Fiske en mild vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske en mild vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Genexxa Visa inlägg
    Låter ju lovande, får prova någon dag framöver när man har tid osv
    Det är det som är haken. Man måste vara ute för att få fisk och även om vi har en mild vinter så kan det vara rätt grinigt jämfört med sommarfisket. Varm och torr måste man vara för att det ska vara kul.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Det är det som är haken. Man måste vara ute för att få fisk och även om vi har en mild vinter så kan det vara rätt grinigt jämfört med sommarfisket. Varm och torr måste man vara för att det ska vara kul.
      Ja så är det, och fisket efter havsöring kan kräva många långa pass utan så mycket som ett hugg innan man lyckas.....så ett visst mått av tålmodighet och envishet är nästan ett måste för att lyckas.....

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
        Ja så är det, och fisket efter havsöring kan kräva många långa pass utan så mycket som ett hugg innan man lyckas.....så ett visst mått av tålmodighet och envishet är nästan ett måste för att lyckas.....
        Fast man får ju kasta i ett och röra på sig så att man håller värmen. Att bottenmeta efter sik verkar bra mycket tuffare. Det är ju knappast inbjudande att sitta still och glo...

Kommentera

He he.... kanske kan tända en brasa och grilla samtidigt, och kanske kan man kasta lite med ett annat spö samtidigt som man metar?

Kommentera

Jo det är väl så, jag brukar inte ha ro i vanliga fall att meta, kan vara skönt att sitta på en klippa med en kall i handen och vänta men oftast är det kast som gäller med fullt fokus så värmen håller jag! Tålamodet har man ändå förbättrar/övat upp mycket sedan man började märker man, man driver sina ovana fiskepolare till vansinne ibland, haha

Kommentera

Hej
              Jag tänkte prova att fiska lite gädda från land i östra Mälaren de närmaste dagarna. Det ska bli några plusgrader innan det vänder ner mot nollan på fredag, enligt SMHI.
              Hur ska man gå till väga? Jag tror att gäddorna lägger sig vid botten, eftersom att vattnet är varmast där. Kan jiggar i lite heta färger locka dem till hugg? Eller vegeterar de vintern igenom nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
                Hej
                Jag tänkte prova att fiska lite gädda från land i östra Mälaren de närmaste dagarna. Det ska bli några plusgrader innan det vänder ner mot nollan på fredag, enligt SMHI.
                Hur ska man gå till väga? Jag tror att gäddorna lägger sig vid botten, eftersom att vattnet är varmast där. Kan jiggar i lite heta färger locka dem till hugg? Eller vegeterar de vintern igenom nu?
                Jiggar i alla möjliga former och färger fungerar utmärkt, men mitt tips är att fiska riktigt långsamt. Välj en modell som fiskar på det djup, gärna nära botten nu, och veva hem endast så fort att jiggen får lite gång. Har dock ingen aning om var gäddan står i Mälaren.. Skitfiske!
                Min hemsida för Nettel-Laken!
                http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Jag och brorsan va och fiska i Djurgårdskanalen igår för att se om det va någon action. Det blev 9 Gäddor mellan 1-3 kg och 2 Abborrar, fiskade med naturfärgade beten med rasselkulor på 3-6 meter.

Kommentera

Kollade mitt fotoalbum och kunde konstatera att så här års i fjol var det fortfarande snöfritt och fiskbart där jag brukar hållas. Hur det sedan gick minns jag bara alltför väl. Hoppas verkligen att den kyla som utlovats till helgen bara är en "knäpp"...

Kommentera

Tjena igen, idag var jag ute och provade med ett par polare, satt ex antal timmar både från kanoten och land (klippa) och jiggade en bit ut i skärgården, ca 2-8 meter djupt och inte ett nafs.... Körde med olika jiggar och veva hem långsamt längst botten då den dunkade i ibland, provade olika djup, även trolling efter kanoten med 3 olika spön på vad jag tror va olika djup då jiggarna va olika tunga! Vad är knepet??!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 241 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B