Flätlina och strul ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina och strul ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag löst mina problem och beställt en dryg mil nylonlina (i dimensioner 0,24-0,30). Känns tryggt!

Kommentera

Skit bakom skaftet orsakar 99,9% av alla windknots i samband med haspelfiske
      Ligger en del i det men även felkonstruerade rullar med bedrövlig linuppläggning är också en bidragande orsak.

Jag ser många som lobbar ut dragen i en hög båge vilket ställer till en hel del, när dom sen börjar veva klarar inte rullen av att spänna linan vilket ställer till med små öglor, om linan suger vatten blir det en värre.

Jag började märka konstruktionsfel på rullarna någon gång på 90 talet då dom började göra långa grunda spolar för att öka kastlängden, det funkade helt enkelt inte och funkar fortfarande inte, trots det envisas dom med att göra lika dana rullar, verkar som dom inte förstått problemet eller så skiter dom i det.

Jag tror man ska köpa rullar med korta djupa spolar även om det innebär lite kortare kast.

Det funkar för mig att släppa iväg betet när spö-toppen står i en vinkel Ca: kl 14:00 och i det läget ska armen spöet och linan med drag stå i en rät vinkel, det minskar mängden slaklina och ger längre kast en om man står och viftar med armarna och försöker snärta iväg betet.

Sen fälla bygeln för hand och dra ut lina så den blir spänd, varefter man låter linan löpa mellan fingrarna så man spänner den tills man får riktig kontakt med draget.
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-01-09, 08:52.

Kommentera

Jag lärde mig att använda en öppen haspel när jag var sju eller åtta år gammal och har under de snart fem decennier som förflutit sedan dess förmodligen med god marginal lagt ned de 10.000 timmar som sägs vara vad som krävs för att bli hyfsat bra på det man sysslar med. Med risk för att verka dryg vill jag därför påstå, att när jag upprepade gånger drabbas av trassel så handlar det inte om skit bakom spakarna.

Hur många kast jag gjort med nylonlina kan jag inte ens uppskatta. Det rör sig om ett närmast astronomiskt antal. Visst har jag någon enstaka gång råkat ut för trassel men det har då nästan undantagslöst rört sig om effekten av sk lintvinning. Med de moderna flätlinor jag nu börjat använda råkar jag ut för omotiverat trassel i stort sett var och varannan gång jag är ute. Det rör sig om olika rullar och olika linor (såväl till fabrikat som diameter). Några linor verkar fungera bättre än andra men jämfört med nylonlinor är det som natt och dag.

Möjligen kan man bli ännu skickligare än vad jag är på att använda en haspelutrustning och i högre grad än vad jag lyckats med undvika trassel med de nya linorna. När jag är ute vill jag emellertid främst ägna mig åt fiske och inte ha alltför mycket av mitt fokus på handhavandet av själva utrustningen. Spöet, rullen och linan ska vara som förlängningar av mina armar och fungera som de ska utan att jag egentligen behöver tänka på vad jag gör. Dit har jag nått med mina gamla grejor men med flätlina måste jag mer ha min uppmärksamhet på vad som händer med linan och rullen än på vad som händer med betet och fisken. Det är, enligt min erfarenhet, inget bra recept för framgångsrikt fiske och den begränsade tid jag har att ägna mig åt min hobby vill jag hellre lägga på att fånga fisk och njuta av upplevelsen än på att bängla med trasslande teknik.

Ett mer ödmjukt sätt att uttrycka vad jag vill säga är, om vi nu för att beveka flätlinekramarna ska tillskriva skit bakom spakarna de problem jag upplever med sådana linor är att jag är tillräckligt bra för att använda nylonlina men jämförelsevis inkompetent om jag fått flätlina på rullen samt att jag är för gammal och bekväm för att lära om. Eller för gammal och smart för att gå på alla nymodigheter och byta ut något gammalt och beprövat mot något nytt och upphaussat när det gamla fungerar.

Flätlinan har sina förtjänster och är på några punkter överlägsen nylonlinan. Den har också klara nackdelar och får i flera avseenden stryk av nylonet. Var och en får naturligtvis själv avgöra vad han tycker är bäst. Min uppfattning är att för det fiske jag oftast ägnar mig åt fungerar nylonlinan bättre och mer bekymmersfritt. Den är också bra mycket billigare. Nyss köpte jag en spole med över 2 kilometer 0,24 mm Stren för 199 spänn... Jag ser fram emot den kommande säsongen!

