mete efter harr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mete efter harr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mete efter harr

Hur metar man efter harr i forssar och strömmande vatten?
    utrustning?
    agn?

Man metar inte efter harr om man inte hamnar i en överlevnadssituation.
    Mete efter harr är den absolut bästa metoden om man vill skada ett bestånd av fin harr.
    Har besökt flera fina norrlandsälvar där den ena fina efter den andra sträckan är i det närmaste tom på harr över 20cm. Och på varje ställe har jag hittat kykor för metspön och maskburkar.
    Detta medför dåligt fiske, dålig reproduktion och när fisket blir sämre vill fokl få fisk ändå och då åker ännu mer maskmete fram vilket resulterar i vackra vatten utan fisk.

Dessutom är många av norrlands vatten helt förbjudet att använda mask under isfria tiden på året jus för att det är förödande effektivt. Harren sväljer dessutom oftast och är väldigt sköra i munhålan, även om fisk släpps tillbaka förblöder de fort.
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Går alldeles utmärkt att mosa ett harr bestånd med flugspö oxå. Handlar ju om inställning till det man håller på med och inte vilken fiskemetod man föredrar.

Kommentera

Jag brukar ha mitt 5 fots UL-spö med 0.14 flätlina .

Ett 5 g kulbly 20 cm från en stl 8 flugkrok.

På med mask och låt föras efter botten av strömmen.

I forsar har jag tyngre bly och 6-meters metspö.
        Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
          Man metar inte efter harr om man inte hamnar i en överlevnadssituation.
          Mete efter harr är den absolut bästa metoden om man vill skada ett bestånd av fin harr.
          Har besökt flera fina norrlandsälvar där den ena fina efter den andra sträckan är i det närmaste tom på harr över 20cm. Och på varje ställe har jag hittat kykor för metspön och maskburkar.
          Detta medför dåligt fiske, dålig reproduktion och när fisket blir sämre vill fokl få fisk ändå och då åker ännu mer maskmete fram vilket resulterar i vackra vatten utan fisk.

Dessutom är många av norrlands vatten helt förbjudet att använda mask under isfria tiden på året jus för att det är förödande effektivt. Harren sväljer dessutom oftast och är väldigt sköra i munhålan, även om fisk släpps tillbaka förblöder de fort.
          Det beror kanske på hur man metar Precis som med flugfiske kan man klanta sig. Jag har bara metat en gång efter harr och då med bolo. Mest för att ha fått en. Med rätt kroksort, krokstorlek, tackelkänslighet och att man kör catch and release så är mete en ypperlig metod.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
            Jag brukar ha mitt 5 fots UL-spö med 0.14 flätlina .

Ett 5 g kulbly 20 cm från en stl 8 flugkrok.

På med mask och låt föras efter botten av strömmen.

I forsar har jag tyngre bly och 6-meters metspö.
            Man ska alltså låta masken glida i strömfåran och inte i de små lungpartierna som bildas efter stenar?

Kommentera

om man ska meta efter öring, är det samma grejer som gäller där?

Kommentera

Lätt 90% av dem som är metare efter harr och öring i norr har inte en susning om hur bestånd snabbt kan dessarmeras med mask. Om vi hade två identiska vattendrag där det ena endst var fluga och det andra var mete skulle ni nog förstå ganska snabbt vilket som är att föredra för att bevare ett vatten för framtiden med intressant sportfiske.
                Med inställningen "man kan förstöra/desarmera" ett vatten med fluga oxå är ni enligt min mening ute på hal is. Dett till den grad att det nästan gör mig mörkrädd.

Maskfiske skall förbjudas i alla vatten som är mindre än de stora huvudälvarna.
                I de små vattendragen, kan fisken aldrig gömma sig och kan efter otaliga personers nötande inte motstå en mask.
                Dörför ska artificiella beten få sin plats för där krävs sportfiskaren på sin gren som gör att det kallas sportfiske.
                Det är ingen sport att kasta ut ett flöte, kula, bombarda i ellet litet vattendrag där fisken till slut tar masken oavsett "sportfiskarnas" fina krokar och C&R anda eller amatören med långa släplinor, kassa krokar och noll kunskap i släppande.
                Senaste besöket i Åbyälven, vi alla åkrökar nära vägen fann jag maskburkar vid vattnet eller i soptunna, fann jag inte det så fann jag klykor. 2 kvällars fiske och otaliga kilometers fiske var största harren 250gram. Urvackra miljöer, fantastiska höljor där det lutar grov fisk. Men i helvete att det blir någon storlek när ingen får chansen att leva mer än några år.
                För mitt eget intresses skull, pratade jag med lokalbefolkning, butiker och ngn vid vattnet. Största harren de visste om under vår sommar låg på pinsamma 7hg.
                Dem fiskarna som i alla fall kunde dra lite i spöt, fick jag när jag kom så långt bort att latmetarna troligtvis bara fiskar där ngn gång då å då.....

Ett exempel när jag testade effekten med mask själv i Bekkejokk. En fin fin nacke efter ett sel gav ingenting efter flertalet flugbyten och nötande; "det måste stå fisk här".
                Polarn hade en burk mask i väskan och vi sade, fan vi måste kolla om det finns ngt här. I den nackens bakvatten stod det 6 harrar mellan 4-9hg, Om alla som besökte den nacken gjort samma sak under en sommar, skulel jag tippa, en till 3 besökare per vecka, 2-3 besök där varje vecka........ om inte dem tas till käk kommer ngn stryka med på hantering, krokning osv. Ekvationen ser positiv ut för framtiden???

Små vatten; mask, ja eller nej?
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Mycket bra resonerat, Push-Up !

Kommentera

För övrigt så är mina erfarenheter att flugfiske är mer effektivt än maskmete. I alla fall sommartid. På våren kan nog maskmete vara det enda raka typ, dock så tycker inte jag att man ska meta efter harr. Det är inte alls i närheten så kul som att fiska harr med fluga (då helst torrt)...

Åbyälven, Byskeälven och Piteälven är skämtvatten. Finns nästan inte en harr över 30cm. Iofs så är det eljest i norra piteälven...
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    670 svar
                    50 110 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 848 visningar