Vertikalfiska gös på natten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiska gös på natten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiska gös på natten?

Tjenare!

Undrar ifall någon har testat att v-fiska gös på natten samt hur bra/dåligt de har varit?

Mvh svedbeerg

Det enda jag hört (Livefisket med Albin Shargi) är att gösarna stiger så pass högt under natten att det blir svårt.
    Om det nu är så att dom står på inte mer än en meters djup på natten kan jag däremot tänka mig att lägga lite drifter och kasta grundgående beten, dom jagar ju iaf på natten.

Kommentera

har för mig att han sa att pelagiskt tror han att de skulle funka ypperligt

Kommentera

Dunka på botten blir nog meningslöst då de gösarna brukar lämna botten i skydd av mörkret. De större gösarna står ju pelagiskt mest hela tiden, lite beroende på sjö. Gösen är ibland väldigt aktiv på dagen så det är svårt att stanna upp på dem, kan nog få det problemet på natten med, men bara jaga dem tills de står till ett tag så kan de ej smita. Blir det svårt att få in dem under båten kan man testa lite andra tricks. Nattfiske är dock inte min grej riktigt..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Många års erfarenhet av trollingfiske efter dem säger mej att under den mörkaste tiden lägger de ned, de utnyttjar gärna ljuset upp till nån timme efter solnedgången (då Mälaren) efter detta normalt ganska dött men det händer att det hugger, dock huggfrekvensen är så låg att jag hellre sover, bara ett exempel om relevant eller inte vete fan
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Många års erfarenhet av trollingfiske efter dem säger mej att under den mörkaste tiden lägger de ned, de utnyttjar gärna ljuset upp till nån timme efter solnedgången (då Mälaren) efter detta normalt ganska dött men det händer att det hugger, dock huggfrekvensen är så låg att jag hellre sover, bara ett exempel om relevant eller inte vete fan
            Exakt så upplevde jag och kompisen det på sjön Åsunden/ulricehamn när vi va med på gösfestivalen och endast vertikalfiskade. Tävlingen börjar på eftermiddagen och håller på till morgonen dagen efter.
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag har också upplevt det så när jag metat och trollat gös på natten, dom mörkaste timmarna kan man sova!!

Kommentera

Jag tror att det är väldigt olika från sjö till sjö. I en sjö som vi trollar i är det som bäst när det är som mörkast, ingen ide att åka ut innan kl 23 och det är som bäst efter 24:00. Men som sagt i tex i åsunden är det ingen idé att fiska när det är mörkt.

Kommentera

I väldigt klara sjöar så jagar gösen mer under mörker, då den utnyttjar den nedsatta sikten till att smyga sig på betesfisken.

Har haft själv en massa olika teorier men i slutändan är det olika på sjö o sjö.
                  Skitfiske då!!!

Kommentera

Som nämnts innan, otroligt olika från sjö till sjö. I vissa jagar de på dagen, i andra inte. Är sjöarna lite strömsatta som många av mina är så ställer de sig väldigt djup (ofiskbart djup) när de inte jagar och då får man vara där när de rör på sig, annars finns det inte en fisk att fiska på knappt. I stillastående sjöar, eller som alla naturliga sjöar står de ofta pelagiskt även när de inte jagar. Min erfarenhet är att stor fisk inte står på fiskbara djup efter botten om inte sjön är grund, utan här är det mest barnkammare. Men ingen regel utan undantag. Hela gösen är ett undantag, man blir aldrig riktigt klok på den..
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 217 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B