Drag till Ädelfisk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag till Ädelfisk.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Peter L
    Håller med toby 10g i färgerna koppar för röding och silver eller koppar för öring.
    Sen finns det en liten skönhet som heter kuusamo (tror jag) ett litet skeddrag på 7g som jag har fiskat bra med.

Kuusamo är ett märke som gör flera olika modeller... tex gädddraget Proffessor

Kolla här ifall din skönhet finns med där?!

Senast ändrad av Stizo; 2005-07-21, 15:31.

Kommentera

Små spinnare, exempelvis Vibrax och Myrspinnare, i olika färger är ett måste. Någon nämnde ABU:s lillöringen som är ett riktigt bra drag för öring. Glöm inte att packa med ett par wobblers (Rapala, Bomber m.fl) i olika storlekar (5-13cm), då öringen gärna tar dessa. Rödingen gillar lukt/smak, stora matiga maskar är alltid gångbart men exprimentera även med räka och bläckfisk. Harren gillar också mask, men ta noga reda på vilka regler som gäller i det vatten du ska fiska i. En del sjöar/bäckar har förbjudit naturliga beten för att skydda fiskens uppväxtområden. Regnbågar i put-and-take sjöar tar det mesta, framförallt Powerbait.

Fluga är alltid ett bra tips, kan du inte fiska med flugspö så kan du ordna egna flugkast. Kastdubbar finns hos de flesta redskapshandlarna där du också kan få tips om olika flugor.

Kommentera

småa wobblers

småa wobblers gillar öringen... lille syrran fick en öring på 6 kg på en liten rapala wobbler...spinnare funkar ju givetvis.....

Kommentera

Som så många andra har sagt så håller jag med om att små spinnare som t.ex Vibrax, Mepps och Myran är bra, och små skeddrag som Toby (och även andra långsmala skeddrag) samt Lillöringen. Bra färger är bland annat koppar, svart och inslag av blått fungerar också bra (t.ex en spinnare med blå kropp och kopparfärgad sked).

Sedan finns ett annat bra drag jag kan tipsa om, vet inte hur lätt det är att få tag på det dock, men om du hittar ett drag som heter Luffarn så kan jag rekommendera det, ett bra drag för ädelfisk som kommer från ett litet familjeföretag, det är väl därför det kan vara svårt att hitta. Klicka på bilden nedanför.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ett jävligt bra drag för t.ex. regnbåge är Falkfish Böx. Jag har tagit ett antal bågar på detta drag i olika färger under sommaren och kan varmt rekommendera det. Dessutom verkar det funka ruggigt bra på aborre också då jag tog PB på sådan för inte så länge sedan med ett koppar/orangefärgat Böx, 16g. I övrigt kan jag instämma med övriga talare i det att Lillöringen är riktigt giftigt också. Mindre Atom är heller inte helt fel faktiskt. Blåskimrande har fungerat mycket bra för min del.

Summa sumarum: Skeddrag regerar när det gäller fiske efter regnbåge, om man inte räknar med Powerbait och andra fegisgrejer vill säga. Visst funkar det grymt bra med Pow.B. men som sagt, det är bara gamla gubbar och fegisar som använder det.
            Senast ändrad av Gäddhängke; 2005-07-23, 12:41.

Kommentera

Tack ska ni ha för hjälpen. Dem kommer bli användbara!

Jag undrar bara; Vad är put-and-take?

Kommentera

Myran wipp e bra, funkar kanon till abborre o smågädda oxå

Vattenkula och en fluga där på funkar fint oxå.

put-and-take är vatten där man tex sätter in regnbåge med jämna mellanrum för att sedan låta dem fiskas upp, put and take mao Fisken har ingen (eller varjefall ingen större) självproduktion i vattnet utan odlas och sätts ut där.
                Senast ändrad av greyscale; 2005-07-27, 07:24.
                Tight lines.
                /Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                25 svar
                3 337 visningar
                0 gillar