HÖ som utför "döds snurr" likt en krokodil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ som utför "döds snurr" likt en krokodil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Vasssa krokar betyder bättre fiskelycka! "

Haha ja kan det bli bättre utryckt än så... svårligen!
    Ålder kan vara negativt... (men inte alltid!) absolut bästa hälsningar!
    Senast ändrad av TAMTAM; 2015-02-13, 20:13.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tjääna
      Den där "typen" av öringdrill råkar man ut för varje säsong. Skumbad kallar vi det för. Tror inte det beror på något speciellt, utan det är bara ett sätt att försöka bli av med obehaget (draget). Jag brukar hålla ner spöet och hela tiden försöka ha linan spänd, ibland funkar det och ibland inte.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Är fisken felkrokad? Felkrokade gäddor gör det där ibland.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
          Är fisken felkrokad? Felkrokade gäddor gör det där ibland.
          De vete fasiken då jag knappt kunde se fisken såg bara att stjärtfenan å spolen var ganska ordenlig.

Men så här såg de ut. https://www.youtube.com/watch?v=i0pr...ature=youtu.be

Vassa krokar hit å dit, räcker de med att kroken stannar upp om man drar den längst naglen eller ska den vara ännu vassare? För så har jag testat alla mina krokar med åren... Och de är bara dessa två som lyckats komma undan.

De jag stör mig mest på är att jag skulle vilja hinna se hela fisken sen kan den lossna... Men när dem lossnar å man bara hunnit få en liten "sneakpeek" av olika delar är så jävla irriterande.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Men så här såg de ut.
            Ligger dom uppe i ytan på det sättet videon visar så sänk spötoppen och försök hålla tryck på dom så dom håller sig under ytan annars är det stor risk dom sprattlar sig loss.

Tunna vassa krokar Hö är hårda i käften.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Ligger dom uppe i ytan på det sättet videon visar så sänk spötoppen och försök hålla tryck på dom så dom håller sig under ytan annars är det stor risk dom sprattlar sig loss.

Tunna vassa krokar Hö är hårda i käften.
              Det ska testas nästa gång, fast jag tyckte jag höll spöet så långt ner jag kunde för stunden, fast de inte såg ut så på filmen. Precis som de ser ut som fisken är en kilometer ifrån mig, i verkligheten var den max 3 meter ifrån mig.

Problemet med att hålla spöet ner mot ytan är ju tång, sten å andra hemskheter under ytan. Dessutom började den snurra samma sekund som den högg, de var precis som den redan hade snurrat in sig när den högg...

Aja, får på dem igen. De var ingen 5kilo+ i alla fall, så än har inget gått förlorat direkt. Försöker bara komma på eller förstå hur man ska undvika såna grejor om de nu skulle varit 5kilo plusarn.

Kommentera

Avråder varmt att hålla spötoppen sänkt ända till vatten,det ska vara tvärtom dvs.90° ingen slak lina heller,kontakt jämt.Backa om det finns plats till det inte pumpa med spö som man gör från fiskebåtar när man drillar hälleflundra.Låt en trött hö komma själv till dig

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Det ska testas nästa gång, fast jag tyckte jag höll spöet så långt ner jag kunde för stunden, fast de inte såg ut så på filmen. Precis som de ser ut som fisken är en kilometer ifrån mig, i verkligheten var den max 3 meter ifrån mig.

Problemet med att hålla spöet ner mot ytan är ju tång, sten å andra hemskheter under ytan. Dessutom började den snurra samma sekund som den högg, de var precis som den redan hade snurrat in sig när den högg...

