Fördelar och nackdelar med att fiska gädda med Downsize:ad utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar och nackdelar med att fiska gädda med Downsize:ad utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv kör jag både tung och lätt utrustning. Dock så tycker jag personligen att huggen är det roligaste med gäddfiske, en sommargädda som kniper betet i full fart snett framifrån så spöt nästan flyger ur händerna på en är grymt roligt och adrenalinframkallande. Denna känsla får man inte med mjuka spön och detta ger att jag mest att jag fiskar med tyngre grejer.

Efter hugget är ju gäddan rätt så slö och tråkig så då gör det inget om man bara vevar in den enligt min åsikt. Men då och då är det skoj med lite lättare grejer i variationssyfte.

Känns mest som en preferenssak detta och rätt och fel finns knappast. Variation förnöjer men jerkbait med ett kvastskaft är roligast i längden i mitt tyckte, fisken behöver inte vara stor alls för att ge ett REJÄLT hugg om den kommer i full fart i rätt vinkel. Mina brutalaste hugg har varit från fiskar under 2 kg.
    Senast ändrad av henrikj; 2014-02-14, 12:54.

Kommentera

På den tiden jag hade möjlighet att fiska nästan hur mycket jag ville, hade jag ett blått ABU-spinnspö Caster 22 hette det. Kastvikten var 15-30g. Modellen moderniserades något några år senare och kallades då 122. Det var på den tiden ABU:s billigaste rörbyggda glasfiberspö för multirulle. Det kastade inte långt men det behövdes inte heller.
      På detta spö hade jag en Ambassadeur 5000 från ca 1954. Linan var 0.35mm Stren eller Abulon extra med dragkraft på dryga 6kg. Tafsen kom vanligen från ABU om jag inte gjort den själv.
      Slirbromsen ställdes så hårt som jag vågade för att linan eller spöet inte skulle brista. DEn släpptes det inte på under fisket men kunde spännas ytterligare vid behov. Betena vägde mellan 18 och 35g.
      Gäddorna oavsett storlek hade självfallet inget att sätta emot så kraftiga don. Fiskarna vevades in rakt av helt enkelt. Någon utdragen fajt var det aldrig tal om, eftersom jag menar att det är under tiden som passerar mellan hugget och stunden då man fått fisken i båten som man kan tappa sin fångst. Tiden skulle därför göras kortast möjlig och så fort det gick håvades fisken. Gick det att få loss draget utan att lyfta upp gäddan i ekan så var det naturligtvis en fördel och slog fisken sig lös hade den själv hjälpsamt ombesörjt C&R så jag slapp detta bekymmer. Med detta vill jag säga att down-size är mer än gott nog åtminstone till gäddor upp till 11,2 kg.

Tjo och tjim då fisken hoppar och far ligger inte för mig utan det som sker stort sker tyst, fort och effektivt.

Det blå spöet var dock inte odödligt. En riktigt besvärlig näckrosrot och en lika tjurskallig fiskare fajtades om vem som skulle behålla Atomdraget. I den kampen bröts spöet.

Jag har en del beten med vikter i intervallet 50 - 120g. Jag har även spön som klarar dessa beten men däremot har jag inte tillgång till ett fiskevatten med sådant djup att dessa beten kan fiskas med behållning. Fortfarande ligger tyngdpunkten i min brukbara betesarsenal runt 35g. Gäddorna hugger bestämt och vill inte släppa plåtbitarna när de väl bitit och den enda 3-krok draget har sitter perfekt mitt i munhålan eller ute vid käkbenet. Sällan är de krokade i gälbågarna och det är just på grund av betets hanterlighet lätt att kroka av fisken utan större risk att själv fastna.

Up-size med kastvikter över 100g går jag inte men ett standardspö som 205cm SG Butch Light 15-50g och en UT-trimmad Ambassadeur det är kalas till gäddfisket!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        De gånger jag tappat gäddor som huggit når jag fiskat abborre så har det alltid berott på att linan gått av mot gäddans tänder så några linstumpar har de inte behövt släpa på. Det är aldrig fisken som drar av linan utan fiskaren.

Varför man överhuvudtaget, oavsett årstid, ska hålla på att winscha in fisk begriper jag inte. Det har väl inget med sportfiske att göra?
        Just därför som jag knyter en stump FC längst ut.

För övrigt verkar du inte ha någon som helst förståelse för något annat sätt att fiska än ditt eget...

Kommentera

En sak som jag ofta undrar är när de fiskare som förespråkar winschning som drillmetod vid gäddfisket verkligen har tänkt fullt ut. Idag är det vanlig att gäddan åker upp i båten där det ska krokas av, vägas, mätas och sen lite fotografering som pricken över i. Om fisken snabbt bryts in och är av lite större kaliber skulle i alla fall jag inte vilja vara med i båten när tidigare beskriven procedur ska utföras. En pigg gädda som flaxar runt och tappas på durk skapar snabbt kaos. Därför bör gäddan vara skapligt trött innan det ska övervägas att lyfta upp den ur vattnet. Själv tar jag ytterst sällan upp gäddan ur vattnet. Istället krokar jag av den i vattnet och låter den återhämta sig innan den släpps iväg. Denna frågeställning tycker jag motiverar att det inte skadar fisken mer med klenare utrustning, än vad det gör med tungspinnprylarna. Skulle vara intressant hur ni andra ser på saken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
            Köper allt du skriver men det skulle för min del innebära att ge upp favoritfisket på UL med små jiggar efter abborre i hemmavattnet helt i juli-augusti. Säkraste sättet att kroka en gädda mellan 5-9 kilo där under den tiden är nämligen att presentera en abborre som vinglar fram på snedden i vattnet vilket verkar trigga gäddorna något oerhört. Har uppgraderat UL-utrustningen så gott det går (Exage 1000-rulle, Yasei-spö och flätlina med FC-tafs) för att kunna veva hem lite större fisk så fort det går men det blir ändå alltid någon gädda som stretar emot för länge för att det skall lyckas till 100% med safe C&R (äter helst inte gädda så vad är alternativet till att släppa tillbaka innan man fått ihop till en fantastisk abborre-middag?).

