Ställa in rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ställa in rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det verkar som om bromssystemen - mekbromsen resp centrifugal/magnetbromsen - används mindre ju bättre man är på att kasta. Hur gör de som ägnar sig åt casting (längd)? Kör de helt obromsat?

Kommentera

et lär (allvarligt) ha med jordklotets rotation att göra (eller så är det någon som har lurat mig).
      Ja det är vad jag också förstått är anledningen, plus att linan ramlar av spolen lättare i den vinkeln,, Om ni tittar runt på nätet kastar dom flesta som visar kast-teknik på det sättet, ni kan annars bara gå in på Abu´s hemsida och kolla reklamfilmerna (testerna) av multirullar så ser ni att även dom kastar med rullen vinklad...

Själv gör jag bara det med beten över 40 gr...

Kommentera

Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Ja det är vad jag också förstått är anledningen, plus att linan ramlar av spolen lättare i den vinkeln,, Om ni tittar runt på nätet kastar dom flesta som visar kast-teknik på det sättet, ni kan annars bara gå in på Abu´s hemsida och kolla reklamfilmerna (testerna) av multirullar så ser ni att även dom kastar med rullen vinklad...

Själv gör jag bara det med beten över 40 gr...
            Beror det inte på månens position också?
            För det kan väl aldrig bero på kroppens anatomi?, att det är bekvämt att hålla med rullen vinklad i kastet?

Kommentera

Vinkla? :-)

Kommentera

Vad händer om man på en gammal Amba helt enkelt plockar bort de två vikterna på cenrifuglbromsen? Mer än att man ökar risket för skatbo, alltså? Jag har en rätt risig 6000 som jag funderar på att (bara på lattjo) montera bort linspridaren på och kanske ta bort bromsvikterna för att ha som surf casting-rulle. Inte för att jag ägnar mig åt surf casting, men...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Vad händer om man på en gammal Amba helt enkelt plockar bort de två vikterna på cenrifuglbromsen? Mer än att man ökar risket för skatbo, alltså? Jag har en rätt risig 6000 som jag funderar på att (bara på lattjo) montera bort linspridaren på och kanske ta bort bromsvikterna för att ha som surf casting-rulle. Inte för att jag ägnar mig åt surf casting, men...
                  Mindre vikter = bättre kast längd .

Man märker ganska så snart när man har för lite vikter , då kommer skatbona oftare .

En trimmad amd ska minimera riskerna för skatbon + att man kastar längre & man behöver inte ta i lika mkt .

Kommentera

Så vitt jag förstår så använder "surfkastare" ofta magnetbroms (oftast bara en magnet = "monomag") och lite c-vikt. Magnet och c-vikt bromsar på olika sätt så det är nog bra att kombinera om man vill ha ett jämnt kast. Det finns flera youtube-klipp där surfkastare går igenom hur man konverterar cs rocket rullar till ct rullar och liknande, så det går säkert att konvertera en 6000 rulle, men utan broms blir det nog svårt att undvika skatbon.

Här har du en länk till var man kan köpa konverteringsprylar för bl.a. 6000 rullar, dyrt men säkert kul :
                    Blakdogtackle upgrade parts are available for a wide range of reels including ABU, Rocket Reels, Daiwa, Akios, Penn and Shimano.
                    Senast ändrad av Idle; 2013-01-25, 14:18.

Kommentera

Beror det inte på månens position också?
                      För det kan väl aldrig bero på kroppens anatomi?, att det är bekvämt att hålla med rullen vinklad i kastet?
                      Jag vet bara att det funkar och låter det stanna där, skall man börja fundera på jorden magnetfält och sådant får man börja skolan igen och det är jag rent för gammal för.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57