Fiske en mild vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske en mild vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske en mild vinter

Tjena tjena, jag har längtat och längtat till våren för att ge mig ut och börja fiska! Men saken är ju den att vinter har ju varit väldigt mild länge nu och snöfri, och ser ut att vara det ett tag till... Gäddorna leker väl runt mars/april-maj/juni? eller när vattnet blivit upp mot 7 grader? Grejen är ju att man brukar pimpla på vintern, men har inte sett någon tråd med tips om hur man går till väga för vanligt spinn o jerk-fiske på vintern? Så jag vill då bara höra lite hur och var man söker fisken (abborre och gädda i regel).
    Fiskar i skärgården i havet där jag bor i tierpstrakten, båten är upptagen och planerar att lägga i den när det blir varmare( mars någongång kanske), men jag har en kanot som jag lätt kan hoppa i och använda ut en bit iaf! Ligger gäddorna och abborrarna i regel djupt nu såhär års när bottenvattnet är varmare än ytvattnet?? fiskemetod? Tack på förhand!!

Hej!

Abborren söker sig alltid dit där vattnet är varmast och så här års blir det ju vid botten så det är ju att söka den på djupt vatten :-) Gäddan så här års har jag ingen erfarenhet med då jag inte ismetar på gäddan (min skära är inte tillräcklig lämplig för det) :-) Har just kollat väderläget för umeå där jag bor, och om ca. 1 vecka från nu kommer det att bli vinter enligt prognosen :-) Både bra och dåligt :-) Har fiskat på Harr sedan älven på strömsträckorna har öppnat sig och till och med satt en PB i slutet av december med en harr 40 cm på flötmete :-) Men med stabil is då öppnas det för ismete (man kan inte säga att jag pimplar så jag använder mig av handlina med sänke och vanlig enkelkrok) där man kan dra upp sik, abborre och vad som nu annars bjuder till sig :-)

Om du inte metar (jag skulle personligen bottenmeta med 2-3 mask på en enkelt krok storlek 10 då jag är puritansk metfiskare) då skulle jag rekommendera jigg - ta in den sakta och gör en del spinnstopp under hemtagningen :-)
    Skitfiske på dig :-)

Kommentera

Även om vattnet är öppet så är förhållandena annorlunda än på sommaren. Framförallt är vattnet kallare. Abborren är en fisk som trivs bäst i relativt varmt vatten och blir betydligt mindre aktiv under vintern. Det är nog läge, om man ger sig ut för att fiska nu, att rikta in sig på arter som trivs i kallare vatten, tex havsöring, sik och lake. Laken har dessutom den fördelen (nu när dagarna är korta) att den är nattaktiv.

Kommentera

Gädda funkar utmärkt nu också. Leta varmvatten och betesfisk!

Kommentera

Siken låter lite intressant, aldrig fiskat aktivt efter den, det sägs att det ska finnas en del sik i Blekinges skärgård, hur och var letar man efter sik? Nån som har tips att ge?

Kommentera

Tackar hörrni! Ja jag får nog prova bottenmete eller jigg som du sa Jan, låter vettigt! Siken och havsöringen fångade mitt intresse som nämndes ovan... Har funderat på dessa förut men då fått för mig att man måste ut en bit? Men det kanske bara gällar det varmare halvåret? Att tex havsöringen söker sig till svalare vatten då tänkte jag... Lake trodde jag i regel fanns i tämnarån där jag bor, dock så rinner den ut i havet nästan precis där jag fiskar så det kanske finns någon lake i skärgården med? Men som han ovan skrev, ge gärna några tips om Sik, även havsöring och lake

Kommentera

I Stora värtan brukar siken komma inåt för lek runt november/december! Då brukar de vara svårflörtade. Men efter leken så vill de äta upp sig och gör det tills vattnet blir för varmt för dem. Man brukar man kunna bottenmeta med en liten mask eller liknande
              Senast ändrad av Jempajens; 2014-01-02, 12:33.

Kommentera

havsöringen fångade mitt intresse som nämndes ovan... Har funderat på dessa förut men då fått för mig att man måste ut en bit? Men det kanske bara gällar det varmare halvåret?
                Havsöringen fiskas från land vid den här årstiden nere i Blekinge och Skåne, jag fiskar från båt av bekvämlighetsskäl. Öringen trivs ju bra i kallt vatten, så som du skriver drar de sig ju ut till djupare vatten om det blir för varmt på sommaren. Men både spinn och fluga sägs fungera från land. Mina erfarenheter är begränsade, men förra säsongen drog i gång efter islossningen i mars och då tog jag öring både på djupt vatten inom kastlängd från land, men också några meter från land på grundare vatten. Det rör sig snabbt över stora ytor, och söker efter föda, så det är bara att mala på och pröva sig fram...

Kommentera

Jag fiskar i stort sett uteslutande från land. Har själv aldrig fiskat efter sik men såvitt jag förstår så är den, så här års, åtkomlig från land. Har fått tips om några bra ställen (på Åland) och avser att testa att lägga ut ett bottenmete där. Eftersom jag är bekväm av mig får agnet bli räka. Lake har jag metat mitt i vintern, havsöring tar man från land bara förhållandena är de rätta och även gädda. Bor man så att det finns torsk funkar det också bra på vintern.

Kommentera

Låter ju lovande, får prova någon dag framöver när man har tid osv

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 204 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B