Vad blir de nya trenderna inom gäddfisket 2015? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad blir de nya trenderna inom gäddfisket 2015?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    DET skulle verkligen revolutionera gäddfisket.
    Paradigmskifte? Gäddan blir en icke-fisk?
    Gjorde tydligen en Lausvik....

Hursomhelst 4 tums BlåVit Relax m 10 g skalle är värsta gäddmagneten så den gäller iaf.....

Sen var det faktiskt med deltagare på abborre tävlingen som sitter i ledningen för Sv Gäddklubben.....så helt snett ute kan jag inte va....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Mete i olika former är min favoritmetod så jag hoppas på se lite nyheter inom flöt-, botten- och ismetet

Annars vore det skoj med en retrotrend med klassiska beten och då eventuellt i en ny tappning. Skeddrag med viss flytförmåga vore nåt! Har själv klurat på det men inte riktigt kommit till skott att ta fram något bete. Idéerna sprutar men tiden räcker inte till
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Annars vore det skoj med en retrotrend med klassiska beten och då eventuellt i en ny tappning. Skeddrag med viss flytförmåga vore nåt! Har själv klurat på det men inte riktigt kommit till skott att ta fram något bete. Idéerna sprutar men tiden räcker inte till
        Det är en bra idé med lite flytförmåga i stora skeddrag. Kanske om man utgår från en skedlös "öringwobbler" (t.ex. Vicke) och gör den extra stor och bred eller högryggad... hmmm, men då måste man nog hitta ett material som klarar av gäddtänder bättre.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-05, 09:57.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Det är en bra idé med lite flytförmåga i stora skeddrag. Kanske om man utgår från en skedlös "öringwobbler" (t.ex. Vicke) och gör den extra stor och bred... hmmm, men då måste man nog hitta ett material som klarar av gäddtänder bättre.
          Jag tänker mig att materialet är metall som kan vara blank och att man antingen har ett hålrum med luft/miljövänlig gas alternativt att man har en pålimmad "list" av något material med flytförmåga på ett vanligt skeddrag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
            Mete i olika former är min favoritmetod så jag hoppas på se lite nyheter inom flöt-, botten- och ismetet

Skeddrag med svävande flytande egenskaper är en klassiker. Du åstadkommer detta enklast genom att ta O-list till fönster kapa så långt som draget är och limma ihop ändarna och applicera på ryggen eller magen. En eller 2 lister och längd efter flytkraft. Nackdel att listen punkteras av gäddtänder. Alternativt så tar man rörisolering sådan med klister i skraven. Klipp av den del med klister och forma den efter behov och limma denna på draget. Detta nyttjar jag till mina sjunkande vobblers och jerkar. En liten bit strömlinjeformad isolering på ryggen påverkar flytkraften men inte gången speciellt mycket.

Just svävande långsamt sjunkande skeddrag kan komma att bli nästa trend, även om tekniken är gammal som gatan. När och om den kommer så skulle det inte förvåna mig om det marknadsförs som det senaste från USA. Även om vi Svenskar lekt med detta i 50 år.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är nog valfritt

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Skeddrag med svävande flytande egenskaper är en klassiker. Du åstadkommer detta enklast genom att ta O-list till fönster kapa så långt som draget är och limma ihop ändarna och applicera på ryggen eller magen. En eller 2 lister och längd efter flytkraft. Nackdel att listen punkteras av gäddtänder. Alternativt så tar man rörisolering sådan med klister i skraven. Klipp av den del med klister och forma den efter behov och limma denna på draget. Detta nyttjar jag till mina sjunkande vobblers och jerkar. En liten bit strömlinjeformad isolering på ryggen påverkar flytkraften men inte gången speciellt mycket.

Just svävande långsamt sjunkande skeddrag kan komma att bli nästa trend, även om tekniken är gammal som gatan. När och om den kommer så skulle det inte förvåna mig om det marknadsförs som det senaste från USA. Även om vi Svenskar lekt med detta i 50 år.
                Coolt! Jag hade faktiskt ingen koll på detta. Då håller jag tummarna att det blir stekhett här kommande åren

Kommentera

dropshot med 50g vikter och gummifiskar som vägen 150g och 0.30 stål-nylon hybrid lina som klarar av 55kg

Tror trenden kommer bli att folk köper på sig mer och mer utrustning för att lura fisken, sen testar man de olika metoderna (dropshot, jerkbait, flugfiske, spinn osv) beroende på vart fisken är. Så den nya trenden kommer bli mega stora beteslådor/väskor och eventullt större båtar med plats för dessa
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Funderat på detta med gäddfiske och trender, och tänker såhär;
                    Det är som med tjejer, de blir trendslavar och har lika mycket kläder/skor hemma som en medelstorbutik och hälften är inte ens använda.....allt detta för de hänger med alla trender.
                    Men vi killar, dissar vi en tjej som inte har det senaste, eller är trendig som fan, eller har fel färg på huden, eller en viss frisyr eller hårtyp, några extra kilon minus eller plus? Inte jag i alla fall. Men vi gillar variation, så något nytt tackar vi ej nej till, är vi sugna så borrar vi Och samma är det med gäddan, så följ trenderna för då blir handlarna glada........men gädda kommer du få lika mycket/lite oavsett om du är trendslav eller inte :P
                    Senast ändrad av Serigös; 2014-12-05, 19:04.

Kommentera

den nya trenden för mig måste vara att ta mig ut och fiska, blev förbannat lite detta år, men så är det ibland, och min andra trend måste bli att bara fara ut och slänga ett Atom och mysa, behöver vi egentligen mer än så

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 333 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02