Flätlina och strul ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina och strul ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiskar med både flät o nylon. Tycker helt klart flät trasslar mer, både på haspel o multi. Min upprattning är att om man vill ha flät på haspel, så funkar typ fireline bättre än ex strikewire. Är även jag inne på att anledningen är att den är styvare. Fireline på multi gräver ju ner sig nått djävulskt i spolen, och strikewire på haspel knyter ofta fina öglor däremot gillar jag att fiska med flät och gör det ofta. Sen tror jag inte att jag får mer fisk med den, upplever att om fisken väl e krokad så hjälper linans elastisitet till o hålla fisken på kroken. Även med ett medelmjukt spö är det ju lättare för fisken att skaka sig loss. Min lösning för att kroka bättre med nylon är att gå ner i krokstorlek, och där möjligt byta till enkelkrok.
    Tittar men på linornas brottgräns och jämför med rullarnas bromskraft är det ju oxå intressant, man ska upp i bra klass på haspel innan man kommer upp i 5-6kg, dessutom måste man ju ha stor spoldiameter för det. Dvs för lätt fiske behöver du verkligen inte ha starkare lina än 3-4kg. Om du inte ska dra loss bottennapp stup i ett. Nötningsegenskaperna talar ju även de till nylonets fördelar, brukar till flät köra med nylon eller flourocarbtafs. Fireline har en tendens att bli aldeles fransig av friktionen av spöringarna. Även på mitt dyra shimanospö.
    På fluga är det ju inget snack, med 0,30 nylontafs bände jag upp en 6kg blanklax ur en hölja utan bekymmer.

Tycker det finns anledning att använda alla 3 typerna av lina, mjuk och styv flät samt nylon. Bra till olika fiske.
    Så tycker jag iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
      Tittar men på linornas brottgräns och jämför med rullarnas bromskraft är det ju oxå intressant, man ska upp i bra klass på haspel innan man kommer upp i 5-6kg, dessutom måste man ju ha stor spoldiameter för det. Dvs för lätt fiske behöver du verkligen inte ha starkare lina än 3-4kg.
      Modet verkar föreskriva att man ska ha så små rullar som möjligt men som jag ser det är det inte så lämpligt att hänga en rulle i 2000-storlek, fylld med en lina som klarar 10 kilo eller mer, på ett tvåhandsspö som kan kasta beten på 50-60 gram. Visst kan det kännan smidigt men rullen är helt enkelt inte dimensionerad (drev, lager, broms etc) för att hantera en sådan belastning. Ett tag går det naturligtvis men rätt snart packar rullen ihop.

Kommentera

Tycker det finns anledning att använda alla 3 typerna av lina,
        Jag brukar ha flätlina till det allra lättaste och tyngsta fisket annars nylon.

Om du inte ska dra loss bottennapp stup i ett.
        På multirullar krävs en viss tjocklek för linan inte ska jäklas om det inte hade varit för det blir allt som överstiger slirbromsen något man har till att slita bottennapp och reda ut skatbo med.

Dom spunna linorna tillverkades för man skulle kunna gå ner i lintjocklek på haspelrullarna så dom hängde med multirullarna i kastlängder, många verkar ha glömt det och fiskar med wire linor helt i onödan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg

Dom spunna linorna tillverkades för man skulle kunna gå ner i lintjocklek på haspelrullarna så dom hängde med multirullarna i kastlängder, många verkar ha glömt det och fiskar med wire linor helt i onödan.
          Nja, var har du fått det från? Jag tror nog att de utvecklades av en rad olika skäl, där mån såg förbättringsmöjligheter gentemot nylonlinorna. Och att man generellt skulle kasta längre med multi än med haspel? Det stämmer helt enkelt inte, och det har avhandlats i andra trådar tidigare.

