Ambassadeur Pro Max 3600 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Pro Max 3600

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE]

Och ja, jag tycker att vänstervevat är bäst av de enkla anledningarna att jag vill hålla det tunga spöt i den starkaste armen plus att jag inte vill växla hand mellan kast och invevning, vilket är tröttsamt i längden. Detta gäller främst vid tyngre fiske. Vid lättare fiske som, som med 3600-rullen, spelar det mindre roll.

[QUOTE]

Växla hand mellan kast och invevning....haha om man är så slö att man inte orkar det så förstår jag inte hur man orkar ta sig ut och fiska alls.....

OM det nu är så jobbigt så finns det ett knep som underlättar....kasta från vänster sida...då behöver du inte byta hand....

haha en skön motivering på varför vänstervevat är bättre!!! Finns det nå´n som tror på det...haha vill inte växla hand då det är tröttsamt.......

btw...jag såg nå´n radiostyrd båthsitoria som transporterar ut betet dit man vill....kanske skulle passa dig...då slipper du ju kasta oxå!!

Tack för ditt inlägg...u made my day!!

Kommentera

Detta är off topic eftersom jag knyter an till tråden på kardelen vänstervevat.

Det finns två tillfällen då jag känner fördel med vänstervevat.

Det första är när jag kvickt måste veva in löslina efter nedslaget för att undvika bottennapp.

Det andra är att jag är starkare i höger arm och lättar kan utnyttja denna styrka om jag håller spöet med höger hand under fisket och kastet.

Nackdelen med vänstervevat är att jag ibland känner trötthetssymtom i höger handled. Jag vet inte varför men jag märker dem när jag fiskar med haspel eller min lilla vänstervevade Mörrum.

Fiskar jag med de större högervevade Ambassadeurerna känner jag inte av den begynnande värken i handleden.

Smärtan är dov och känns ungefär från tummens infästning till handloven.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Just när jag fiskar med små multirullar eller haspel vill jag veva med vänster. Med större multirullar jag kan acceptera veva med höger.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

[QUOTE=Danne Johansson][QUOTE]

Och ja, jag tycker att vänstervevat är bäst av de enkla anledningarna att jag vill hålla det tunga spöt i den starkaste armen plus att jag inte vill växla hand mellan kast och invevning, vilket är tröttsamt i längden. Detta gäller främst vid tyngre fiske. Vid lättare fiske som, som med 3600-rullen, spelar det mindre roll.

Växla hand mellan kast och invevning....haha om man är så slö att man inte orkar det så förstår jag inte hur man orkar ta sig ut och fiska alls.....

OM det nu är så jobbigt så finns det ett knep som underlättar....kasta från vänster sida...då behöver du inte byta hand....

haha en skön motivering på varför vänstervevat är bättre!!! Finns det nå´n som tror på det...haha vill inte växla hand då det är tröttsamt.......

btw...jag såg nå´n radiostyrd båthsitoria som transporterar ut betet dit man vill....kanske skulle passa dig...då slipper du ju kasta oxå!!

Tack för ditt inlägg...u made my day!!

Du fattar ju uppenbarligen inte vad jag menar.

Det är inte själva handbytet som är tröttande. Saken är den att när man fiskar iklädd mycket kläder + en stor flytoverall blir i alla fall jag ganska orörlig, och då villa jag kasta med minimal ansträngning. Inte på grund av någon lathet, utan för att det helt enkelt är smidigast.

Angående båthsitorian (sic) så bevisar du enbart att du inte är så påläst. Båten används för att lägga ut mäsk på långt avstånd med överläsen precision, inte på grund av lathet, som du verkar tro...

Kommentera

Egentligen fattar jag inte varför bråkar ni. Vem som helst kan komma med vilka argument som helst: jag skall fiska på det viset som jag gör idag. Det känns bra för mig.

Jag vet en kille som kastar med vänster och vevar med vänster. Han gör på det sättet som det känns bra för honom. Vad spelar det för roll vad andra tycker.

Plus att i den här tråden ville jag få upplysningar om Amb Pro Max 3600 eller Amb SX7700CL . Jag är trött på att folk hoppar på varandra i det forumet.

Kanske nån som har en SX7700CL eller liknande och kan berätta lite om rullen: kastegenskaper, drillning, till vilken typ av fiske passar den , etc. Kan användas till surfcasting? Jag bara frågar, inte att jag tycker att den passar till surfcasting. Tack!
            Senast ändrad av CDan; 2005-12-19, 16:12.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
              Egentligen fattar jag inte varför bråkar ni.
              Det var FRB som började!!

För att återknyta till ämnet så kan nog Pro Max vara en bra rulle, om man sköter den väl. Annars kan kanske de enklare Black Max eller S vara ett bra alternativ som kan hittas till vettigt pris. Färre kullager som kan strula.

Kommentera

Vilken är skillnaden mellan ProMax och BlackMax: bara antalet kullager, eller?
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
                  Vilken är skillnaden mellan ProMax och BlackMax: bara antalet kullager, eller?
                  FRB skrev följande om SM i en annan tråd, och det gäller nog även Pro Max:

"Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att fiska med SM-rullarna men har sett några som varit med några år.
                  De är utrustade med en massa kullager vilket alltid är fallet med "top-of-the-line"-modeller. Dock har de en tendens att rosta med tiden och därför bör man känna till detta, speciellt om man köper en begagnad rulle. De två kullagren i linspridaren är direkt utbytbara mot glidlager av acetalplast som ABU har i de billigare modellerna. Dessa kostar 10 kr/st och håller hela rullens livslängd. Kullagret som sitter fastnitat i bromsgaveln kan ställa till större problem just eftersom det inte är utbytbart. En ny bromsgavel med samma dåliga kullager kostar 170 kr, men är man noggrann med att fetta detta lager så håller det bra. Man kan också om man vill köpa en bromsgavel utan kullager och kommer då undan en 50-lapp billigare.

Om du lyckas få tag i en sprillans ny rulle så gäller det att sköta den omsorgsfullt. Då kan man hålla problemen borta."

De enklare rullarna (S och Black Max) saknar dessa onödiga kullager. Min S3600 har som sagt två kullager i spolen och ett rullager i IARen. Inget i linspridaren.

Jag är till 98% säker på att det bara är antalet kullager (och färgen på vevknopparna) som skiljer A- och B-modellerna.

Vill du han en komplett spec så kan du kolla på sprängskissarna här:

reel parts, reel repair chilliwack, reel repair vancouver, reel tuning, custom reel tuning, fishing reel parts, Abu Garcia parts, Shimano reel Parts, Minn Kota parts, Penn reel parts, Mitchell reel parts, Ambassadeur reel parts, Motorguide parts, humminbird repair, fishing reel, fishing reel repairs, humminbird parts, reel parts, fishing reel schematics, free reel schematics, custom reel parts, Worldwide shipping

Kommentera

Nej men hjälp! Religionen går i botten!! Skulle plastbussningar vara bättre än kullager??

Men så vaknade jag up ur den hemska drömmen och inser att hela debatten rör sig om stållager i linspridare, som dessutom står still när man kastar.

Då är plastbussningar kombinerat med fett rätt smörja.

Länge leve synkroniserade linspridare!
                    www.utreel.com

Kommentera

Det var klart att UT skall predika för hur många kullager som helst . Det återspeglar hans personlighet: allt skall trimmas till 110 % . Gärna mer.

I så fall vill jag ha den modell med kullager även i linspridaren. Bara att det känns bra att dem finns där .

Tack alla för hjälpen!

Finns det ingen som vet nåt om Amb SX7700CL?
                      Tight lines!
                      CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 871 visningar