Aja, får på dem igen. De var ingen 5kilo+ i alla fall, så än har inget gått förlorat direkt. Försöker bara komma på eller förstå hur man ska undvika såna grejor om de nu skulle varit 5kilo plusarn.
                  Tjääna
                  3 meter ifrån dig, med andra ord inte mycket lina att "spela" med. När fisken tar så nära blir det inte lätt att drilla och det kan ju vara orsaken att den börjar snurra, jag menar hur stort utrymme ger 3m lina? Och hugger fisken på så kort lina skulle jag ALDRIG ha spöet högt, eftersom effekten blir att man "lyfter" fisken ur vattnet och att den får ännu mindre utrymme att simma åt sidorna.
                  På dom igen
                  Bb
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                    Avråder varmt att hålla spötoppen sänkt ända till vatten,det ska vara tvärtom dvs.90° ingen slak lina heller,kontakt jämt.Backa om det finns plats till det inte pumpa med spö som man gör från fiskebåtar när man drillar hälleflundra.Låt en trött hö komma själv till dig
                    Jo de är så jag brukar göra, men just för när fisken går upp mot ytan så brukar man kunna styra ner den... Vilket inte har fungerat med dessa två som gjort snurren på direkten. Backa kan jag knappt, så stora/många stenar så de skulle gjort mig mer ont än gott.

Jag har även funderar på om de kan ha något med "kastvikten" som gör detta, men de ska de icke vara. Då den första för ungefär ett årsen tappades på haspel grejor, med flätlina och spö på 10fot å 8-32g. Denna var på multirulle med nylon, 15-40g å 9fot.

Jag tycker där är bra böj på spöet hela tiden, men sen bara åker draget av från fisken... De är de som får mig att känna att fisken bara är insnurrad i själv linan... Men de ska inhandlas nytt mjukare spö, kanske hjälper? Men tror inte de har något betydelse sålänge man har nylon. Köper de mest för... Varför inte

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                    Tjääna
                    3 meter ifrån dig, med andra ord inte mycket lina att "spela" med. När fisken tar så nära blir det inte lätt att drilla och det kan ju vara orsaken att den börjar snurra, jag menar hur stort utrymme ger 3m lina? Och hugger fisken på så kort lina skulle jag ALDRIG ha spöet högt, eftersom effekten blir att man "lyfter" fisken ur vattnet och att den får ännu mindre utrymme att simma åt sidorna.
                    På dom igen
                    Bb
                    De är så jag också känner, jag gav den dock chans att rusa... Men den ville icke, den bara la sig å sprattla på ytan...

Kommentera

Nu ska du inte surna till vad gäller "vaassa krokar", fisk kommer du tappa oavsett, finns så mycket som spelar in i bilden vid hugg osv, tappad fisk lägger man i den minnesbanken som gör att just denna nog iaf var GIGANTISK mycket vanligt förekommande fenomen som säkert de flesta märkt....
                      Men som den gamle får vi väl säga "nestorn" här påpekar så är iaf ditt bästa motmedel riktigt vaasssa krokar iaf, där har han tveklöst rätt i vanlig ordning, dock superlinor, visst är de bra iaf för kastandet, tveklöst men just själva drillningen jämfört med nylon ställer jag mej alltmer tveksam till, dessa linor kräver uppmärksamhet på ett helt annat sätt då överföring är utan någonsomhelst följsamhet... även på avstånd...
                      dvs känner du dej orolig för dåligt krokfäste och du har superlina, lita inte på din slirbroms även om den är grym.. mata lina med handen direkt vid minsta tendens till rusning, absolut minsta tendens, vet kräver i princip överjordiska reflexer iofs men här ligger en viss skillnad, nylon "slätar över" detta på ett helt annat vis och du är inte alls lika beroende av fantastiska slirbromsar samt magiskt mjuka armbågar för de flesta använder vid kast mycket styva 1/4 aktion spön trots allt, förstår det allt annat är vedervärdigt att kasta med.. iaf för denna typen av fiske.
                      Normalt är det oxå så att om du matar lina med handen om fisken får spelet.. spelar ingen roll rulltyp här, fisken om under hård press får panik, lättar du då på detta med att ge lite lina manuellt så lugnar den sej direkt, lovar
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2015-02-14, 20:25.
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57