Flätlina och strul ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina och strul ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tro mig Lausvik, jag har provat att fiska med nylon, och för mig förblir det ett alternativ vars fördelar endast överväger vid ett fåtal fiskemetoder.

Som jag ser det har nylon en stor nackdel, och sedan ytterligare ett par mindre nackdelar. Den stora nackdelen är att linans stretch gör att småhugg och nafsningar inte alls känns lika tydligt, därmed blir även drillningen inte heller lika trevlig, när man inte känner fiskens rörelser utan det blir mer som en allmän "tyngd" i andra sidan av linan.

Bland övriga nackdelar kan nämnas den sämre brottstyrkan som gör det svårare att dra loss betet vid bottennapp och så att linan åldras fortare, så att man tvingas meka med linbyte oftare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Har du kollat dom faktiska måtten på flätlinorna ?

Kolla tillverkarnas engelska sidor, där har dom även mm.

Jag har fabrikssiffror i huvudet på 2 av dom starkaste flätlinorna, en power pro 22 kg är en 0:32 och en Tracerbraid 22 kg 0:36 ju längre ner du kryper i tjocklek ju mindre blir skillnaden.
      Förstår inte iden med att kolla på "de rediga måtten" på deras hemsida när man kan testa den i garaget själv?

Gör en fireline knut i en ögla i en ställning, hänger på tyngder som du vet blir den tyngden du vill testa säger mig mycke mer än vad några små fjutiga siffror gör på internet, fast än siffrorna kommer från märket som gör dem.
      Då de faktiskt finns måndagsexemplar. Därför testar jag alltid linorna innan jag hänger på dem på rullen, för vem vill ha en lina som ska klara 8kg enligt hemsidan men i verkligheten bara en halvkilos fiske?

Min strikewire som jag har till jerkfiske är 0.36mm o klarar över 30kg.

Har inte lyckats göra något lyckat test med nylon lina då den alltid stryper sig själv i knuten o går av...
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Det var väldigt vad du har hängt upp dig på det här med flätlinors diameter på sistone Månsson.

Du har alldeles rätt i att de flesta flätlinor har en medeldiameter som är större än vad som anges på förpackningarna, men faktum kvarstår ändå: Med en flätlina och en nylonlina av motsvarande diameter (att de fyller lika många meter på en given rullspole) kommer flätlinan att vara den klart starkare av de två.

Kommentera

Min strikewire som jag har till jerkfiske är 0.36mm o klarar över 30kg.
          Har du mätt tjockleken själv ?

Det var väldigt vad du har hängt upp dig på det här med flätlinors diameter på sistone Månsson
          Jag brukar säga till folk att gå efter kg och skita i märkningen på våra spolar, dom är bara mer eller mindre tokiga.

Jag vet att en 22 kg PowerPro är 0:32 och funkar perfekt till mitt fiske, (multi)

Vad det sen står för mm märkning på spolarna i våra butiker skiter jag totalt i.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Har du mätt tjockleken själv ?
            Hur ska man kunna mätta en linas tjocklek när linan är platt? Ja, oftast är flätlinor platta för dem som inte visste. De är därför nylon är bättre på multirullar då dem "platta" linorna skär ner i resten av skiten.
            Senast ändrad av Snöhäst; 2014-01-09, 13:54.

Kommentera

Hur ska man kunna mätta en linas tjocklek när linan är platt?
              Håller helt med dig, och ju äldre dom blir ju plattare blir dom.

Ser faktiskt ganska kul ut på en Spiderwire Stelth när den tappat den gröna färgen,
              det liknar mest en sliten lång disktrasa.

Kommentera

Jo, far tog fram en gammal rulle där de satt spiderwire på, linan såg ut som en utdragen bommulstuss! Hål o mellanrum i linan lite här o där, hur mycke mer den orkar vågar jag dock inte säga. Haha.

Aja, back to topic.

Kommentera

Svårt det där!

För 10-15 år sedan när jag haspelkastade mycket vid kusten efter havsöring så var det den gamla Fireline (original/fused) som användes och funkade bra, den lät lite i öglorna men kan knappt minnas att den överhuvudtaget gav något linbrott eller släppte ett "nystan" av lina. Under senare år har jag använt även andra superlinor, främst flätade/braided. De är mjukare än Fireline original men kan ibland, inte ofta, ge mig en liten härva, främst på rullar med lite sämre linpåläggning (och mycket lina på spolen) och/eller i de fall man jiggar och jiggar lätt, d v s i de fall linan läggs på lösare än vid sedvanlig invevning med högre motstånd/linspänning. Kolla linan på spolen då och så, så att den ligger hyfsat påspolad, om du har en lös, underliggande linögla som hänger ut så bör den redas ut innan du laddar för nytt kast. Du kan också pröva att då och då släppa ut "all" lina efter båten (om du har en) utan drag och köra så en hyfsad stund, det brukar reducera den lintvinning som alltid sker på haspelrullar. På en så pass mjuk lina som en flätad superlina, så är lintvinning något som ska undvikas/reduceras. Om inte detta räcker och problemet inte heller kan härledas till rullen så lyssna på Åman! Be en fiskekompis fiska med din utrustning ett dag, om hen inte får trassel så har DU sannolikt trassel, i såväl lina som i handhavandet: Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                    Tjääna
                    Det va väl väldigt va lätt man gör det för sig. 99,9%, jo jag tackar. Jag hävdar bestämt att 100% av sådana inlägg går helt bort.
                    Inte en endaste vindknut sen jag började med Stellan. Fast fan vet, det kanske beror på att jag förpuppat mig och blivit en kastnymf på gamla dar.
                    En man utan trassel.
                    På dom igen
                    Bb
                    Var och en blir salig på sin tro......men jag förstår att det för vissa känns bättre att hänföra sina problem.....alt framgångar till yttre faktorer såsom materialet (lina, rulle etc).....istället för att erkänna att det möjligen är så att bristen respektive förmågan ligger hos en själv....

Jag vet iaf att för egen del så har det fåtal gånger jag har drabbats av windknots berott på att jag klantat till det för egen del genom att slarva med linsträckningen i utkasten alt att jag precis som säljaren av Lausviks rullar har spolat på lite för mycket lina på spolen någon gång...

Med detta inte sagt att jag inte tror att materialet spelar någon roll....den ställer bara lite olika krav på användaren genom att vara mer eller mindre förlåtande.....

Fiskade häromdagen med "norra Europas sämsta haspelfiskare"...(han kallar sig själv så)...och trots att han körde haspel en hel dag med "den dj*vla sk*t-linan" så såg vi inte röken av en vindknut....om det berodde på att hade svårt att leva upp till sitt eget epitet eller om det berodde på att "den dj*vla sk*t-linan" inte per automatik ställer till problem kan vi bara spekulera i......någon Stella fiskade han iaf inte med....

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Nu har jag löst mina problem och beställt en dryg mil nylonlina (i dimensioner 0,24-0,30). Känns tryggt!
                      Klockrent nu när kylan kommer!

/S
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 418 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30