Hur fiskar ni gäddor på djupt vatten och vid grynnor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni gäddor på djupt vatten och vid grynnor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar ni gäddor på djupt vatten och vid grynnor?

Hej! Jag skulle vilja börja fiska mera gädda och tänkte ut och leta gädda vid grund och grynnor ute i frivattnet samt några djupbranter. Men hur fiskar man av såna ställen lättast?

Jag tänker efter som djupet ofta varierar kraftigt vid en grynna tex. Shallow riggat är väl helt uteslutet, men lägga sig på det grundaste stället på grynnan och bottenjigga eller tvärtom, djupt till grunt? Hur fiskar man av en grynna på bäst sätt?

Ber om ursäkt om detta är en jättedum fråga

Jag har testat båda varianterna och får såklart betydligt mer sallad på krokarna när jag kastar från djupt mot grunt och kan inte på rak arm säga att det ena gett mer hugg än det andra. Sen kan det kanske finnas en poäng i att ankra 1-2 kastlängder från grundtoppen och kasta i medvind mot lovartsidan. Finns ju wobblers som går på olika djup och långsamt sjunkande jerk och tailbeten där man själv kan reglera djupet genom att vänta ett tag innan man börjar ta in det. Men även täcka av 360 grader runt båten också. Kan vara rätt stora områden med aktivitet kring en grynna.

I relativt svag vind kan det vara rätt trevligt att ankra på grunt vatten vid lovartsidan och kasta ut mot djupare. Att ställa sig en liten bit från grundtoppen, där botten sluttar, och kasta åt "sidorna" och dra längs sluttningen såväl som att kasta ut mot djupare kan också vara nåt. Sen finns det säkert ett sätt som passar bäst vid en viss grynna/djupkant och nåt annat som passar bäst vid en annan. Bara att testa sig fram.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
      Jag har testat båda varianterna och får såklart betydligt mer sallad på krokarna när jag kastar från djupt mot grunt och kan inte på rak arm säga att det ena gett mer hugg än det andra. Sen kan det kanske finnas en poäng i att ankra 1-2 kastlängder från grundtoppen och kasta i medvind mot lovartsidan. Finns ju wobblers som går på olika djup och långsamt sjunkande jerk och tailbeten där man själv kan reglera djupet genom att vänta ett tag innan man börjar ta in det. Men även täcka av 360 grader runt båten också. Kan vara rätt stora områden med aktivitet kring en grynna.

I relativt svag vind kan det vara rätt trevligt att ankra på grunt vatten vid lovartsidan och kasta ut mot djupare. Att ställa sig en liten bit från grundtoppen, där botten sluttar, och kasta åt "sidorna" och dra längs sluttningen såväl som att kasta ut mot djupare kan också vara nåt. Sen finns det säkert ett sätt som passar bäst vid en viss grynna/djupkant och nåt annat som passar bäst vid en annan. Bara att testa sig fram.
      Okej! Tack för att du tog dig tid att svara!
      Jag fiskar jerkbait men också gummibeten. Hur fiskar man av en grynna med det på bäst sätt då? vikta dom lite och spinnfiska hem betena på olika djup för att testa vilket djup dom står på eller studsa en jigg på botten? Är väl iofs bara ut o testa! Jag får göra det helt enkelt

Kommentera

Jerk och gummibeten(förutom trollade sådana)är väl de beten jag använder minst vid gäddjakten, så jag är inte rätt person att svara. Men, med det sagt, gummibeten går ju att utrusta med olika vikter på jiggskalllar och en del jerkbaits och tailbeten kan säkert fiska bra även med ett päronsänke i beteslåset om du vill ner lite djupare. Sen behöver du ju inte nödvändigtvis "slicka botten" med betena, är gäddorna huggvilliga så kan de nog tänka sig att sätta käftarna i nåt som går nån eller några meter ovanför dom. Kan tilläggas att vid vissa omständigheter(kanske framförallt kombinationen vindstilla och solsken)kan de dra sig för att gå alltför nära ytan.
        Senast ändrad av Usling; 2015-05-09, 22:55.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av quasexort Visa inlägg
          Hej! Jag skulle vilja börja fiska mera gädda och tänkte ut och leta gädda vid grund och grynnor ute i frivattnet samt några djupbranter. Men hur fiskar man av såna ställen lättast?

