Den slet sig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den slet sig!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ZanderNiko Visa inlägg
    6.3kg vägde den antagligen
    Haha vad baserar du det på? Inget illa menat, lätt bara roligt :P

Grymt bra historia iaf! Den får du berätta för barn barnen sen :P
    www.fiskepolare.se

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
      Spännande läsning! Ett absolut tips, använd tafs/stålvajer vid tacklet och upp typ ½meter upp mot linan. Nu gick linan iofs av ovanför flötet vilket måste ha berott på att linan var sliten helt enkelt, även om 0,19 är i tunnaste laget så ska den normalt inte gå av vid mothugg...
      En polare missade en drömgädda - uppskattades till mellan 14-16kg - för några v. sedan vid ett gäddmete. Han hade uppmärksammat att stålvajern/tafsen som gick från tacklet och upp mot linan var sliten, han nonchalerade detta trotts att han hade gott om nya tafsar i väskan att byta till, och fiskade vidare, när drömfisken högg höll inte grejjorna utan tafsen gick på liknande sätt vid mothugget. Så det lönar sig verkligen att kolla sin utrustning innan man fiskar...
      Om tafsen gick av i mothugget...hur kunde han då uppskatta fisken till mellan 14 - 16 kg?
      Metade han så grunt att han såg fisken?

Kommentera

stumlina 0.30 till gäddmete, inte på grund av styrkan utan mest på grund av tjockleken, tål mer nöt, å bottenmetar du så skarva på nylon 2 meter innan taffsen, 0.45 typ, tål ännu mer nöt. albright skarvknut tror jag den heter jag använder, råstark

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
          Om tafsen gick av i mothugget...hur kunde han då uppskatta fisken till mellan 14 - 16 kg?
          Metade han så grunt att han såg fisken?
          Han hade metat djupt en hel dag utan något vidare resultat, på kvällen och vid skymningen ville han testa något nytt och satte en av betesfiskarna alldeles vid ytan för att betesfisken skulle synas bättre - avspelga sig som en siluett mot ytan i det allt mörkare vattnet - gav resultat, han fick påslag på den vid ytan anglade mörten, han såg fisken när den kom, klippte mörten gjorde ett ordentligt mothugg och grejjorna brast.... Var inte med själv men han ringde ganska omgående, deprimerad och berättade. Han har ett pb på dryga 17kg, tagit 3 eller 4 fiskar över 14kg och 11-12st över 10kg, litar på hans omdöme att bedömma storleken på fisken...
          Han ringde för övrigt i förrgår igen! Han fiskade vid samma vatten, metat en ½ dag utan ett pet, han bestämmde sig för att övergå till att trolla, han ville få mer fart i grejjorna i det nu varmare vattnet, ganska snart small det på, ett REJÄLT "gung" i spöt, fisken var på i 30-40sek för att sedan vara borta, betet tyvärr likaså, linan av, av "märkerna" på linan att dömma hade gäddan svalt hela betet, kommit över tafsen som skurits av med tänderna. Denna fisk fick han aldrig se men han bedömmde den till "modell större" i alla fall. Han var så deprimerad denna gång att han övervägde att sluta fiska, två stora tappade fiskar innom loppet av några veckor. Ledsen givetvis även för fiskens skull att behöva ha en CiscoKid(tror jag det var) sittandes i svalget. Förra fisken tappad pga. sliten tafs/vajjer, denna fisk pga. för kort. Han kommer aldrig mer fiska med tafs kortare än ½m....

Kommentera

Så kan det gå........... hadde en gång en abborre på mitt met tackel och nån meter från land slet den av en sprillans ny 0.20 lina som ska ta 3,6kg, o ändå hade jag inte bromsen hårt ställd!... den borren vägde färmodligen runt två kg.. (jag såg den ett antal gånger uppe i ytan)
            .
            Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
              Han hade metat djupt en hel dag utan något vidare resultat, på kvällen och vid skymningen ville han testa något nytt och satte en av betesfiskarna alldeles vid ytan för att betesfisken skulle synas bättre - avspelga sig som en siluett mot ytan i det allt mörkare vattnet - gav resultat, han fick påslag på den vid ytan anglade mörten, han såg fisken när den kom, klippte mörten gjorde ett ordentligt mothugg och grejjorna brast.... Var inte med själv men han ringde ganska omgående, deprimerad och berättade. Han har ett pb på dryga 17kg, tagit 3 eller 4 fiskar över 14kg och 11-12st över 10kg, litar på hans omdöme att bedömma storleken på fisken...
              Han ringde för övrigt i förrgår igen! Han fiskade vid samma vatten, metat en ½ dag utan ett pet, han bestämmde sig för att övergå till att trolla, han ville få mer fart i grejjorna i det nu varmare vattnet, ganska snart small det på, ett REJÄLT "gung" i spöt, fisken var på i 30-40sek för att sedan vara borta, betet tyvärr likaså, linan av, av "märkerna" på linan att dömma hade gäddan svalt hela betet, kommit över tafsen som skurits av med tänderna. Denna fisk fick han aldrig se men han bedömmde den till "modell större" i alla fall. Han var så deprimerad denna gång att han övervägde att sluta fiska, två stora tappade fiskar innom loppet av några veckor. Ledsen givetvis även för fiskens skull att behöva ha en CiscoKid(tror jag det var) sittandes i svalget. Förra fisken tappad pga. sliten tafs/vajjer, denna fisk pga. för kort. Han kommer aldrig mer fiska med tafs kortare än ½m....
              Ok, då förstår jag! Efter en incident som jag var med om (Går att läsa om den inne i Ljugarbänken i tråden "Berätta en "fiskehistoria") så kör jag med tafsar på 60 cm!! Aldrig kortare. Tappade en riktigt, riktigt stor gädda som hade av 0,32 PowerPro...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
              686 svar
              50 540 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg efc__
              av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
              17 svar
              1 862 visningar