Hönsfoder på lantmännen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hönsfoder på lantmännen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Mats.

Blöt det lite i taget å rör runt ordentligt när du blöter så att det blir jämt å inte klumpigt.
    Prova sen å krama ihop det, hur hårt det ska packas beror på hur strömet/djupt osv. det är där du ska fiska.

/marcus
    -------------------------------------------------------------------------------------
    >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

kanon kanske blir av att prova det redan idag, tackar för tipset

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
        Jag förstod det. Har metat sedan 1978 och dito med en hel del duktiga metare sedan dess. Ber om ursäkt om jag var lite "provocerande" med lite retoriska frågor. Min uppfattning är definitivt att om endast håller igång ett plats under ett pass och man bara skall fiska feeder är det effektivat att inte skjuta mäsk. Är det mycket fisk i ett swin är pluggade feeders fulla med beten "the shit" så att säga. Är det kallt, trögt eller risk för övermäskning går man ner i storlek på feedern och matighet (på både mäsk och mängden beten).
        Att ni är oeniga beror väl i grunden på skillnaderna mellan specimen- och "tävlingsmete"? Specimenfisket har ju andra förutsättningar. Ofta mycket och stor fisk som inte blir mätta i första taget och ofta har man gott om tid att vänta på att de ska hitta krokbetet, man kan förmäska etc. Tror därför inte att specimenfiskare uppskattar nyanserna som kan vara avgörande för en tävlingsmetare.

Kommentera

Att ni är oeniga beror väl i grunden på skillnaderna mellan specimen- och "tävlingsmete"?
          Njae. Det håller jag inte riktigt med om. Har fiskat en del specimen också.

Specimenfisket har ju andra förutsättningar.
          Absolut. Specimenmetare fiskar efter stora exemplar och kan förmäska. Håkan frågade om feederfiske generellt. Vet inte om han är på jakt efter troféfiskar eller bara "nöjesmetar". Jag förutsatte att han var ute efter att "fritidsmeta" med cagefeeder och efter lite större exemplar, precis som jag brukar göra när tillfälle ges.

Ofta mycket och stor fisk som inte blir mätta i första taget och ofta har man gott om tid att vänta på att de ska hitta krokbetet, man kan förmäska etc.

Stor och framför allt mega-stim med hungriga fiskar är något du ofta ställs inför när du tävlingsfiskar. Varje år är det tävlingar med fångster upp till 70kg och med toppexemplar av brax på 3-4kg. De som lyckas bäst skjuter oftast inte ut en boll på feederplatsen. I det avseendet är det ingen skillnad.

Min point var just det du säger. Fiskar du feeder har du fördelen att kunna koncentrera fisket och balansera betesmängden genom storlek på "bur" och mängden man man proppar i. Om man väljer att fiska feeder och vill vänta onödigt länge på att få napp, skjut gärna ut mäsk.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

min tanke var mest att ha nått nytt i feedern då det känns lite tråkigt med bara ströbröd och majs, var därför jag åkte till fiskeaffären för att köpa "groundbait" att blanda ströbrödet med. Det var då han i affären tipsade om hönsfodret kommer nog att mäska nån dag innan jag ska fiska med både hönsfoder och majs sen fiska med majs och mask på kroken och ströbröd/groundbait med majs och hönsfoder blandat i feedern. Är ingen tävlingsfiskare eller ute efter endast stora exemplar, kör det för att jag tycker det är kul sen vad som nappar spelar ingen större roll.

Kommentera

Låter sunt. Lycka till!
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Vänta onödigt länge? Testa du att åka till t.ex. rögle och bara köra med mäsk i feedern så får du se om du får napp tidigare än alla som mäskar mer än med just bara feedermäsket Gäller ju att lyckas hålla fiskarna kvar och interesserade av din mäskplats.

Kommentera

funkade ju bra hade lite för mycket vatten i bara men det såg ju riktigt fint ut när man slängde i, satt på en brygga och körde lite latflötmete med grabben.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
                    Vänta onödigt länge? Testa du att åka till t.ex. rögle och bara köra med mäsk i feedern så får du se om du får napp tidigare än alla som mäskar mer än med just bara feedermäsket Gäller ju att lyckas hålla fiskarna kvar och interesserade av din mäskplats.
                    Kan jag väl... men varför åka 68 mil för bevisa något som redan bevisats? Killen som varit mest effektivt där och dito har sjörekordet fiskar... ja gissa vad? Han kör endast feeder. Det är framför allt i hårdfiskade vatten som det är extra viktigt att hålla det tight och inte övermäska.

Men det är som du säger, vill man hålla fisken på en plats mäskar man upp den. Det gör jag själv när jag växlar mellan två eller tre platser på peggen. Är min plan att endast fiska feeder så kör jag det til 100%. Det är liksom hela grejen med cage feeder. Vill inte låta som en dryg rackare men det säger sig självt. Sprider du ut mäsket och fiskar med ett tackel som ligger dead on spot så att säga minskar sannolikheten att fisken hittar till din krok. Omvänt ökar väntetiden statistiskt sett.

Sorry Håkan, du frågade om feederfiske i allmähet. Det här blev en lite sidodiskussion.
                    Senast ändrad av benste; 2010-09-05, 15:18.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

var och köpte en säck pullfor på granngården i dag. Tyvärr var den ju i pelletsform. (2-3mm bitar) Får väl användas till lite loosfeeding. Kan ju vara bra att ha.

vad heter säckarna ni köpt?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 493 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 819 visningar