Kommentera

Ett mer ödmjukt sätt att uttrycka vad jag vill säga är, om vi nu för att beveka flätlinekramarna ska tillskriva skit bakom spakarna
          Mina problem med linbollar dök upp före folk hade fått för sig att använda rep och skosnöre som fiskelinor, på den tiden var det spolarna som ställde till det.

Rullarna var så pass dåliga i den vevan att jag helt slutade med haspelrullar och övergick till multi.

Kommentera

Jag förstår din irritation Luasvik, men kom ihåg att det är en väldig skillnad mellan hur olika flätlinor beter sig på haspelrullar. Personligen har jag hittills inte lyckats få till ett beykymmersfritt fiske med någon av de egentliga flätllinorna (såsom Power Pro och Tracer Braid), även om jag vet folk som lyckas med dem. Fiske med sådana linor leder för min del förr eller senare till sk wind knots, att linan trasslar sig i utkastet, och det är en överraskning man kan vara utan på fisketuren.

Med Fireline har jag däremot bara i undantagsfall fått wind knots, och i de fallen har det handlat om för mycket lina på spolen. Så det är mitt enkla tips för att lösa problemen. Kör med Fireline och låt bli att maxa spolen med lina, så kommer du att kunna ha ett fiske där du inte behöver fundera över olika betens motstånd i vattnet etc.

Kommentera

PS. Många snackar om att problemet handlar om rullarnas konstruktion (spolens bredd, linläggning etc) men min erfarenhet är att det är linan som är helt avgörande. Fireline funkar bra på alla mina hasplar, Power Pro o co inte på någon av dem (men däremot väldigt bra på mina multirullar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Skit bakom skaftet orsakar 99,9% av alla windknots i samband med haspelfiske.....

/S
                Tjääna
                Det va väl väldigt va lätt man gör det för sig. 99,9%, jo jag tackar. Jag hävdar bestämt att 100% av sådana inlägg går helt bort.
                Inte en endaste vindknut sen jag började med Stellan. Fast fan vet, det kanske beror på att jag förpuppat mig och blivit en kastnymf på gamla dar.
                En man utan trassel.
                På dom igen
                Bb
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Jag förstår din irritation Luasvik, men kom ihåg att det är en väldig skillnad mellan hur olika flätlinor beter sig på haspelrullar. Personligen har jag hittills inte lyckats få till ett beykymmersfritt fiske med någon av de egentliga flätllinorna (såsom Power Pro och Tracer Braid), även om jag vet folk som lyckas med dem. Fiske med sådana linor leder för min del förr eller senare till sk wind knots, att linan trasslar sig i utkastet, och det är en överraskning man kan vara utan på fisketuren.

Med Fireline har jag däremot bara i undantagsfall fått wind knots, och i de fallen har det handlat om för mycket lina på spolen. Så det är mitt enkla tips för att lösa problemen. Kör med Fireline och låt bli att maxa spolen med lina, så kommer du att kunna ha ett fiske där du inte behöver fundera över olika betens motstånd i vattnet etc.
                  Du har säkert rätt och jag har själv kunnat iaktta att vissa av de moderna linorna fungerar bättre än andra, tex har jag haft minst problem med Fireline Crystal 0,12 mm (som tekniskt sett kanske inte bör betecknas som flätlina) och mest bekymmer med Spiderwire Stealth och diverse andra flätlinor som jag förträngt namnen på. Jag kommer antagligen att fortsätta att illfänas med de moderna linorna men aldrig, aldrig, aldrig mer ge mig ut utan att minst en rulle (spole) med nylon med mig...

Kommentera

Spiderwire Stealth
                    Håller med dig om att spiderwire i alla dess former är dom det blir mest problem med.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Du har säkert rätt och jag har själv kunnat iaktta att vissa av de moderna linorna fungerar bättre än andra, tex har jag haft minst problem med Fireline Crystal 0,12 mm (som tekniskt sett kanske inte bör betecknas som flätlina) och mest bekymmer med Spiderwire Stealth och diverse andra flätlinor som jag förträngt namnen på. Jag kommer antagligen att fortsätta att illfänas med de moderna linorna men aldrig, aldrig, aldrig mer ge mig ut utan att minst en rulle (spole) med nylon med mig...
                      måste fråga.
                      vad är det för rullar du har eftersom du dömer ut flätlinorna totalt?

jag började fiske med fireline när jag var 8år och fortfarande fiskade med en gammal abumatic och sen dess har jag nästan enbart fiskat med flätlina och har nästan aldrig upplevt vindknutar, förutom när jag hade fyllt på min okuma trio till max, dvs alldeles för mycket.

min pappa som har haft lite billigare rullar har däremot upplevt en del vindknutar och trassel, även jag med hans utrustning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 429 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30