Ställa in rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ställa in rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ställa in rullen

Har en köpt en amb 6500 men jag har aldrig haft en multirulle innan så jag vet inte hur man ställer in den hehe.

Enligt brochyren man får med så skall man kunna knycka till lite lätt och draget skall åka ner 25cm men när skruven på vevsidan är fullt åtdragen klarar den bara det med drag på max 30g.

Sen finns det en till skruv på den sidan veven inte sitter på , vad gör den ?

Om jag har tänkt att fiska med ett 60g drag hur gör jag då ?

Vilken ambassadeur är det? Pro Rocket? I sådant fall har du två mek bromsar (rätta mig om jag har fel) att ställa in. Sen kan du ställa in C-bromsen genom att aktivera eller inaktivera c-vikterna innanför gaveln på vevsidan.

Kommentera

Det är en 6501 cs pro rocket ( lila färg )

Kommentera

Ställa in rullen

Hej Johansson25!
        Svaret ovan är korrekt (i stort), men kanske inte så pedagogiskt. Om du använder sökfunktionen och söker på ord som mekbroms, mekanisk broms, c-broms och c-vikter kommer du nog att finna svaren på dina frågor då dessa frågor kommer upp då och då på forumet.

Jag kan ändå gå igenom begreppen lite kort här. Om jag skriver något fel får någon gärna rätta mig så att det blir rätt.

Mekbroms/mekanisk broms: Justeras med hjälp av de en eller två "vridpluppar" på sidan/sidorna av gaveln/gavlarna. Har man bara en vridplupp så blir spolen automatiskt centrerad i rullen. Har man en vridplupp på varje gavel får man använda den ena pluppen till att centrera spolen och den andra till att justera mekbromsen. Bromsen fungerar på så vis att någon del i rullen trycker på (oftast) kullagren. Detta gör att spolen inte snurrar för fort i slutet av betets bana och att man då klarar sig ifrån s.k. skatbon (trassel). Är du nybörjare kan du använda en del mekbroms tills du blir lite mer erfaren. Mycket broms innebär kortare kast och nötning på kullagren. Lite broms innebär längre kast men större risk för lintrassel. De flesta erfarna multirullsanvändare använder ingen eller mycket lite mekbroms och använder istället små tryck med tummen på spolen när de märker att trassel är på väg.

C-broms: Sitter innanför gaveln, dvs du måste skruva loss gaveln för att komma åt den. Här kan du aktivera eller stänga av vikter för att åstadkomma olika saker. Denna broms bromsar i början av kastet. Även här använder de flesta erfarna mycket lite broms. Många aktiverar/inaktiverar även dessa vikter under samma fiskepass för att anpassa sig till rådande förhållanden (vikt och form på drag, vind etc). De använder då även här tummen för att bromsa om det skulle vara nödvändigt. Som sagt, sök lite mer på föreslagna ord ovan så ska du nog hitta en utförligare förklaring på ovanstående. (Skriver på iPhone och börjar bli trött i fingrarna nu).

Mina inställningar
        I början: mycket mekbroms. 4/6 c-vikter aktiverade.
        Nu (efter ca 3 år, halverfaren): ingen mekbroms. 2/6 c-vikter aktiverade.

På mina Ambassadeurer finns det 6 c-vikter men det finns flera rullar med 2 c-vikter.

Lycka till!

Kommentera

Ok,så här brukar jag göra:Frikoppla och håll rullen på högkant med vevsidan neråt.Fatta knoppen innan för veven,titta mot en lampa och vrid tills spolen är centrerad.
          Sedan känner du på glappet i sidled och vrider åt den andra ratten tills glappet precis försvinner.
          Nu kan du lossa vevgaveln och kontrollera hur många vikter som är aktiverade/lösa.Börja gärna med alla på om du är helt färsk.Avaktivera några när du blir mer van vid rullen.Och,skit i bruksanvisninges "tips"...

Kommentera

Jag vill tillägga att rullens vinkel spela också in i kast vänlighet. Om man har rullen så att spolaxeln är i cirka 45 grader får du bäst nytta av centrifugal(C) broms.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
              Jag vill tillägga att rullens vinkel spela också in i kast vänlighet. Om man har rullen så att spolaxeln är i cirka 45 grader får du bäst nytta av centrifugal(C) broms.
              Det där var nytt för mig Kattman, intressant!
              Kan du utveckla varför vinkeln påverkar?

Till trådskaparen;
              Du har fått många tips men jag vill tillägga att rullens inställning är inte allt.
              Du måste kasta på ett annat vis jämfört med haspel.
              Om du t.ex. kastar med en kort "snärt" tigger du verkligen om trassel.
              Håll spöt framför dig, toppen snett neråt.
              För armen bakåt och sedan framåt i en lugn rörelse UTAN att stanna upp.
              Någon annan får gärna utveckla och på bättre vis beskriva hur man kastar med multi men det viktigaste är att du redan från börja känner till att det är en skillnad.
              ...och ge inte upp, det trasslar för alla ibland men till slut kommer du antagligen inte använda annat än multirulle!

Kommentera

Ställa in rullen

KeBas tips ovan var den metod som gjorde att jag lärde mig kasta ordentligt (hyfsat iallafall).

När jag kastar haspel (särskilt med med styvt spö och lätt bete) så är det en snabb snärtig rörelse jag använder. Det känns som att armarna och handlederna kastar draget.

När jag kastar med multirullen använder jag en mer kontrollerad rörelse och låter spöt kasta draget. Det blir mer "schwoong" i spöt helt enkelt

Kommentera

Jag vill tillägga att rullens vinkel spela också in i kast vänlighet.
                  Många vänder rullen så veven står rakt upp eller ner beroende höger eller vänstervevat..
                  Först och främst får man då handleden i rätt vinkel och kan kasta lite mjukare.
                  En annan sak är att linan delvis ramlar av själv, vilken minskar problemen med skatbo.

Kommentera

Så man skall alltså inte ha det så hårt ställt så att draget bara åker ner 25cm vid ett knyck som det står i handboken ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 250 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B