Fiska gädda vertikalt. Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska gädda vertikalt. Tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiska gädda vertikalt. Tips?

    Har varit ut några pass nu och vertikalat gädda med 175g skalle och shadjiggar/vertikaljiggar. Jag brukar köra långsamt runt och i betesstim och vid branter och andra intressanta platser. Lyfter jiggen och släpper ner långsamt och har även testat att bara darra lite med jiggen/hålla helt stilla.

    Problemet är att jag inte får gäddan att hugga. Jag ser på ekolodet att det då och då dyker upp gäddor och kikar på jiggen ett tag för att sedan simma iväg. Dom få hugg jag har fått har varit precis när jag har släppt ner jiggen och det hugger på direkten. Jag har provat alla möjliga jiggar och färger men inget verkar hjälpa... Stor gädda finns i sjön då vi både har fått på trolling och vanligt spinnfiske.

    Någon som testat vertikala gädda och har några tips?

  • #2
    175g skalle?!?! Jesus...

    Rekommenderar Team helan och halvan - https://www.youtube.com/watch?v=E3a_eX11sNk Kolla hans andra videos också.
    Känner inte snubben, men han är sköj som fasiken.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

    Kommentera


    • #3
      Du kanske skulle behöva ha beten som luktar fisk. Antingen gnider du in dina beten med mört eller braxenslem eller så kör du äkta vara.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Om du inte har kollat team helan och halvan så rekommenderar jag det, finns flera delar i ämnet. https://www.youtube.com/watch?v=E3a_eX11sNk

        Kommentera


        • #5
          Testa ha ytterligare ett fireball-riggat spö som inaktivt (med vågornas hjälp) fiskar av rätt djup. Blir det inget på det heller så fiskar du kanske på fel ställen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            175g skalle?!?! Jesus...

            Rekommenderar Team helan och halvan - https://www.youtube.com/watch?v=E3a_eX11sNk Kolla hans andra videos också.
            Känner inte snubben, men han är sköj som fasiken.
            Jag prickskjuter inte gäddorna, utan trollar väldigt långsamt. Då funkar det bra med så tung skalle för att få bra linvinkel och fortfarande kunna se jiggen på ekolodet medans man trollar.

            Helan och Halvans klipp har jag kikat på allihopa, men där sysslar dom mer med prickskytte, något som går sådääär med min elmotor...

            Kommentera


            • #7
              Du har redan svaret. De har huggit då du släppt på dem. Gäddor gillar rörelse. Släpp ner, veva upp, släpp ner osv.

              Kommentera


              • #8
                Hur vet du att det är gäddor som inspekterar jiggen och sedan simmar iväg? Det är ju i princip helt omöjligt att säga vad det är för fisk man fiskar på när man vertikalar och det finns ju andra arter - brax, abborre, id m.m. - som är nyfikna också. Min lilla erfarenhet av vertikalt gäddfiske säger att när en jigg hamnar i närheten av en gädda så smäller det. Rejält! Vid pelagiskt gösfiske har det blivit ett antal gäddor och de brukar inte vara blyga. Att det dock visar sig vara gädda vet man ju inte förrän man har fisken på kroken. Kompisens brax-pb är prickskjuten enligt konstens alla regler och den trodde vi ju så klart var en gös i princip tills den låg i håven. Så bara för att man är ute efter en viss art innebär det ju inte per automatik att det bara är sådana man ser på ekolodet.

                Kommentera


                • #9
                  Att "vertikal-trolla" en gädda i frivattnet är svårt, det blir för lite fart på grejerna.
                  Speciellt med en stor jigg och en tung skalle, rörelserna blir alldeles för loja. Då fungerar spinnfiske mycket bättre.

                  Vi har med framgång prickskjutit riktat på gäddor och efter ett antal turer kan jag med säkerhet säga att även gäddor ibland bara inspekterar jiggen innan de långsamt sjunker nedåt i vattenmassorna igen.
                  Vid prickskyttet har vi använt vanliga vertikaljiggar av större format (7 till 10 tum) eftersom dessa sjunker snabbt och skallar mellan 30-50 gram.
                  Vid det här fisket är det jiggens hastiga rörelse nedåt som utlöser gäddans huggreflex.

                  Vertikalfiske efter bottennära gäddor är annars en metod som också fungerar bra.
                  Då låter man jiggen studsa i botten och dansa framför näsorna på gäddorna som i sin tur blir så uppretade på "saken" som befinner sig i deras zon och hugger ofta hårt och bestämt.
                  Här är det en fördel att ligga runt 0,5 knop med elmotorn och fiska rytmiskt med jiggen.

                  Vill man ha stora jiggar (större än 15 cm) med paddelstjärt behövs tunga skallar. Men använder man vanliga V-tails vertikaljiggar upp till ca 20 cm räcker det med mindre skallar upp emot 50 gram. Det beror även på hur djupt man fiskar och hur strömt det är i vattnet.

                  Men vill du fortsätta att utveckla "vertikal-trollingen" i frivattnet hade jag nog testat att skala ned på utrustningen och sedan fiska som de gör efter rödingen på Vättern. Leta upp stimmen med betesfisk och sedan släppa/veva upp jiggen snabbt och regelbundet. De hastiga rörelserna bör sätta fart på gäddorna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
                    Jag prickskjuter inte gäddorna, utan trollar väldigt långsamt. Då funkar det bra med så tung skalle för att få bra linvinkel och fortfarande kunna se jiggen på ekolodet medans man trollar.

                    Helan och Halvans klipp har jag kikat på allihopa, men där sysslar dom mer med prickskytte, något som går sådääär med min elmotor...
                    Hej Fasse;

                    Genvägen till Monstergäddorna både vid spinnfiske och långsam trolling heter Swim Whizz...


                    Go for the Big Ones!


                    http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
                    Old Firehand

                    Ps. Betr. Jigfiske efter Gädda läs och följ gärna Tre S "outstanding" suveränt skrivna jigtips ovan... Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2015-10-01, 09:58.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 119 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 207 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    11 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    677 svar
                    56 808 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X