Spinnfiske efter insjööring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter insjööring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiske efter insjööring

Hej allihopa,
    Ny medlem på forumet men har varit en aktiv läsare ett tag nu.

Jag ska om ett par veckor åka uppåt i landet och tänkte åka över med båt och fiska i Grövelsjön på norska gränsen.
    Som jag förstått så finns det öring och röding i sjön och skulle behöva få tips hur jag ska lyckas få åtminstone nåt hugg.

Först och främst, var i sjöarna ska man söka öringen/rödingen? Kryper dem närmre land nu när det börjar bli kallt eller hur ska man tänka? (kommer att ha tillgång till båt)

Flätlina med flourcarbontafs eller nylonlina?

Har hört att spinnare ska vara bäst men har ni några andra drag ni tycker jag ska prova?

Uppskattar alla svar jag kan få som kan göra att min halvt fiskeintresserade sambo blir liiite mera intresserad! Hjälp mig!

Tack!
    //Frogen

En bra sak att ta med är s.k. långedrag. Består av några spinnarskedar och en tafs med enkelkrok med mask på. Sen är det bara att ro riktigt sakta och svänga mycket.
    Sambon kan agera spöhållare

Spinnfiskar ni helst så ta med:
    Små skeddrag, Toby 10 gr, några små rapala och ett gäng knosas dynamiten.
    Senast ändrad av Edguy; 2015-09-29, 21:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
      En bra sak att ta med är s.k. långedrag. Består av några spinnarskedar och en tafs med enkelkrok med mask på. Sen är det bara att ro riktigt sakta och svänga mycket.
      Sambon kan agera spöhållare

Spinnfiskar ni helst så ta med:
      Små skeddrag, Toby 10 gr, några små rapala och ett gäng knosas dynamiten.
      Tack för infon, ska testa det du skrev. Sambons bror nämnde Långedrag så ska höra med honom om han har nåt sånt.

Haha, det skulle hon nog uppskatta, så länge det nappar!

Vilket djup ska man söka öringen på då? Djupa delarna eller längs land?

Kommentera

Långedrag och mask. 2 hand små rapala 3-5 cm som du ror efter båten.Obs max 0,20 nylon och gör rapala knut annars simmar dom inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Långedrag och mask. 2 hand små rapala 3-5 cm som du ror efter båten.Obs max 0,20 nylon och gör rapala knut annars simmar dom inte.
          Tack, ska testa det med. Dock undrar jag var på sjön jag ska hålla till? Inne vid land eller mer i mitten, finns det några speciella platser öringen trivs? Djupbranter / grund etc?

/Frogen

Kommentera

Ursprungligen postat av Frogen Visa inlägg
            Hej allihopa,
            Ny medlem på forumet men har varit en aktiv läsare ett tag nu.

Jag ska om ett par veckor åka uppåt i landet och tänkte åka över med båt och fiska i Grövelsjön på norska gränsen.
            Som jag förstått så finns det öring och röding i sjön och skulle behöva få tips hur jag ska lyckas få åtminstone nåt hugg.

Först och främst, var i sjöarna ska man söka öringen/rödingen? Kryper dem närmre land nu när det börjar bli kallt eller hur ska man tänka? (kommer att ha tillgång till båt)

Flätlina med flourcarbontafs eller nylonlina?

Har hört att spinnare ska vara bäst men har ni några andra drag ni tycker jag ska prova?

Uppskattar alla svar jag kan få som kan göra att min halvt fiskeintresserade sambo blir liiite mera intresserad! Hjälp mig!

Tack!
            //Frogen

Hej Frogen;

Glasklar, homogen nylonlina är att föredra framför flätlina vid Lax-, Röding- och Öringfiske...

Är trolling tillåtet i sjön är det din säkraste metod att leta rätt på fisken samtidigt som du med hjälp av ekolod snabbare lär dig sjön...

Är endast fiske med haspel- eller spinnspö tillåtet bör du välja beten som passar ihop med din sambos och din egen utrustning....

Go for the Big Trouts!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
            Old Firehand

Kommentera

Mina erfarenheter av spinnfiske efter öring är väldigt begränsade. Men när det vankas havsfiske i Norge så ingår fiskerätt i stughyran, i en liten sjö på gångavstånd från stugan. Snittstorleken på fiskarna är inget att skryta om(de flesta är kring 2-3 hekto, har inte fått nån över 0,5kg). På sommaren brukar det vara orimligt enkelt att locka dom till hugg, vid skreisäsongen i månadsskiftet mars/april är det lite knepigare. Men det som har gett hugg under kallvattensäsongen är väldigt långsamt invevade spinnare. Så spinnare som funkar bra även i låg fart är nåt du bör ta med dig.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Frogen;

Glasklar, homogen nylonlina är att föredra framför flätlina vid Lax-, Röding- och Öringfiske...

Är trolling tillåtet i sjön är det din säkraste metod att leta rätt på fisken samtidigt som du med hjälp av ekolod snabbare lär dig sjön...

Är endast fiske med haspel- eller spinnspö tillåtet bör du välja beten som passar ihop med din sambos och din egen utrustning....

Go for the Big Trouts!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
                Old Firehand
                Toppen, då kör vi nylonlina. Behöver man använda sig av någon flourcarbontafs eller dylikt eller kan man köra ett simpelt betelås direkt i nylonlinan? Vi har inget ekolod tyvärr men kommer att kunna trolla!

Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  Mina erfarenheter av spinnfiske efter öring är väldigt begränsade. Men när det vankas havsfiske i Norge så ingår fiskerätt i stughyran, i en liten sjö på gångavstånd från stugan. Snittstorleken på fiskarna är inget att skryta om(de flesta är kring 2-3 hekto, har inte fått nån över 0,5kg). På sommaren brukar det vara orimligt enkelt att locka dom till hugg, vid skreisäsongen i månadsskiftet mars/april är det lite knepigare. Men det som har gett hugg under kallvattensäsongen är väldigt långsamt invevade spinnare. Så spinnare som funkar bra även i låg fart är nåt du bör ta med dig.
                  Jag vet att det finns en del större fisk i Grövelsjön, så förhoppningsvis kan vi få något större än 0,5kg.
                  Tack för tipset om hastigheten, ska tänka på det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Frogen Visa inlägg
                    Toppen, då kör vi nylonlina. Behöver man använda sig av någon flourcarbontafs eller dylikt eller kan man köra ett simpelt betelås direkt i nylonlinan? Vi har inget ekolod tyvärr men kommer att kunna trolla!

Tack!
                    Hej Frogen;

Vanlig glasklar nylonlina som här . http://www.trumman.com/silver_thread/silver_thread.htm . är mer förlåtande vid drillning av starka och snabba laxfiskar än den i det närmaste totalstumma flätlinan. Med små, tunna 3-krokar på betena kan en stor Öring eller Röding ganska enkelt räta krokarna vid ett snabbt hugg eller en kortare rusning. Dessutom har nylonlinan fördelen att inte upptäckas så lätt i vattnet av en skygg laxfisk..

Fluorocarbontafs kan du spola i detta sammanhang! Använd dessutom minsta möjliga beteslås eller knyt direkt i wobblern, spinnaren eller skeddragets lekande med en Palomar Knot- eller Uni-Knot-knut.http://www.berkley-fishing.com/Berkl...ing-knots.html .. Båda knutarna är helt glidsäkra och mycket starkare än Rapala-knuten...

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 333 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn