Bra drag för gäddfiske på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra drag för gäddfiske på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mcmio svart med orange tail samt papegojj-busterjerken har fungerat perfekt för mig..

Kommentera

Tog mitt pb i mars på en wolftail i färgen fire carp. Kanske bara var tur, men den gäddan gillade uppenbarligen en orange tail på en neongrön kropp.

Kommentera

Jag börjar mer och mer tro att det spelar ingen roll, allt det handlar om är att DU tror på vad du fiskar.

Fiskar du självsäkert så pang då sitter fisken där, sedan kan man ha favoriter men det bottnar ändå i att man tagit fisk !

Sedan har jag haft dagar då gäddan inte velat alls, då jag tröttnat har jag tagt mitt UL med ett litet skeddrag på 7 gram och fiskat aborre .... och även en lite relax jigg. Tror ni inte att man smackar på gädda efter gädda i 3-4 kgs klassen på sitt UL med världens minsta drag känns det som.

Jag tror att det som sagt handlar om att fiska med förtroende och självsäkerhet, ju mer jag tror att jag vet och hittar mönster ju mer bryter alla mina erfarnheter samman.

Kommentera

Wingman från Eastfield Lures!

Kommentera

Wolfcreek cub i blå/silver och glitter fegis. Samt wolfcreek twitch i skitmört.
            Små beten med en tight ettrig gång som har fint häng vid spinn stop.
            Är typ dom 3 jag fiskar just nu å dom levererar hela tiden.

Ingen ide att stå å dänga pelagiskt stor gummi eller fet tailar nu. Men om ett par tre veckor eller så då jävlarrrrr åker feting betena fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av funkyfrog93 Visa inlägg
              Tjena

vilket drag e bra när man ska fiska gädda på våren och vilken färg?
              jag har hört att tails ska va bra stämmer de?

länka gärna en bild på dragen!
              Inte ett drag med ett suveränt tips om jag får vara så busig
              Ta en hel strömming. Sticka 5-6 små hål i både sidorna med en knivspets och långsamt knycka hem det med spötoppen - jag vågar påståendet om att det finns INGET effektivare sätt att fiska gädda oavsett om gäddan har sett strömming förut eller inte. Jag får fisk flera mil från kusten med det utan problem och de bara kastar sig över den och VILL ha strömmingen Du kommer utnyttja två av gäddans jaktinstinkt på en och samma gång: Synen samt luktsinnet och de kan så enkelt inte stå emot det. Ser de inte strömmingen kan de lukta det och de kommer ställa sig där doftspåren finns. Ta med 5-10 strömmingar till ditt vatten och fiska gäddan på ett lugnt och otroligt roligt sätt ett par timmar som dessutom är bra mycket effektivare än något annat jag någonsin provat! Till och med på nivå med levande agn fast utan det korta plågande av en levande fisk Spöt ska du hålla nästan rakt upp i luften (dock luta lite grann) medan du knyckar hem betet och du kan skifta mellan att hålla det mitt framför dig, lite åt vänster eller lite åt höger beroende av vilken riktning din fisk ska simma i och om du vill att den ska skifta riktning under hemtagningen. En fördel som jag även upplevt med det som jag inte kan förklara: Jag fastnar inte lika mycket i botten eller växtlighet som med drag Eller det kanske bara jag som har blivit en bättre fiskare med tiden det vet jag inte - men iallafall långt färre bekymrar, roligare fiske, och inte minst sjukt sjukt effektivt Se dock till att strömmingen är fryst när du kommer fram till vattnet - då håller de längre tid.

Hela poängen är att förutom att betet luktar mycket då får du med tekniken den att simma som en total skadat fisk som är ett lätt byte för gäddan. De kan bara inte hålla sig från den med kombinationen av dessa två faktorer På grund av utseendet och även lukten är gäddan helt trygg vid att ta betet. En gång gjorde jag för tidigt mothugg och krokarna satt inte ordentlig och genom att öppna bygeln och låta den sticka ett par sekunder till då fick jag min gädda Och detta var 2 mil från kusten

Riggen: 60 cm ståltafs + 30 cm trekrokstafs med två stycken trekrokar (eller 90 cm ståltafs med två stycken trekrokar på). På slutet av ståltafsen, innan trekrokstafsen fästas ett tre grams sänke fast om det är mycket grunt behövs inget sänke samt om det finns extrem mycket växtlighet gäller det hålla fisken ovanför detta vilket lätt kan göras. Den översta trekroken längst upp på mot linan, då med den ena av de tre utstickande krokar kör du genom hakan och upp mitt genom skallen (noggrant) på strömmingen och trekroken längst ned då med den ena av krokarna där, fäster du i sidan av fisken.

Jag kommer ALDRIG MER använda mig av levande agn för gäddan utan jag har helt övergått till denna teknik och detta agn Och detta säger jag som annars är utpräglat metfiskare! Ska även testa mindre strömming på abborrar (fast utan ståltafs) med samma teknik - dödssäker på att det ger resultat med Det kommer att bli rapportering om det till sommar
              Skitfiske
              //Jan

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
                Ska även testa mindre strömming på abborrar (fast utan ståltafs)
                Ståltafsen kan du gott skippa, så länge du använder någon annan typ av gäddsäker tafs. Gäddorna kommer inte att ta någon hänsyn till att du är ute efter abborre....

Regel: Fiskar du i vatten där det finns gädda, använd gäddsäker tafs såvida betet inte är mask, maggot, majs, räka eller boilie. Gäddorna kan hugga på små agnfiskar, delar av agnfiskar, små spinnare, små skeddrag, små wobblers, små jiggar och ja, allt möjligt. Gäddhugg på "oskyddat" bete kan innebära en oavsiktligt dödad gädda.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  Ståltafsen kan du gott skippa, så länge du använder någon annan typ av gäddsäker tafs. Gäddorna kommer inte att ta någon hänsyn till att du är ute efter abborre....

Regel: Fiskar du i vatten där det finns gädda, använd gäddsäker tafs såvida betet inte är mask, maggot, majs, räka eller boilie. Gäddorna kan hugga på små agnfiskar, delar av agnfiskar, små spinnare, små skeddrag, små wobblers, små jiggar och ja, allt möjligt. Gäddhugg på "oskyddat" bete kan innebära en oavsiktligt dödad gädda.
                  Jo jo det vet jag men jag brukar fiska efter abborre på högsommaren där gäddan ofta är på säker avstånd och jag brukar sluta tidigt på kvällen och gäddfisket på högsommaren är ju sent på kvällen (slutar alltid senast 20.00 på kvällen och ofta när jag på väg det är då jag ser gäddfiskare vid älven börjar att ge sig ut). Men annars är jag fullt medveten om detta och det är just av samma anledning jag vid användning av levande bete alltid har använd mig av tafs även vid abborre-fisket där de inte skräms av tafsen. Btw - mask är inget skydd mot gäddnapp - vid öbacka (såg du är från umeå då du vet ju öbacka) tappade jag en fin gädda vid midsommar - två dagar senare ville jag ha min hämnd och när jag skulle meta mört med mitt metspö med 4 gram flöten, 4 gram sänken, storlek 12 enkelt krok agnat med 1/2 mask då klev samma gädda på igen och jag kunde inte fan flytta den 1 mm med mitt toppknutet metspö Hmm - kanske kan börja med ståltafs på morgonen och funkar det behålla den, funkar den inte då chansa när gäddan enligt naturens egna regler borde vara på låååång avstånd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  4 210 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B