Vertikalfiska gös på natten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiska gös på natten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den sjön jag fiskar gös i är väldigt grumlig och när det blir mörkt på kvällen/ natten får man väldigt mycket störningar på lodet, nästan omöjligt att se fisk. Vet inte om det är alger eller nått som stiger i vattnet när det blir mörkt, var på ett föredrag i våras med Håkan Fransson och han hade med varit med om detta.
    Är det någon annan som har varit med om samma fenomen?

Kommentera

Vi får exakt samma fenomen i sjön Åsnen. Vi började vertikala tidig kväll och då hade vi kanon bild men desto längre kvällen gick desto mer störningar får vi. Ser nästan ut som om det kokar av fisk Till slut kunde vi inte urskilja jiggen. Min teori är att det har att göra med temperatur förändringen i vattnet när det svalnar av på kvällen. Det drar med sig bottensegment som ekolodet fångar upp. På dagarna får vi aldrig detta fenomen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Honke Visa inlägg
        Vi får exakt samma fenomen i sjön Åsnen. Vi började vertikala tidig kväll och då hade vi kanon bild men desto längre kvällen gick desto mer störningar får vi. Ser nästan ut som om det kokar av fisk Till slut kunde vi inte urskilja jiggen. Min teori är att det har att göra med temperatur förändringen i vattnet när det svalnar av på kvällen. Det drar med sig bottensegment som ekolodet fångar upp. På dagarna får vi aldrig detta fenomen.
        Dom sjöarna jag provat vertikalt på kvällen så är det likadant, totalt mörker på skärmen framåt natten som gör det omöjligt att se jiggen. Vad jag vet så är det plankton som stiger uppåt ju mörkare det blir.

Kommentera

Tror det är gammarus eller gråsuggor eller både och som stiger mot ytan på kvällen och då blir det ett jäkla klutter på ekolodet..
          Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösakungen Visa inlägg
            Dom sjöarna jag provat vertikalt på kvällen så är det likadant, totalt mörker på skärmen framåt natten som gör det omöjligt att se jiggen. Vad jag vet så är det plankton som stiger uppåt ju mörkare det blir.
            Har samma problem och är ganska säker på att det är plankton. På sen kvällen blir vertikalfisket helt omöjligt. Men ibland har jag metat/trollat natten igenom och det verkar faktisk bli mindre störningar på lodet mitt på natten. Har testat lite (väldigt lite) på signaler på 7-8 meter på det tidpunkt fast utan resultat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 250 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B