Hjälp mig, jag vill lära mig fiska abborre *frustrerad* - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig, jag vill lära mig fiska abborre *frustrerad*

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig, jag vill lära mig fiska abborre *frustrerad*

I sjön vid vår stuga ska det finnas gott om abborre, även ganska stor abborre.
    Grannen tog en på 42cm förra veckan och jag har sett bilder på borrar över 50cm.

Dessvärre är jag helt inkompetent när det gäller att fiska abborre.
    Bilderna togs på mitt ekolod i lördags (midsommardagen) strax innan kl 21.00.
    Jag fruktar att det är abborre som står på botten och trycker.

Click image for larger version

Name:	bild 2.JPG
Views:	2
Size:	530,8 KB
ID:	1830591Click image for larger version

Name:	bild 3.JPG
Views:	2
Size:	539,2 KB
ID:	1830592

Hur tusan ska jag kunna börja få upp dem?
    Kan man "vertikala" efter abborre? Någon som gjort det och varit framgångsrik?

Vilken tid på dygnet ska man använda sig av vilken metod tycker ni?

Jag har provat följande, men får bara några enstaka abborrar (om man inte räknar tusenbröder).
    - Mete med mask (mitt på dagen)
    - Dropshot (dagen/kvällen)
    - Poppers (på kvällen)
    - Pimpelspö (hela tiden)

Blir så fruktansvärt frustrerad över att inte få igång den där huggsexan som man ibland kan känna när man pimplar på vintern och drar den ena efter den andra stora abborren.

Kan erkänna att jag inte har provat så mycket spinnare och jiggar på grund av avsaknad av just spinnare och jiggar.

Snart ska jag åka tillbaka till stugan och spendera 4 veckor där.
    Vore väl själva f** om jag inte skulle lyckas få upp några stora exemplar. De finns ju där!

Kan någon ge mig lite tips och råd vad gäller abborre-tekniker?
    - Vilken teknik vilken tid på dygnet
    - Några bra jiggar och spinnare att börja med
    - Annat att tänka på

Skitfiske på er också!

Du kan absolut vertikala aborre, skulle säga att det passar ypperligt !!

Själv gillar jag inte det utan om det är så att de står och trycker på botten så kör jag med dropshot, mitt absoluta favorit fiske efter borren är i Oktober September av någon anledning och jag brukar då köra med en Relax jigg i strlk 2,5 " med mjölkig buk och röd glittrig rygg.

Tusenbröder får man i massor mitt på dagen tycker jag, det är oftast tidiga morgnar och sena kvällar som de lite större hugger på sommaren.

Det finns säkert en aborre mästare här som kan dela med sig av gyllene tips, de jag har gett är min uppfattning för mina vatten

Kommentera

Va roligt att höra att du tycker/tror det funkar med vertikalfiske.
      Jag ska absolut prova det när jag kommer dit igen.
      Dropshot håller jag på att lära mig, men som med allt annat krävs ju en stor portion tålamod.

Många tack för tipsen om lämpliga jiggar.
      Va skulle du rekommendera för tyngd på skallen?

Kommentera

Själv kör jag med 5 g eller 3 gram, min sjö är inte så värst djup samt att jag gillar att de sjunker sakta för att under tiden "twitcha" lite så att jiggen rör sig. Inte helt ovanligt att få en borre innan man är på sitt djup

Edit:

Vill ogärna ha tyngre då jag tycker att det dödar gången något.

Kommentera

Om du tänker fiska på tjugo meters djup - vilket dina bilder tyder på - så skulle jag rekommendera skalle på 15 gram eller mer (beroende på typ av jigg och eventuell vind). Annars tar det en evighet att komma ner till botten.

Tänk också på att abborre tagen så djupt ofta är svår att återutsätta då simblåsan trycks upp i svalget.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
            Om du tänker fiska på tjugo meters djup - vilket dina bilder tyder på - så skulle jag rekommendera skalle på 15 gram eller mer (beroende på typ av jigg och eventuell vind). Annars tar det en evighet att komma ner till botten.

Tänk också på att abborre tagen så djupt ofta är svår att återutsätta då simblåsan trycks upp i svalget.
            Tack för tipset, men jag är inte säker på att det är abborre som står på 20m. Det kan vara någon annan fisk också, typ mört eller någon annan "skräpfisk".

Vilken tid på dagen skulle ni säga är effektivast att fiska abborre?
            Metod vs tidpunkt på dygnet?

Kommentera

För egen del har jag störst framgång sommartid i gryning - 1 timme efter soluppgång samt 1 timme före solnedgång tills det slutar nappa. Bagarväckning ordineras om du inte provat .... Det gäller väl alltid prova nytt till du hittar ett mönster som funkar

Kommentera

haha.. vad är bagarväckning?
                Betyder det att man måste gå upp tidigt som en tok eller?
                Det är inga problem för mig, jag brukar vara uppe riktigt tidigt (det är värre sent på kvällen)

Kommentera

tok och tok... jag vet inte det. Det handlar väl mer om ett seriöst angreppssätt där man fokuserar på det som verkligen räknas och är viktigt i livet - genom att räkna på vad soluppgång - 30 min (då du ska stå med spöt klart och riggat på plats) - den tid det tar sig att masa sig ur sängen och transportera sig till spotten.

Detta har funkat bra för mig då jag tycker mig ha hittat några spots där lite större fisk passerar förbi i gryning och i skymmning - och som enbart håller borre <5hg kontorstid.

Kan säkert vara så att borrarnas aktivitet går i jämna vågor över dygnet men att jag bara lyckats pricka gryning och skymmning på rent flax. Men det har räckt för att blåsa upp mitt ego i alla fall - och det är det som räknas

Kommentera

Bottenmeta med löja. Oslagbart.. Sorterar bort dom minsta och brukar vara effektivt. Fast jag brukar leta rätt på dom vid grynnor och liknande. Mitt standard ställe är en grynna som ligger precis innan en djupbrant. Så jag kan testa grunda sidan, mot grynnan och även den djupa. Mitt kassa ekolod är inge bra på att visa fisk så jag får leta litegrann. Och vi brukar ha bäst lycka där eftermiddag/kväll.

Du kanske skulle ta en tur och leta rätt på någon grynna eller liknande, så slipper du fiska på 18 meter också. Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 221 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B