Fiskar med både flät o nylon. Tycker helt klart flät trasslar mer, både på haspel o multi. Min upprattning är att om man vill ha flät på haspel, så funkar typ fireline bättre än ex strikewire. Är även jag inne på att anledningen är att den är styvare. Fireline på multi gräver ju ner sig nått djävulskt i spolen, och strikewire på haspel knyter ofta fina öglor
däremot gillar jag att fiska med flät och gör det ofta. Sen tror jag inte att jag får mer fisk med den, upplever att om fisken väl e krokad så hjälper linans elastisitet till o hålla fisken på kroken. Även med ett medelmjukt spö är det ju lättare för fisken att skaka sig loss. Min lösning för att kroka bättre med nylon är att gå ner i krokstorlek, och där möjligt byta till enkelkrok.
Tittar men på linornas brottgräns och jämför med rullarnas bromskraft är det ju oxå intressant, man ska upp i bra klass på haspel innan man kommer upp i 5-6kg, dessutom måste man ju ha stor spoldiameter för det. Dvs för lätt fiske behöver du verkligen inte ha starkare lina än 3-4kg. Om du inte ska dra loss bottennapp stup i ett. Nötningsegenskaperna talar ju även de till nylonets fördelar, brukar till flät köra med nylon eller flourocarbtafs. Fireline har en tendens att bli aldeles fransig av friktionen av spöringarna. Även på mitt dyra shimanospö.
På fluga är det ju inget snack, med 0,30 nylontafs bände jag upp en 6kg blanklax ur en hölja utan bekymmer.
Tycker det finns anledning att använda alla 3 typerna av lina, mjuk och styv flät samt nylon. Bra till olika fiske.
Så tycker jag iaf.
däremot gillar jag att fiska med flät och gör det ofta. Sen tror jag inte att jag får mer fisk med den, upplever att om fisken väl e krokad så hjälper linans elastisitet till o hålla fisken på kroken. Även med ett medelmjukt spö är det ju lättare för fisken att skaka sig loss. Min lösning för att kroka bättre med nylon är att gå ner i krokstorlek, och där möjligt byta till enkelkrok.Tittar men på linornas brottgräns och jämför med rullarnas bromskraft är det ju oxå intressant, man ska upp i bra klass på haspel innan man kommer upp i 5-6kg, dessutom måste man ju ha stor spoldiameter för det. Dvs för lätt fiske behöver du verkligen inte ha starkare lina än 3-4kg. Om du inte ska dra loss bottennapp stup i ett. Nötningsegenskaperna talar ju även de till nylonets fördelar, brukar till flät köra med nylon eller flourocarbtafs. Fireline har en tendens att bli aldeles fransig av friktionen av spöringarna. Även på mitt dyra shimanospö.
På fluga är det ju inget snack, med 0,30 nylontafs bände jag upp en 6kg blanklax ur en hölja utan bekymmer.
Tycker det finns anledning att använda alla 3 typerna av lina, mjuk och styv flät samt nylon. Bra till olika fiske.
Så tycker jag iaf.
(Ja, citatet är dynga
)
Kommentera