Hur effektivt är Texas- eller Carolina rigg för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur effektivt är Texas- eller Carolina rigg för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur effektivt är Texas- eller Carolina rigg för abborre

Hej,
    Läste om Texas- och Carolina rigg i senaste numret av min fisketidning.
    Fick i ärlighetens namn upp ögonen för denna form av tackel för ett år sen när jag satt och surfade runt på "tuben".
    Denna form av fiske (flippin´& pitching) verkar väldigt effektiv för Bigmouth Bass i USA, gärna i lite tätare vegetation..

Men frågan är hur effektiv den är för våra svenska abborrar..
    Är det någon som provat och har något att rapportera?
    (behöver kanske inte sägas, men svar som "prova så får du se" undanbedes vänligen men bestämt.)

Kolla kanalgratis tävling "perch pro", där fiskas det mycket texas och carolina. Det är väl som allt annat, behärskar man tekniken är det under rätt förhållanden väldigt effektivt.

Kommentera

Fördelen är att det går att rigga helt vasskyddat så man kan kasta in i nästan vilken sallad som helst utan att fastna. Så om fisken står i växtligheten eller i annat skydd är det effektivt, annars så ser jag inga direkta fördelar mot mer traditionellt fiske med vanlig jiggskalle. Jag har mest fiskat gädda med metoden, inte just texas riggat men med viktad offset krok, inte riktigt samma men nästan och det fungerar över förväntan. Gjort något försök på abborre och jag upplevde vissa problem med att kroka dem, man får satsa på små tunna krokar och lämpliga jiggar så går det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
        Kolla kanalgratis tävling "perch pro", där fiskas det mycket texas och carolina. Det är väl som allt annat, behärskar man tekniken är det under rätt förhållanden väldigt effektivt.
        Tackar..
        Nu var den här arbetsdagen förstörd

Kommentera

Jag har kört dessa metoder runt tre år och dom sista året nästan helt tagit över mitt jiggfiske efter abborre men även för gös, fördelar för mig är man lätt kan fiska ställen där man annars ständigt skulle fasta vanliga jiggskallar, wobblers, spinnare. att man snabbt kan välja om betet ska vara viktlöst och sakta dala mot botten efter "jigg-knycken" eller om istället låser bullet vikten med flötesstoppen sa kan man jigga den med snabba fall som en vanlig jiggskalle detta gäller texas-riggen.
          Med carolina kör jag mest i kallt vatten med där jag behöver fiska riktigt långsamt och jag kör gärna med tyngre sänken till detta fiske ända upp mot 28gr för att hålla bottenkontakten och lättare kunna läsa av vad det är för botten där jag fiskar fisken märker inte av vikten så lätt eftersom den löper fritt på linan, jag älvfiskar mycket och då är dom tyngre vikterna bra att ha men jag strävar alltid efter att köra med så lätt vikt som möjligt till båda metoderna.
          Jag kör mesta dels med tungsten vikter då dom förmedlar botten bäst upp till spöt men har alltid några i bly med mig av kostnadsskäl om det är steniga bottnar där man kan kila fast sänkena tungsten dyrt och bly billigt, så båda har sin plats för mig.
          Spöt tycker jag man ska köpa så känsligt som man har råd med då det ska förmedla minsta lilla pill och hur botten är så man kan hitta mindre skillnader på botten t.ex grusfläckar eller nån gammal sjunken stock som man kan hålla sig lite längre vid.
          C-riggen använder även jag gärna året om för att leta hotspots på bottnarna för att sedan gå på med T-riggen och trixa lite mer med betena jag använder.

C-riggen är även riktigt grym att nyttja lite som ekolod eftersom du så lätt känner av botten typen när du släpar vikten över den, medans T-riggen för mig är den mest allsidiga och den jag fångar mest fisk på, båda dessa riggar krokar fiskar lite sämre an en vanlig jiggskalle med helt exponerad krok men fördelarna i övrigt överväger stort för mig t.ex att jag knappt behöver fundera vart jag kastar för jag vet att jag i 90% av fallen får in betet till båten/stranden igen bara det gör att jag fångar mer fisk och har ett roligare fiske där jag kan gå på instinkt och inte alltid på sunt förnuft där man undviker vissa heta platser för att man vet att man bara fastnar!!
          Detta är ett fiske som jag brinner lite för och som dom senaste åren varit ett riktigt lyft för mig och nu börjar det dyka prylar för fisket här hemma i Sverige vilket jag hoppas gör att fler får chansen att testa på det!!

Ställ gärna nån fråga om du undrar över nått så ska jag besvara efter bästa förmåga!!

/K
          Senast ändrad av Kipp; 2015-03-19, 09:00.
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Jäkligt kul läsning..
            Jag är så fruktansvärt sugen på att sticka ut och prova.
            Är det stor skillnad på att fiska med tungsten mot bly?

Har du lust att tipsa om några bra jiggar och krokar för abborre?
            Kör du med "wide gap" eller "raka offset"?

Jag kommer tills vidare köra med de spö jag har till dropshot..
            Sen får man väl fundera på inköp av känsligare spö om man blir "biten".

Kommentera

Precis som allt annat, så beror de på vilken nivå man vill ta fisket, tungsten elr bly. Jag själv märker ingen skillnad mer än i plånboken, kan vara för jag fiskar i redig grov vegitation. (Du ska ha tur om du känner en "hård" botten där jag fiskar...)

Ett förslag är http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...n-27-st-26420/ sen knipsar du bara av "tråden" från sänkena så är dem perfekta.

Sen finns de folk som väljer tungsten framför bly för att "tänka på miljön" när de kör sina feta racing "fiske"båtar hit å dit. Men ändå kör dem vanliga jigghuvud som brukar fastna tillslut. (Ganska snabbt faktiskt) Tror där ligger en mängd fler jigghuvud i bly i våra vatten än vanliga sänken i bly.

Jag kör med wide gap, verkar som de är lättare för fisken att trycka upp kroken från jigged med den. Finns säkerligen folk som säger tvärtom, enda sättet är att testa själv.

Ut å prova! Sjukt underhållande, precis som allt annat fiske.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Superkul lästning detta också!
                Men förstår inte riktigt hur du använder sänkena från Biltema. Är de ihåliga, eller använder du öglan?

I sjön vid vår sommarstuga, där jag ska fiska nu i Påsk, är det väldigt dyig botten på sina ställen och nästan hela sjöbotten är mjuk och full med sjögräs. Är denna typ av riggar ändå lämplig?

Vad använder ni för lina och tafsmaterial?
                Hur långa tafsar kör ni med (c-rigg)?
                Har mycket gädda i sjön, skulle det funka med en wolfram-tafs tror ni (för c-rigg)?

Kommentera

Jag själv märker ingen skillnad mer än i plånboken,
                  Behövs inga konstigare saker för att fixa någon av dom riggarna, men tror man det är något nytt tekniskt underverk det behövs specialsaker för får man betala därefter.

Kommentera

Hur funkar dessa metoder på stenig botten?
                    Har ett ställe med mycket borre på, men när man studsar med jiggskalle eller dropshottar så sitter man garanterat i botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 223 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B