Fel vid kastteknik vid jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel vid kastteknik vid jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel vid kastteknik vid jerk?

Hej,

Jag brukar fiska med jerkbait och gillar det jättemycket! Men det finns ett litet problem som gör att det blir avbrott i fiskandet ibland, när jag kastar så händer det ibland att det blir trassel och linan tvärstannar. Detta känns inte så nyttigt för rullen och jag har kastat bort jerkbaits när detta hänt.

Vad är det som jag gör fel?

Jag fiskar med o.35 tracer braid, revo inshore och ett 6.6 jerkspö, och beten som Buster Jerk och svartzonker. Jag brukar dessutom kasta väldigt lungt

Det handlar om att ställa in bromsen rätt och inte snärta iväg betet för hårt, speciellt inte i motvind. Det tar lite tid att lära sig kasta ordentligt med en multirulle, så det är bara att träna

Kommentera

Nu vet jag inte vad du har för rulle men har du justerat kastbromsen? lr vad den kallas... Finns väl också centrifugalbroms på lågprofilrullarna om du nu har en sådan.

Kommentera

Du har väldigt tjock lina på den lilla rullen . Tjock lina är mjuk . En bra regel är att aldrig ha tjockare lina än att det minst får plats en spole = 130 meter .

Se till att linan ligger riktigt packad på spolen och att linspridaren står i mitten när du kastar ut . Der dumma med många av dom där plastrullarna från Kina är att linspridaren står still i utkastet .

Öva hemma på gräsmatan med blysänken det blir billigare i längden .

/Fredrik

Kommentera

Detta känns inte så nyttigt för rullen och jag har kastat bort jerkbaits när detta hänt.
          Håller med föregående angående linan, du står och dänger iväg 0:50-0:60 lina med en kulle det står 0:30 på så visst kan linan ta i linspridaren i vissa lägen.

Kan även va så att linan hugger i sig själv vid kast, detta händer mig om jag tar i ordentligt när jag kastar.

Prova att vända rullen 90 grader så veven pekar antingen mot marken eller upp i luften beroende på vänster eller högervev.
          Då ramlar linan delvis av själv vilket hjälper, tänk bara på att du kan behöva lite mer broms i början när du kastar så eftersom det blir mindre motstånd, men när du kan det kommer du antagligen kasta längre med mindre problem.

Det kanske låter tokigt att vända rullen på det sätter men om du kollar instruktions och reklam filmer för rullar kastar 95% av folket på dom just på det sättet så det kan va så att vi som har rullen rakt gör fel ... kollar du reklamfilmen för din rulle på Abu´s hemsida kastar även killen där just på det sättet.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Du har väldigt tjock lina på den lilla rullen . Tjock lina är mjuk . En bra regel är att aldrig ha tjockare lina än att det minst får plats en spole = 130 meter .

Se till att linan ligger riktigt packad på spolen och att linspridaren står i mitten när du kastar ut . Der dumma med många av dom där plastrullarna från Kina är att linspridaren står still i utkastet .

Öva hemma på gräsmatan med blysänken det blir billigare i längden .

/Fredrik
            Det gäller ju faktiskt väldigt många rullar, inte bara "plastrullar från Kina". Men jag håller med om att synkad linspridare är trevligare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg

Tråkigt att behöva gång på gång läsa om det här. Det finns folk som kastar bort beten även om de har synkad linspridare, så jag tror att största felet är fel på teknik eller skit bakom spakarna.

Förresten, jag har inga rullar med synkad linspridare längre och jag brukar inte kasta bort några beten, dessutom, för att uttrycka mig lite diplomatisk , mina kast är inte kortare än mina kompisars ...

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Tråkigt att behöva gång på gång läsa om det här. Det finns folk som kastar bort beten även om de har synkad linspridare, så jag tror att största felet är fel på teknik eller skit bakom spakarna.

Förresten, jag har inga rullar med synkad linspridare längre och jag brukar inte kasta bort några beten, dessutom, för att uttrycka mig lite diplomatisk , mina kast är inte kortare än mina kompisars ...

Häls /T
                Håller med till fullo!
                Ett jäkla tjat om synkat hit & dit..
                Jag har "bara" använt min Revo Inshore i 2 1/2 säsong och har aldrig lyckats kasta bort något drag !?
                Kan inte direkt påstå att jag kastar kortare än mina fiskepolare heller som kör med div multirullar..
                Återigen, spolen är oftast så smal på mindre LP rullar så det spelar ingen roll om linspridaren är synkad eller ej!

Kommentera

Ursprungligen postat av erikcarle Visa inlägg
                  Hej,

Jag brukar fiska med jerkbait och gillar det jättemycket! Men det finns ett litet problem som gör att det blir avbrott i fiskandet ibland, när jag kastar så händer det ibland att det blir trassel och linan tvärstannar. Detta känns inte så nyttigt för rullen och jag har kastat bort jerkbaits när detta hänt.

Vad är det som jag gör fel?

Jag fiskar med o.35 tracer braid, revo inshore och ett 6.6 jerkspö, och beten som Buster Jerk och svartzonker. Jag brukar dessutom kasta väldigt lungt
                  Hur många bromsvikter har du aktiverade?
                  Mitt tips är att aktivera en broms till och se vad som händer.
                  Får du då betydligt kortare kast släpp då lite på mekbromsen så ska du nog se att det går betydligt bättre.

Kommentera

Finns ett knep som eliminerar snärtiga kast, det är att ha ute ca 1 meter lina från toppögglan. Detta gör att du måste göra ett mjukare kast för att få iväg grejerna. Ett bra knep som gör det lättare att kasta. Sen kan du ställa in magnetbromsen på hårdare samt skruva åt den mekaniska.
                    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn