Fluorcarbontafs till havsöring??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbontafs till havsöring???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tror att FC sjunker snabbare än "mono"-lina, värt att tänka på om du ska använda toppbeten eller riggar mjukbeten på en bombarda-rigg.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      @harlequine

      Jag noterade att du monterat tafsen så att du hade ett lekande mellan den och huvudlinan. Det såg för mig, eftersom tafsen var meterlång och du ju var tvungen att hålla lekandet utanför toppöglan, rätt otympligt ut. Måste krävas en grym timing för att med ett sådant uthäng kunna använda spöaktionen optimalt vid utkastet. Jag skulle skarva floucarbontafsen direkt på flätlinan, frisera knuten ordentligt och sedan (eventuellt) montera lekande/beteshake längst ut på tafsen. Dessutom skulle jag (eftersom jag kör med haspel) montera en tafs på bortåt fem meter så att jag fick den grövre och fingervänligare fluocarbonlinan mot pekfingertoppen.
      Ja min timing är så något överjävligt fenomenal
      Tänk om det gick att överföra till den gröna mattan i sommar...

      - - - Uppdaterad - - -

      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Fluorocarbontafs till havsöring???

      Hej Harlequine;

      Att experimentera med beten, linor, rullar och spön är en stor del av själva sportfisket! Fluorocarbon är som linmaterial betydligt nötbeständigare än vanlig homogen nylonlina, men fluorocarbon är också mycket stelare än nylon. Många Gädd- och Göstrollare använder relativt grov + 0,40 mm fluorocarbon som "osynligt" tafsmaterial vid trolling med stora wobbler och skeddrag.

      Vid trolling med små och lätta wobbler har den styvare fluorocarbonen en klart bromsande inverkan på de mindre wobblernas lockande rörelser i vattnet. Samma fenomen bör gälla vid Havsöringsfiske med små, lätta beten.

      Har du som jag badkar hemma i kojan kan du knyta på 1,5 meter fluorocarbonlina med minsta beteshaken och dra betet fram och tillbaka i det vattenfyllda badkaret för att se och jämföra hur olika wobbler och skeddrag beter sig med vanlig nylonlina, flätlina och fluorocarbonlina.....

      Go for the Big Trouts!

      http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Old Firehand

      www.trumman.com
      Det som jag i nuläget är mest intresserad av är om HÖ skyggar mer om jag bara använder flätlina utan tafsen. Om det är så får jag väl prova att använda tafs ett tag eller helt enkelt köra nylonlina för att få den mest diskreta presentationen.

      Kommentera


      • #13
        Jag kör FC 0.34-0.38 och det är mer en vanesak är någonting annat. Jag tror inte att det går att bevisa att man får mer fisk bra för det. Att FC är osynlig under vattnet gör att man "ett litet psykologiskt övertag" över öringen ( lite humör här)

        Häls //T

        Kommentera


        • #14
          Allvarligt talat, är FC mer "osynlig" än vanlig nylon?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Jag kör FC 0.34-0.38 och det är mer en vanesak är någonting annat. Jag tror inte att det går att bevisa att man får mer fisk bra för det. Att FC är osynlig under vattnet gör att man "ett litet psykologiskt övertag" över öringen ( lite humör här)

            Häls //T
            Jo men om FC är osynligt och tafsen är 30-40cm, borde öringen fortfarande skygga för flätlinan då den bör synas trots tafs. Eller är HÖ så smart att den tänker " nä nu ser min mat mysko ut som sitter fast i en tråd på 30 meter, bäst att äta något annat "Ja ja man blir galen av att försöka lista ut hur man ska nypa blankingarna...

            - - - Uppdaterad - - -

            Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Allvarligt talat, är FC mer "osynlig" än vanlig nylon?
            Verkar inte särskilt troligt.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Allvarligt talat, är FC mer "osynlig" än vanlig nylon?
              Det kan jag inte svara på, fast FC är mer osynlig än flätlinan iaf. //T

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Allvarligt talat, är FC mer "osynlig" än vanlig nylon?
                Hej Herman "Lausvik" Johnell;

                Det är nog bara ett obevisbart säljargument! Enda påtagbara fördelen med fluorocarbon jämfört med vanlig, homogen och glasklar nylonlina är att fluorocarbonlinan tål lite mer nötning från vassa gäddtänder och stenig botten.

                Nackdelarna med fluorocarbonlinan är att den är extremt dyr och mycket stel i jämförelse med vanlig nylonlina....

                Det är inte Guld allt som glimmar!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand


                www.trumman.com

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Nackdelarna med fluorocarbonlinan är att den är extremt dyr och mycket stel i jämförelse med vanlig nylonlina....
                  Det var väl det jag tyckte när jag öppnade förpackningen med 0,27 mm FC-lina som jag inhandlat för dyra pengar, att den kändes ungefär som en gammal 0,45 nylonlina som legat för länge i solen...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Allvarligt talat, är FC mer "osynlig" än vanlig nylon?
                    Efter lite Googlande fick jag fram följande om Fluorocarbon:

                    Materialet kallas också PVDF (polyvinylidenfluorid) och uppfanns för mer än 25 år sedan. På 90-talet användes linorna främst till saltvattensfiske, efter exempelvis tonfisk.Under de senaste fem åren har dock fluorocarbon fått ett brett användningsområde för alla former av fiske – speciellt bland seriösa sportfiskare som har insett fördelarna med att materialet i det närmaste är osynligtför fisken.
                    Fluorocarbon är bevisligen svårare att se för fisken eftersom materialets brytningsindex (1,42) ligger mycket närmare vatten (1,30) än till exempel nylon (1,52). Det är också mindre poröst än nylon, vilket innebär att det sjunker snabbare och tar upp mindre vatten.
                    Brottstyrkan är i stort sett identisk, vare sig materialet är vått eller torrt.Fluorocarbon är dessutom betydligt mer motståndskraftig mot UV-strålning än nylon.
                    Sist men inte minst,är det mycket slitstarkt vilket gör det till ett ypperligt tafsmaterial. Nackdelen med fluorocarbon är att det ofta är styvare än traditionell nylon och har högre minne, vilket kan resultera i att linan kinkar, med större risk för linbrott
                    som följd. Detta i kombination med ett relativt högt försäljningspris är orsaken till att materialet sällan produceras och används som huvudlina. Du bör inte heller knyta fluorocarbon till flatslagna ringar eller kroköglor eftersom det kan resultera i oväntade linbrott.

                    från http://www.bursell.dk/artikler/fresh...-part2-swe.pdf

                    Sen om man tycker den är "extremt dyr" är ju något av en smaksak. Berkely Trilene 100% FC brukar man kunna hitta för ca 70:- för 50 meter. Och 50 meter räcker till ganska många tafsar. Om jag inte minns fel var det dessutom en av de bästa FC-linorna i ett test som Fiskejournalen gjorde för något år sedan

                    Kommentera


                    • #20
                      Har kört på 0,17 fireline med ca 50-60 cm 0,30 vanlig nylontafs vid spin respektive 2 m vanlig nylontafs vid bombarda, vilket har fungerat bra ner till fryspunkten. Under nollan fryser det snabbt på linan och det har vid ett antal tillfällen resulterat i förlorade bombardariggar.

                      Har i höst testat 0,12 Nanofil med 50-60 centimeter nylontafs. Har funkat bra hittills. Vid hårdare vind och vid bombardafiske känns det dock som jag skulle vilja gå upp i diameter. Tror inte att Nanofilen suger så mycket vatten så det skall bli intressant att se hur den fungerar under nollan.

                      Till de stumma linorna väljer jag vanlig nylontafs för att få lite flex närmast betet. Överväger också som TS att testa att ta med en spole ren nylonlina nu till helgen när det ser ut att bli kallt och Stockholms Havsöringssälskap har KM ute på Kungliga Djurgården...
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 217 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 676 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      724 svar
                      61 163 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X