Bombarda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det var så jag tänkte, att utan flötesstopp blir det väl svårare att se nappen?
    Samt att med en tafs blir skillnaden mot en gammal hederlig kastkula minimal. Jag hade för mig att fördelen med Bombarda var att själva kastvikten koncentreras mot betet med långa trasselfria kast som poängen med det hela, men eftersom betet vid nedslag glider bort en bit från flötet uppnår man fortfarande den ursprungliga effekten. Tänker jag fel då?
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Egentligen finns det 2 typer av bombarda:

- den klassiska som inte går att påverka i sjunkhastighet (alltså kroppen är helt fylld, icke tomrum inuti) och som är flytande, snabb- eller långsamsjunkande, eller intermediate (som flyter precis på mitten av djupet). Dessa är på 10-40 gram.

- den mer moderna, bombette, som har förutbestämmd sjunkhastighet eller som går att lasta och lasta av. Men för det mesta den är flytande eller svag sjunkande (egentligen den flyter max några cm under ytan). De är mkt lätta, omkring några få gram. Max 10-12 gr. De som jag har är på 4 och 5 gram.

Karakteriskt för båda är att gentemot kastflötet (som är buligt) dessa är mer avlånga för att kunna flyga långt. Bombardan är oval och med plaströr på mitten (genom vilken går linan). Den sista typen, bombette, är mkt small, och flyger extremt lång. Den tillverkades av Buldo i början (kanske de har patent på den).

Alltså först har man en eller 2 krokar (man kan köra med flugor eller små konstbete), tafs på kanske max 1,5m, lekande med gummipärla, bombarda, flötesstopp 1,5-3,0 m från bomdardan. För mig funkar bra så.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
        Egentligen finns det 2 typer av bombarda:

- den klassiska som inte går att påverka i sjunkhastighet (alltså kroppen är helt fylld, icke tomrum inuti) och som är flytande, snabb- eller långsamsjunkande, eller intermediate (som flyter precis på mitten av djupet). Dessa är på 10-40 gram.

- den mer moderna, bombette, som har förutbestämmd sjunkhastighet eller som går att lasta och lasta av. Men för det mesta den är flytande eller svag sjunkande (egentligen den flyter max några cm under ytan). De är mkt lätta, omkring några få gram. Max 10-12 gr. De som jag har är på 4 och 5 gram.

Karakteriskt för båda är att gentemot kastflötet (som är buligt) dessa är mer avlånga för att kunna flyga långt. Bombardan är oval och med plaströr på mitten (genom vilken går linan). Den sista typen, bombette, är mkt small, och flyger extremt lång. Den tillverkades av Buldo i början (kanske de har patent på den).

Alltså först har man en eller 2 krokar (man kan köra med flugor eller små konstbete), tafs på kanske max 1,5m, lekande med gummipärla, bombarda, flötesstopp 1,5-3,0 m från bomdardan. För mig funkar bra så.
        Hur syns huggen då?

Kommentera

Apropå gummipärla. Tillverkar man själv eller köper man?
          [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Det finns olika användningsområden med Bombarda. Vill man ha Bombarda som nappindikator bär man ha stoppkula, t.ex. vid mete.

Till torrfluga med flytande bombarda behöver man inte ha stoppkula, när man fiskar med dead drift får man en del slaklina. När fisken nappar ska linan glida igenom Bombardan utan att att fisken känner motstånd.

Vid havsöringsfiske vid kusten då man spinner in flugan ryckvis behövs inte stoppkulan eftersom man känner hugget.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zonker
              Det finns olika användningsområden med Bombarda. Vill man ha Bombarda som nappindikator bär man ha stoppkula, t.ex. vid mete.

Till torrfluga med flytande bombarda behöver man inte ha stoppkula, när man fiskar med dead drift får man en del slaklina. När fisken nappar ska linan glida igenom Bombardan utan att att fisken känner motstånd.

Vid havsöringsfiske vid kusten då man spinner in flugan ryckvis behövs inte stoppkulan eftersom man känner hugget.
              Jag tänkte ha det till kastmete med räka efter HÖ...kanske inte är lämpligt då? De syns ju inte så bra (om man nu ska använda dem som flöte alltså)

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost
                Apropå gummipärla. Tillverkar man själv eller köper man?
                Det finns att köpa. Billiga. Mkt billiga.

Ursprungligen postat av CalleX
                Hur syns huggen då?
                Jag använder den metod mest när jag fiskar efter havsöring med små bete som pga. vikten är svårt att kasta långt med. Huggen känns i spöet genom linan. Om fisken (som brukar huga från sidan) simmar åt sidan med betet, den känner inte bombettens vikt (som i alla fall är liten). Jag vill poängera en gång till: jag kör med lätta bombardo (alltså dem som kalas bombette) som jag hittade bara i låga vikter (4-5 gram) och som är flytande eller strax under ytan. Andra varianter vet jag bara lite om de och mest teoretiskt. Jag har fiskat sällan med tyngre bombardo och alldrig med kastflöte (som jag vet inte varför tycker inte om).

Nu när jag tänker efter jag har stoppknut bara för att så lärde jag mig från början. Kanske det är dags att testa utan .
                Senast ändrad av CDan; 2006-02-13, 23:06.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

CalleX

Darts Bombardo Floating 25 el 35 gram använder vi vid HÖs mete på kusten med räka

har en stopknut "ledger stop" på lina sen en lite pärlan sen flötet på linan
                  under det har vi en liten gummikula för att dämpa och skydda flötet sen knuter vi ett lekende med ca 40-50 cm nylonlina sen en 3krok i storlek 2
                  i stort sett som på bilden längre upp i denna tråd..fast kortare tafs och inget blyhagel
                  kan medel att detta funkar kanonbra för oss och öringen har inget emot det lilla motståndet som flötet ger vid napp..........
                  Har varit ute en gång i år, fiskade i ca 4 timmar i en lite vik vart 23 napp och vi tog 11 öringar....så enligt mig är räkmete i havet när det är väldigt kallt i vatten en jävligt bra metod, för det var folk som spinnfiskade där och inte fick nått ....

Kommentera

Jag får påpeka en sak till: ett flöte som flyter under vattenytan är viktlös och då när fisken hugger motståndet som flöten ger är mkt liten (det är bara friktionen mellan flöten och vattnet).

Om man fiskar med små flöte då minskar den friktion också. Med andra ord fiskar man med stora kastflöte, om man lastar den rätt, man får ett viktlöst flöte men friktionen i frågan är så stor att fisken kan märka motståndet när den hugger. Men det går bra med alla bombardo pga dessa är också cigarrformade, alltså liten friktion i vattnet.

Detta är anledningen att jag fiskar med bombette flöte: att dem är små till ytan. Och jag valde att fiska med bombette pga jag har långa, mjuka spö. Det känns bäst så.

Jag har några bombardo 15-40 gr i olika sjunkhastigheter som jag kommer att prova detta året. Diskutionen här görde att jag blev sugen på att testa de och jämföra med att fiska med bombette.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av rilluren
                      CalleX

Darts Bombardo Floating 25 el 35 gram använder vi vid HÖs mete på kusten med räka

har en stopknut "ledger stop" på lina sen en lite pärlan sen flötet på linan
                      under det har vi en liten gummikula för att dämpa och skydda flötet sen knuter vi ett lekende med ca 40-50 cm nylonlina sen en 3krok i storlek 2
                      i stort sett som på bilden längre upp i denna tråd..fast kortare tafs och inget blyhagel
                      kan medel att detta funkar kanonbra för oss och öringen har inget emot det lilla motståndet som flötet ger vid napp..........
                      Har varit ute en gång i år, fiskade i ca 4 timmar i en lite vik vart 23 napp och vi tog 11 öringar....så enligt mig är räkmete i havet när det är väldigt kallt i vatten en jävligt bra metod, för det var folk som spinnfiskade där och inte fick nått ....
                      Hände mig förra året fast då var mina antagonister flugfiskare och det var jag som bommade
                      Men då använder ni det alltså precis som ett vanligt flöte om jag har förstått rätt? Jag har sett DAM's bombarda och de är i princip kamouflagefärgade - alla kanske inte är så svåra att hålla kolla på?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 333 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02