Sarvmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sarvmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har hört att det ska vara vanligt med fina sarvar som bonus vid färnamete i emån. Undrar dock hur dessa metare bär sig åt då de enda bonusfiskar jag får är brax, gädda och mört. Har kört med räka, bröd och majs. En bamsesarv vore ju inte helt fel. IOFS inte en riktig bamse färna heller.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Glidarn Visa inlägg
      Precis som redan nämnt så är sarven en stimfisk men då de blir lite äldre/större så rör de sig oftare i mindre grupper i jakten på föda. När det gäller beten så är min absoluta favorit bröd oavsett årstid, kör uteslutande på det när tillfälle ges och har fått majoriteten av mina större sarvar på det. Det kanske absolut bästa med bröd också är att man oftast slipper braxen å sutare, dock lyckades ja nyligen med bedriften på ett pass att få tre klockrena gäddnapp på bottenmete/bröd
      Gädda kan man få på precis allt

Men jag har faktiskt haft problem vissa pass när jag inte kunnat fiska med flytbröd för att gäddor tagit brödet konstant. (dock är jag rätt säker på att småfisk varit under brödet och betat under tiden)

Men vissa pass är verkligen omöjliga...

Extra kul är när man tror det är megafärna innan man får ordentligt hugg och kroken försvinner i mothugget... *muttra*

Kommentera

• Har fått en del sarv i emån dock ingen större än 6-7 hg..
        Påtal om metod vid bottenmete bröd i stillastående vatten så föredrar jag 5-15 grams sänke beroende på avstånd, quiver eller möjligen swing tip om tillfälle ges.

PS. Körde bottenmete bröd nu igår kväll och lirkade upp en fin sarv på 1080 gram
        I´ll be back...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Gädda kan man få på precis allt

Men jag har faktiskt haft problem vissa pass när jag inte kunnat fiska med flytbröd för att gäddor tagit brödet konstant. (dock är jag rätt säker på att småfisk varit under brödet och betat under tiden)

Men vissa pass är verkligen omöjliga...

Extra kul är när man tror det är megafärna innan man får ordentligt hugg och kroken försvinner i mothugget... *muttra*
          men varför säger du då att gäddor inte nappar på scones men en ståltafs är bra att ha, i vilket fall

Kommentera

• inte när man inte fiska efter gädda!
            sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg
              men varför säger du då att gäddor inte nappar på scones men en ståltafs är bra att ha, i vilket fall
              För att även om risken finns, är den i de flesta fall väldigt liten. Så därför använder man inte ståltafs om man inte fiskar med drag eller betesfisk.

Av samma anledning som man inte använder flytväst när man åker bilen. Risken för att drunkna i bilen är rätt liten. Även om risken finns att man någon gång kör av vägen ner i en å...

Kommentera

• elefant, ja kul,

Kommentera

• He he ..Ganska kul tråd....Och jagmenar..ett skratt förlänger livet..

Kommentera

• vassmanen, skriv något

Kommentera

• Efter lite "påtryckningar" från Rudan5 så blandar jag mig in i leken.

Jag har inte jagat Sarv direkt men fått några på ca400g.
                      Jag flötmetade på 2st majs då, använde ett pennflöte (samma som till Sutarmetet) och plockade bort alla vikter förutom 1-2g.
                      Så kastade jag ut i den strömmande ån och direkt så syntes det på flötet att Sarven var där, rätt snabbt så satt det en fin rackare på kroken.
                      Djupet där jag fiskade kan ha varit 1-1.5m och "majsdjupet" är svårt att säga då det var lätt viktat och strömmande vatten. Men runt 50cm från flötet.

PS. Rudan5, jag stavar mitt nick Vassmannen, alltså med 2 N, fattar du mannen? Jag blev oerhört stött ska du veta haha

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      696 svar
                      52 196 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__