Jag har ju redan papekat att det var skrivit mer eller mindre pa skamt. Slangde t.o.m en smiley. Att det ska vara sa allvarligt hela tiden. Jag tar bort mitt onda inlagg.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Krokstorlek till gädda?!
Collapse
X
-
var juUrsprungligen postat av Jenk Visa inläggJag har ju redan papekat att det var skrivit mer eller mindre pa skamt. Slangde t.o.m en smiley. Att det ska vara sa allvarligt hela tiden. Jag tar bort mitt onda inlagg.
på min med.. Lite skoj lite allvar
Kommentera
-
Du har större koll på tråden än vad jag själv har som starta den!Ursprungligen postat av oringen Visa inläggNej det flesta är rättså överäns bara två som egentligen står helt utanför vad vi andra tycker.
Tar tebax det jag skrev, hade nämligen inte hunnit läsa allas inläg innan jag skrev... 
Kollade mest på vad alla rekomenderade för storlek, läste inte ens vissas inlägg....
Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!
För vem är alla mörtar rädda?
-Jo för gammla farbror Gädda!...
Kommentera
-
Nu är ju inte större delen av de svenska gäddmetarna lika rutinerade som du kanske? Du måste ju också inse att de flesta faktiskt kör 12´karp/gäddspön i den kaliber som nämnts. De flesta kanske inte bänder 10+ i parti och minut utan kanske får fina gäddor fast kanske inte så väldans tunga alla gånger. Då räcker väl ett karpspö på 2.75lb eller?? Men det vore ju intressant att veta vad du själv föredrar för spön att meta gädda med?Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggIntressant att köra med så veka spön att man måste ha små krokar för att orka kroka. Hur bänder man då upp en gris som tjurar efter botten ? Vissa pratar om att tänka på skadorna därför man har liten krok, men att ge gäddan mjölksyra är helt okej ?
Nu kör ju inte jag heller med 2/0 3/0 som vissa gör, men jag ser inget problem med det heller, iaf vid stor betesfisk. Men kör man med 12 fots känsliga, äckliga karpspön så förstår jag man måste ha tunna krokar för att orka driva ur kroken .Zebaztian ZzZ
Kommentera
-
Blir så när man bara sitter hemma och är sjukskriven. Mycket tid men ta sig ut och fiska är ju skit svårt med ett ben som inte fungerar som det ska. Även om man gjort några försök och fiska HÖ har gott ok men man blir ju i soffan två dagar sen i plågor. Hm ja skulle bara förklara varför man lägger så mycket tid här. Sen är det ju roligt och tjafsa lit en är man har för mycket tid inne!Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inläggDu har större koll på tråden än vad jag själv har som starta den!
Tar tebax det jag skrev, hade nämligen inte hunnit läsa allas inläg innan jag skrev... 
Men gör lite tafsar med 2-4-6 så märker du själv. Ska du bara köpa en stl på krok kör på 4or. Det fungerar bra. Ska du köra stora bete typ id eller båge så kan du ju testa 2 or.
Kommentera
-
Ditt inlägg gav ju en hel del tolkningsutrymme - tyvärr åt det negativa hållet. Trots en smiley - fast din blinkade ju inte med ögatUrsprungligen postat av Jenk Visa inläggSir Fish a lot. Ta inte allt sa allvarligt det var skrivet med glimten i ogat.
Ta inte mitt svar på det inlägget för hårt - du är säkert en ödmjuk kille. Ibland kan det dock vara farligt med ironi i inläggen när debatten hettar till
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Har testat karpsön 2.75 Lb 12" och det föll mig absolut inte i smaken.Ursprungligen postat av Zebbe Visa inläggNu är ju inte större delen av de svenska gäddmetarna lika rutinerade som du kanske? Du måste ju också inse att de flesta faktiskt kör 12´karp/gäddspön i den kaliber som nämnts. De flesta kanske inte bänder 10+ i parti och minut utan kanske får fina gäddor fast kanske inte så väldans tunga alla gånger. Då räcker väl ett karpspö på 2.75lb eller?? Men det vore ju intressant att veta vad du själv föredrar för spön att meta gädda med?
Ett jag diggar är Tica Pike 10 50-110 g från land och båt
och BFT Predator Heavy Trolling 8'6" vid flötestrolling
Kommentera
-
Jag använder Shimano Nexave 2,5 lbs 12 fots spö när jag metar gädda, mörtarna o sillarna ligger runt 12cm och uppåt, beror lite på hur stora man lyckas få tag i. Är relativt ny på gäddmete-fronten, så vad hade ni kört med för size på krokarna om ni skulle haft liknaned spö?
.
Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!
För vem är alla mörtar rädda?
-Jo för gammla farbror Gädda!...
Kommentera
-
skulle i alla fall inte köra 3/0Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inläggJag använder Shimano Nexave 2,5 lbs 12 fots spö när jag metar gädda, mörtarna o sillarna ligger runt 12cm och uppåt, beror lite på hur stora man lyckas få tag i. Är relativt ny på gäddmete-fronten, så vad hade ni kört med för size på krokarna om ni skulle haft liknaned spö?
.. Nej men kör på det de flesta säger stl 4-6. Inga probelm att pressa fiske hårt som någon sa. Köp en krok som håller bara tex owner tubkrok
Kommentera
-
<Owner ST36BC >eller <Gamakatsu TR13B> i storlek 4-8 fungerar bra ska du se. Har fortfarande inte fått några övertygande argument från 3/0förespråkarna heller så... Själv gillar jag storlek 6 mer och mer till gäddmetet och ismetet. Prova så får du se själv, skitfiske!Zebaztian ZzZ
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 174 visningar