Plastöverdragen wire, för och nackdelar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plastöverdragen wire, för och nackdelar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plastöverdragen wire, för och nackdelar?

Vilka fördelar och nackdelar har plastöverdragen stålwire jämfört med icke plastöverdragen stålwire?
    All you need is Lubb.

behövs inga wirelås på den plastöverdragna...räcker med att smälta ihop plasten...

knytbar icke plastöverdragen föredrar jag dock,blir lite smidigare.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag tycker att de avklippta ändarna blir bättre med plast. Utan plast så spretar ändarna lite väl mycket.
      Har själv helt gått över till att knyta mina ståltafsar (plastöverdragna)precis som man knyter fluorocarbon. Man får i stort sett samma häng på betena samt att den håller till skillnad mot fluorocarbon som jag personligen sett gå av flera gånger.....Jag har provknutit både med och utan plast och tyckte att det blev bäst resultat med den plastöverdragna. Har dragtestat med våg.

Kommentera

Har testat mycket olika material, både icke "plastöverdragna" och material med plast. Fördelen med plastöverdraget har redan sagts, och det är just att man kan smälta ihop materialet och det blir otroligt starkt och även smidigt.

En icke plastöverdragen vajer har väll egentligen inga nackdelar enligt mig, antingen får man knyta materialet eller använda hylsor.

Sålänge man är noga när man knyter, smälter, eller använder hylsor så håller det oavsett..

Kommentera

fiskar bara med plastöverdragen wire numer, ofta har mina tafsar gått sönder vid just wirelåsen eller vid knutarna. Nä 5 varv lindat sen smälta ihop över stearinljus. för att göra tafsen ännu smidigare så tar jag flugbindtråd och lindar över skarven och en droppe superlim på det. Dessa tafsar blir utan svag punkt, lätta, smidiga och ingen fara att linan skall fastna i vare sig en knut eller ett äckligt wirelås.

Denna använder jag: http://www.miekofishing.se/web/Produ...reme-3827.aspx

Ett enda tafsbrott på flera hundra gäddor och det berodde enbart på handhavandefel. Kompisen skulle kroka loss gäddan i "vattnet" utan att ta i fisken. Lyfter upp med tång i kroken, tappar gäddan, tafsen lindar runt krokskaftet och det blir för tungt så tafsen går av, dock inte vid fästningen så jag är själv helt insnöad på denna tafs ihopsmällt på detta vis. Klart bästa jag använt genom tiderna.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av besatt Visa inlägg
            Jag tycker att de avklippta ändarna blir bättre med plast. Utan plast så spretar ändarna lite väl mycket.
            Har själv helt gått över till att knyta mina ståltafsar (plastöverdragna)precis som man knyter fluorocarbon. Man får i stort sett samma häng på betena samt att den håller till skillnad mot fluorocarbon som jag personligen sett gå av flera gånger.....Jag har provknutit både med och utan plast och tyckte att det blev bäst resultat med den plastöverdragna. Har dragtestat med våg.

http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...le=19.15619172
            Hej Jörgen Lindell;

Fluorocarbon använder jag själv mest som tafsmaterial till längre tafsar vid flätlinefiske för att linan inte så lätt ska upptäckas och distrahera eller skrämma fisken vid pimpelfiske, vertikalt jigfiske och trolling efter rovfiskarter som inte biter av en vanlig nylonlina. En fluorocarbonlina upplever jag ha ungefär samma nötbeständighet som en vanlig homogen nylonlina mot en Gäddas vassa tänder. Därför använder jag själv alltid nylonöverdragen ståltafs vid jerk- och spinnfiske efter Gädda eller riktad trolling efter Gädda. Skulle jag använda fluorocarbon som Gäddtafs istället för ståltafs bör nog tafsdiametern vara minst 0,80 mm för att inte tafsen genast ska bli avbiten eller nötas av mot den nålvassa, tusentandade tuggmattan i Gäddans gom.
            Nothing is forever!

Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Senast ändrad av Old Firehand; 2010-12-14, 17:08.

Kommentera

Det bästa är att du kan smälta ihop plastöverdragen wire och på så sätt slippa extra vikt. Dessutom håller smältningen och jag har aldrig varit med om att den släppt. Nackdelen är att den blir veckad, skrynklig, kinkar??? eller vad man nu kallar det om man har otur när man får fisk...eller lagt tafsen så den blivit böjd i väskan. Jag har provat det mesta i tafsväg och gått tillbaka till denna hederliga slitvarg. Nu är märkliga tafsbrott borta och 10m kostar ca 30 kr så det blir inga dyra titantafsar som går av när man minst anar det längre för min del.
              Glöm inte att använda 9 fötters spö med parabolisk action, röd amba 5000 classic högervevad utan iar så du känner hugget i fingrarna och en zalt 19 eller bomber 16A så är fiskeupplevelsen total.
              / H

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
              12 svar
              634 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
              9 svar
              486 visningar