Vad gäller det här med att jämföra linors brottstyrka kontra bromskraft på rullarna anser jag att det är tämligen irrelevant i modernt fiske. Då finns det andra saker som är betydligt viktigare i valet av rulle och spö. Det gamla systemet där man klassar utrustningen efter nylonlinornas brottgränser, som väl särskilt lever kvar inom havsfisket, är snarare ganska vilseledande. Ta t.ex. fisket efter hälleflundra, där det nog är få som skulle drömma om att använda sig av nylon som huvudlina, då är det ju mer intressant att veta vilka betestyngder spöet hanterar än vilken nylonlina det skulle kunna tänkas passa till.

Som någon skrev, flätlinorna idag är så pass starka, så att om man av någon anledning skulle vilja matcha det mot rullens brottsstyrka kommer man i princip att bli tvungen att använda havsfiskerullar till abborrefiske... Men saken är ju den att det inte finns någon som helst anledning att göra det. Den höga brottstyrkan i flätlinorna har istället andra poänger: man kan dra loss bottennapp och förhindra att beten förloras vid overruns.

För egen del tänker jag nog väldigt otraditionellt när jag sätter ihop mina utrustningar. Valet blir ofta en något "underdimensionerad" rulle eftersom jag prioriterar smidighet och låg vikt framför att den ska kunna stoppa eventuella späckhuggare som skulle kunna hugga på betet. Valet av lina går ofta åt andra hållet, kraftigare än vad som egentligen behövs, eftersom jag hatar linor som skär ner i spolen och att bli av med beten pga bottennapp eller overruns. Valet av spö brukar väl bli någonstans mitt emellan, men gärna lite onödigt styvt, eftersom jag gillar den direktkontakt med fisken som detta ger...

Med andra ord: en ganska så annorlunda filosofi än den som härrör från tiden då det inte fanns något annat än nylonlinor och glasfiberspön, men en filosofi som i alla fall funkar betydligt bättre för mig.

Kommentera

Nja, var har du fått det från?
            För ganska många år sedan när dom spunna linorna dök upp var försäljningsargumentet att man skulle kunna kasta längre med haspelrullarna tack vare tunnare linor, då fanns inga wire linor och mig veterligen inga flätade heller.

Man kunde snabbt se vilka av haspelfiskarna som hade dessa nya linor, dom hade plåster eller tejp på fingrarna för att inte skära sig.

Jag försöker dom få gånger jag spinnfiskar med flätlina ha en lina som någorlunda matchar vad det står på multirullen, ex. 0:35 - 0:40 Power Pro (22-30 kg). för mig funkar det problemfritt, får jag på en annan lina som vill strula så vrider jag rullen 90 grader så veven pekar rakt upp eller ner då brukar även dom linorna sluta dumma sig.

Jag kastar längre, känner mig säkrare och får mer fisk med en 0:32 nylon en med en 0:32 flätlina, vad det beror på vet jag inte men skulle tro vanan, varför ändra något som bevisligen funkar.

Personalen i 2 av Malmös största fiskebutiker har sedan länge gett upp försöken att sälja nymodigheter till mig dom vet att det inte är lönt
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-01-10, 14:10.

Kommentera

Innan nylonlinan lanserades (1939) var alla linor spunna eller flätade. Nylonlinan var (och är) en av de landvinningar som verkligen revolutionerat sportfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Innan nylonlinan lanserades (1939) var alla linor spunna eller flätade. Nylonlinan var (och är) en av de landvinningar som verkligen revolutionerat sportfisket.
                Haha... dessa förhistoriska linor kanske vi inte ska jämföra med dagens flätlinor dock... Nylonlinan var en landvinning ja, men dock med en del brister.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Ursprungligen postat av Snöhäst

Var fan hittade du de citatet i mitt inlägg?
                  Senast ändrad av Snöhäst; 2014-01-11, 11:34.
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                    Var fan hittade du de citatet i mitt inlägg?
                    Haha... Det blev något fel där, det var ju Månsson som kom med det påståendet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Haha... Det blev något fel där, det var ju Månsson som kom med det påståendet.
                      Tänkte väll, trodde nästan jag hade blivit hackad eller varit full o loggat in o skrivit massa dynga (Ja, citatet är dynga )
                      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30