Använder annars mest mellanstorlek på prylarna (DL2500/4000-rullar med Catana eller Apex Predator-spö) men det ger ju inte den där fantastiska känslan av jiggfiske efter abborre på UL...
            Men då är du inte ute efter att fånga gädda med ul spö, det är en bifångst.

Visst kan gäddor vara ett problem som bifångst vid jiggfiske, och det är svårt att undvika. På den tiden det fanns abborre i min del av skärgården hände det ibland att en och annan nöp jiggen. Men utan tafs så brukar det sluta med att gäddan vinner utan någon långdragen kamp.

Jag löste det genom att undvika dom värsta gäddställena när jag fiskar abborre med ul spö, det funkar så klart inte till 100% men det gör stor skillnad.

Sen brukar aborren gilla varmare ställen än stor gädda i mina vatten, det minskar också bifångsterna.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
              Jag förstår mig inte på argumentet om att gäddan tar skada av att drillas länge på lätt spinnutrustning... när det är helt okej att drilla gäddor lika länge på ett flugspö? I såna fall borde gäddfluga vara ett rent utsagt dåligt fiskeredskap för gädda. Men nej det säger ju ingen. Gäddfluga är istället hetare än någonsin. Hur går logiken här.
              Det var när jag började med flugfisket som jag började ifrågasätta det här med att kraftig utrustning skulle vara skonsammare. Fisken jag fångar på fluga mår helt enkelt bättre vid återutsättningen än den fångad på till exempel stora jerkbait och styva spön.

Ett klass nio flugspö motsvarar ett extremt mjukt haspelspö med optimal kastvikt runt 21g. Ett bra flugspö har ändå ryggrad att hantera en stor fisk. När man väl lär sig att hantera utrustningen landar man fisk i princip lika snabbt som med spinnspö. Undantag finns så klart, jag har mött ett par mönster som varit helt ohanterliga, men dom hade jag aldrig klarst oavsett utrustning.

Användandet av enkelkork gör att man lätt kan ta ett säkert gälgrepp, med intryckt hulling är avgrokningen enkel. Oftast behöver fisken aldrig lämna vattnet. Fisken behöver inte heller uppleva avancerad utdragen kirurgi när ett dyrt handgjort bete ska grävas loss.

När fisken ska sättas tillbaka upplever jag den mindre stressad och mindre utmattad. Ofta simmar den lugnt iväg eller ställer sig bara vid fötterna för att sticka iväg när man börjar gå vidare.

Kroklossningarna kan också bli lite speciella. Flera gånger har jag upplevt fisk som står lugnt jämte mig i vattnet och jag kan (när jag vågar) plocka en löst sittande fluga med fingrarna utan att ta i fisken varefter fisken bara simmar iväg, helt odramatiskt. Dessa möten brukar jag uppskatta lite extra, det känns som att vara lite kompis med fisken

Min slutsats av allt detta kan bara vara att det finns fler parametrar att beakta än bara hur styv eller kraftig utrustning man använder, inte bara hur man får in fisken till båten eller handen, det är hela hanteringen av fisken, från krokning till återutsättning som räknas, och då har lättare utrustning andra fördelar.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Om man nu ska vara så snäll mot fisken och vara kompis med dem så borde väl man ge dem en belöning efteråt i form av fiskgodis och en liten klapp på axeln samt ett litet "duktig firre" som avslutning. (Var det inte Rex Hunt som alltid pussade fiskarna innan han släppte dem?)

Tror faktiskt att som någon nämnde tidigare, att fiskarna nog föredrar att få vara ifred.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                  Just därför som jag knyter en stump FC längst ut.

För övrigt verkar du inte ha någon som helst förståelse för något annat sätt att fiska än ditt eget...
                  Du har rätt. Ibland förstår jag inte vad vissa sysslar med.

Kommentera

Har aldrig förstått och kommer med all tänkbar säkerhet aldrig att förstå tjusningen med att bedriva gäddfisket med tunga jumbobeten, järnspettsflexibla påkar och linor av bogserlinestyrka. Och jag köper inte för ett ögonblick argumenten att det per automatik skulle vara skonsammare för gäddorna att använda dessa före lättare utrustning.

Min åsikt är att det är i hanteringen av gäddan när man väl har fått den till båten/land som är av störst betydelse för gäddans fortsatta liv och välmående. Vad hjälper det att man spurtat in gäddan om man hanterat den som om den har "evigt" liv uppe ut vattnet med posering för trofébild, vägning, mätning och fotografering.

//Tantor
                    Senast ändrad av Tantor; 2014-02-14, 21:30.
                    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                      Användandet av enkelkork gör att man lätt kan ta ett säkert gälgrepp...
                      Exakt hur använder man korken när man ska landa gäddan? Du får gärna posta en video eller en bild.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 217 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B