Jag tänker efter som djupet ofta varierar kraftigt vid en grynna tex. Shallow riggat är väl helt uteslutet, men lägga sig på det grundaste stället på grynnan och bottenjigga eller tvärtom, djupt till grunt? Hur fiskar man av en grynna på bäst sätt?

Hej Anders;

Lär dig att ankra utan att skrämma fisken!
          Ankra båten tyst och försiktigt när du sommar och höst fiskar av lovartsidan på en friliggande grynna eller djupbranten i utkanten av en lekvik på våren. Ankaret får absolut inte dunsa ner i botten eller skrapa bland stenarna! Fiska i lovart! När du kommer från djupare vatten in mot branten, släpp ut 4-5 m av ankarlinan och låt båten långsamt driva inåt tills ankaret hakar fast. Mata sedan ut ytterligare 5-10 m ankarlina för att båten ska ligga stilla och inte driva vidare. På detta sätt kan du lättare fiska av djupbranten där ”monstergäddorna” står. Fiska nu ytterst långsamt och noggrant av branten åt båda hållen med långsamt sjunkande wobbler. Flytta båten 20-30 m från första ankringspositionen och upprepa avfiskningen av branten genom att kasta framåt i branten och även överlappa den tidigare ankringsplatsen. Flytta båten 20-30 m igen osv.

Syd- och västvända lovartvikar ger oftast bästa gäddfångsterna på vår och försommar!

http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
          Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-05-10, 09:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Anders;

Lär dig att ankra utan att skrämma fisken!
            Ankra båten tyst och försiktigt när du sommar och höst fiskar av lovartsidan på en friliggande grynna eller djupbranten i utkanten av en lekvik på våren. Ankaret får absolut inte dunsa ner i botten eller skrapa bland stenarna! Fiska i lovart! När du kommer från djupare vatten in mot branten, släpp ut 4-5 m av ankarlinan och låt båten långsamt driva inåt tills ankaret hakar fast. Mata sedan ut ytterligare 5-10 m ankarlina för att båten ska ligga stilla och inte driva vidare. På detta sätt kan du lättare fiska av djupbranten där ”monstergäddorna” står. Fiska nu ytterst långsamt och noggrant av branten åt båda hållen med långsamt sjunkande wobbler. Flytta båten 20-30 m från första ankringspositionen och upprepa avfiskningen av branten genom att kasta framåt i branten och även överlappa den tidigare ankringsplatsen. Flytta båten 20-30 m igen osv.

Syd- och västvända lovartvikar ger oftast bästa gäddfångsterna på vår och försommar!

http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
            Old Firehand

www.trumman.com
            Mycket nyttig information! Jag tackar för det. Jag fiskar inte mycket med wobblers men får köra med långsamt sjunkande jerkbaits eller liknande

Kommentera

Hej,

Läste precis igenom tråden och jag är också intreserad av att börja fiska "lite djupare" och något jag har tänkt att tillämpa är att fiska med Jerkbaits/gummibeten mm och på dom sätter jag päronbly på cirka 10g det hjälper att få ner betena lite sanbbare.

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av quasexort Visa inlägg

Hej Anders;

9:34 Uppträd tyst och försiktigt på fiskeplatsen!

Åk aldrig genast in på grunt vatten där du tänker fiska, utan slå av den bullriga bensinmotorn ett bra stycke utanför grynnan eller grundbotten och kasta över platsen från långt håll. Ro sedan in till fiskeplatsen eller ändå bättre kör runt den med en ljudlös Minn Kota elektrisk fiskemotor.
                Med den elektriska fiskemotorn är det inga problem att hålla båten inom lagom kasthåll till de bästa fiskeplatserna utan att skrämma fisken med motorbuller och årplask. Genom att moderera hastigheten hos fiskemotorn kan du också hålla båten inom lagom kasthåll från stranden, tills du med spinn eller haspel fiskat av varenda millimeter produktivt vatten.
                Vid fiske från båt, men också vid fiske från land, är det mycket viktigt att du närmar dig gäddan tyst och försiktigt på grunt vatten, för här är hon mer lättskrämd än på djupt.
                Detta gäller även om gäddan har goda kamouflagemöjligheter inne på grundvattnet. Hon känner sig ändå aldrig lika trygg som när hon har det kamouflerande djupet att simma ner i.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-15, 19:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                25 svar
                3 333 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Chrispenborn  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02