Den slet sig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den slet sig!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den slet sig!

Metade gädda hela torsdagen. Började med att dra lite strömming att ha som agn. For sedan iväg till favoritvassen å kastade ankar. Slängde ut två meten med fina strömmingar. Det tog inte lång tid innan det satt en 2-kilos på en av krokarna.
    Släppte tillbaks den å metade vid samma vass en stund till.
    Drog sen tvärs över sundet till nästa vass och kastade i de två metena igen med nya fina strömmingar på krokarna.

Vid detta laget hade jag hunnit bli lite nödig så jag hängde ut den över relingen (i medvind) och slog en 7:a. När jag sen var klar så tittade jag efter flötena å upptäckte till min förvåning att det ena var borta. Tog tag i spöt å vevade försiktigt in lös lina för att sedan rycka till, PANG linan gick av i motrycket å på min sida om flötet..... Flötet sam iväg med storgäddan på kroken.

ATTANS tänkte jag vad gör jag nu. Några minuter senare hade flötet å fisken stabiliserat sig i vassen å jag lättade ankar för att driva in å kanske kunna få tag i flötet iaf. (Fisken har ju då större chans att klara sig om den slipper flötet).
    När jag var 1 dm från flötet pilade fisken iväg igen å jag ser flötet på 50 cm djup sticka ut på djupt vatten. Jaha, nu är det väl kört för den fisken tänkte jag å drog iväg till nästa vass 100 meter bort å slängde ut mitt sista metagn.

Låg där en stund å tänkte på fisken som slet av linan. Då plötsligt flötet (som försvann) dyker upp 1-2 meter från båten, simmandes i knapp styrfart. Himlar tänkte jag å vevade in linan på spöt som jag hade ute i vattnet, drog igång motorn å släppte ankarlinan å puttrade efter flötet.
    Efter någon minuts trixande så var jag så nära så jag kunde ta båtshaken å linda om flöte/lina å sen greppa linan med handen.

Å det skulle jag inte gjort, Då drog valen till å slet av lina å allt igen å flätlinan skar fint in i mina fingrar. Men flötet fick jag med så nu slipper fisken som måste varit ganska stor flötet iaf å chansen att överleva är väl lite större.

Men undra hur stor den var, jag har 0.19 flätlina ner till metdelen å där hade jag 0.30 nylon som iaf tar 8 kg i brottstyrka.

Jaja, det blir väl att köpa grövre grejor å hoppas att fisken/valen klarar sig så den kan C&R:as av mig i framtiden.

Jag skall även köpa reserv metsett för inget är så tråkigt som att behöva avbryta fisket för att grejorna går sönder/försvinner.

0,19 är för tunnt till gäddmete!
    Men vadå 0,30 nylon ?

Det är omöjligt att säga hur stor gäddan var.

Kommentera

Ursprungligen postat av mp Visa inlägg
      0,19 är för tunnt till gäddmete!
      Men vadå 0,30 nylon ?

Det är omöjligt att säga hur stor gäddan var.
      Men det är ju 0.19 flätlina. Men jag kan hålla med om att 0.30 nylon eller vad det heter är lite tunnt. Men men....

Kommentera

Gjorde det samma för några år sedan. Tog tag i linan efter lite meckande men hade inte en chans att hålla kvar fisken. Kunde mycket väl varit min största gädda...

Kommentera

Nylonlina är inte bra att ha längst ut om du metar Gädda.
          Det biter gäddan av hur lätt som helst. Du ska ha ett ordentligt tafsmaterial.

Riktigt häftig berättelse, synd att du inte fick gäddan och att du skadade dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Noseone Visa inlägg
            Men det är ju 0.19 flätlina. Men jag kan hålla med om att 0.30 nylon eller vad det heter är lite tunnt. Men men....
            Jag undrar varför du har nylon och var ?

Kommentera

Men undra hur stor den var, jag har 0.19 flätlina ner till metdelen å där hade jag 0.30 nylon som iaf tar 8 kg i brottstyrka.

Jaja, det blir väl att köpa grövre grejor å hoppas att fisken/valen klarar sig så den kan C&R:as av mig i framtiden.
              .
              Spännande läsning! Ett absolut tips, använd tafs/stålvajer vid tacklet och upp typ ½meter upp mot linan. Nu gick linan iofs av ovanför flötet vilket måste ha berott på att linan var sliten helt enkelt, även om 0,19 är i tunnaste laget så ska den normalt inte gå av vid mothugg...
              En polare missade en drömgädda - uppskattades till mellan 14-16kg - för några v. sedan vid ett gäddmete. Han hade uppmärksammat att stålvajern/tafsen som gick från tacklet och upp mot linan var sliten, han nonchalerade detta trotts att han hade gott om nya tafsar i väskan att byta till, och fiskade vidare, när drömfisken högg höll inte grejjorna utan tafsen gick på liknande sätt vid mothugget. Så det lönar sig verkligen att kolla sin utrustning innan man fiskar...

Kommentera

Ursprungligen postat av mp Visa inlägg
                Jag undrar varför du har nylon och var ?
                Jo, jag hade köpt ett sånt där "gädd-meteset" å då ingår tafs som väll är 30-40 cm med en krok på mitten å en längst ner samt flöte å sänke.

Så jag band ihop det med 0.30 nylon som jag sedan knöt ihop med min flätlina som jag har på rullen.

Men nu blir det jag som far till fiskebutiken å skaffar grövre grejor iaf.

Jag har fiskat mycket med jerk å spinn men aldrig har jag lyckats med att dra av linan i mothugget. Å andra sidan så har jag inte dragit några större fiskar heller....

(har mest lite ågren för att jag var så klantig så jag nu kanske har död på en stor fisk i onödan, om krokarna sitter olyckligt vill säga)

Skitfiske!

Kommentera

Jo, jag hade köpt ett sånt där "gädd-meteset" å då ingår tafs som väll är 30-40 cm med en krok på mitten å en längst ner samt flöte å sänke.

Så jag band ihop det med 0.30 nylon som jag sedan knöt ihop med min flätlina som jag har på rullen.

Men nu blir det jag som far till fiskebutiken å skaffar grövre grejor iaf.

Jag har fiskat mycket med jerk å spinn men aldrig har jag lyckats med att dra av linan i mothugget. Å andra sidan så har jag inte dragit några större fiskar heller....

(har mest lite ågren för att jag var så klantig så jag nu kanske har död på en stor fisk i onödan, om krokarna sitter olyckligt vill säga)

Skitfiske!
                  Men skippa nylonen åvanför tafsen, även om linan inte gick av vid nylonen så är det en onödig risk att ha massa onödiga knutar.

Kommentera

6.3kg vägde den antagligen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 986 visningar
                    0 gillar