara man är lite smart och inte hugger emot stenhårt så ska det nog gå bra hoppas jag.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ja det borde ju funka. Ja e lite sugen på ett karpspö då det även finns karp i 3-4 av sjöarna jag fiskar i. Men ingen aning vilken storlek det är på dom. Men mina Daiwa n-zon 12' 100g är för veka för riktat karpfiske.

    Lämna en kommentar:


  • efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Där fanns en hel del att läsa Fast behöver nog skaffa mig ett lite kraftigare spö.
    Sant, en riktig guldgruva! Däremot är det just skillnaden i utrustning om gör att detta är ett framtida projekt för mig. Orkar inte tackla om enbart för gädda, men vill helst inte köpa på mig mer och mer utrustning. Men jag tror att spinnspöet nog kan tacklas om till ett gäddmete-spö till hösten. Den som lever får se! =)

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Där fanns en hel del att läsa Fast behöver nog skaffa mig ett lite kraftigare spö.

    Lämna en kommentar:


  • efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

    Ja de e helt olika upplevelser. Metet är ju betydligt mer avkopplande.

    Meta gädda har jag aldrig testat,men hade varit kul o prova.
    Har fått gädda en gång på mete. Var ute och metade abborre med räka, kastade ut fel och råkade hamna i ett näckrosbälte (dock utan att fastna) och där låg den en gädda som reflexmässigt sög i sig räkan. Den var liten, 0.9 kg, så gick utmärkt att veva in den med enkelkrok och FC lina.

    Om du vill prova någon gång så kan jag varmt rekommendera den här bloggen: https://predatorfiske.blogspot.com Luis skriver (skrev?) enorma mängder saker om att meta gädda.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

    Sant, betydligt lättare att landa fisken. För egen del så blir det helt olika upplevelser. Spinnfiske blir mer "jobb" för min del, mer målinriktat och aktivt. Mete för min del är mer meditation och mer "strategiskt". Få saker får mig så avslappnad och avkopplad som mete vid en vacker sjö en ljus sommarkväll.

    Spinnfiske för min del, blir mer om jag bestämt mig för att nu ska jag dra en gädda. Vet inte riktigt hur jag ska förklara skillnaden.

    En annan skillnad är också var fokus hamnar... med spinn blir det mer fokus på vad som "känns" i händerna, medans med mete, om jag hamnar i zonen, försvinner världen och det enda som finns är flötet. Knappt ens jag själv finns till. Svårt att förklara, men flötmete blir ibland ren meditation för min del.

    Ett projekt jag har är att testa att försöka meta upp gädda. Har ännu inte orkat tackla om, och testa det seriöst, men nästa gång man behöver omväxling kanske det blir till att tackla om metspöt med lite taffs, trekrok och så får man meta upp lite mört eller testa med nors eller mataffärens makrill.
    Ja de e helt olika upplevelser. Metet är ju betydligt mer avkopplande.

    Meta gädda har jag aldrig testat,men hade varit kul o prova.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 600 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__
 
Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
17 svar
1 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av efc__, 2025-07-14, 23:52
22 svar
456 visningar
0 gillar
Senaste inlägg efc__
av efc__
 
Startad av Donkeykong, 2026-05-30, 11:52
3 svar
136 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Donkeykong  
Arbetar...
X