UL VS Tunga spön - För gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL VS Tunga spön - För gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av StainlessSteel Visa inlägg
    det är fiskar vi pratar om dom kommer inte kämpa imot så mycket att dom dör av det
    Click image for larger version

Name:	8083Eub.jpg
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	1782161

Kommentera

Ursprungligen postat av StainlessSteel Visa inlägg
      det är fiskar vi pratar om dom kommer inte kämpa imot så mycket att dom dör av det
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Att fiska gädda med UL spö innebär att du låter gäddan lida mera (kanske mycket mera om den sticker med ett drag kvar i munnen), för att du skall få lite extra skoj. Låter inget vidare tycker jag.

Samtidigt är det skoj med inte alltför tunga grejer, så jag personligen kör med 20-50 grams spö. Tillräckligt nätt för att få hyfsad känsla, men tillräckligt styvt för de flesta gädddragen.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Om man därtill njuter av att se och känna gäddans kamp tills den inte orkar mer, är man dessutom en korkad sadist! Det är min åsikt om detta.
          Det är många som betraktar sportfiskare, särskilt de som idkar C&R, som sadister (eller åtminstone vanemässiga djurplågare). Och något ligger det väl i det. Helt klart vore det mest skonsamma om vi lät fiskarna vara.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Det är många som betraktar sportfiskare, särskilt de som idkar C&R, som sadister (eller åtminstone vanemässiga djurplågare). Och något ligger det väl i det. Helt klart vore det mest skonsamma om vi lät fiskarna vara.
            Så kan man säga om alla djur som sitter i bur också, inte blir de mindre barnfamiljer som skaffar kaniner elr hamstrar för de...
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
              Så kan man säga om alla djur som sitter i bur också, inte blir de mindre barnfamiljer som skaffar kaniner elr hamstrar för de...
              Så är det. Det är knappast för att man är en riktig djurvän man köper djur som är uppfödda för att sitta i en bur hela sitt liv utan det gör man för sitt eget höga nöjes skull. Vi sportfiskare måste inse att det finns vägande etiska invändningar mot det vi (för VÅRT höga nöjes skull) sysslar med och att det finns många som inte ser på saken som vi gör. Därför bör vi, när andra sportfiskare har en något annorlunda uppfattning än den just vi hyser, akta oss för att sätta oss på våra höga hästar och ta till de värsta brösttonerna. Börjar vi skälla varandra för sadister eller antyda att de fiskare som inte tycker och gör precis som vi tycker och gör är dumma i huvudet så kan vi lika gärna lägga ned diskussionen på en gång.

Vad tycker Sportfiskarna? Nej just ja, de har ju ingen uppfattning i etikfrågor... Men förr, när de hade det, så stod de i de etiska reglerna att en sportfiskare ska använda ur sportslig synpunkt lämpliga redskap. Just den punkten var något svårtolkad men jag (och väl de flesta andra som reflekterade över saken) tolkade den så att redskapen varken bör vara för klena eller för grova utan, precis som i sagan om flickan och björnarna, alldeles lagom. Och någonstans där går väl såväl riktat gäddfiske med (riktig) UL (som är ett superlätt femfotsspö som kastar drag upp till en 7-8 gram, tunn (0,15 eller klenare) nylonlina och den lättaste haspel man kan hitta som grejor med vilka man saklöst kan wincha in den fisk som hugger bort. Det är, tycker jag, litet synd att Sportfiskarna (en organisation jag är betalande medlem i) inte längre tycks anse det vara en prioriterad uppgift att sprida kunskap i sådana här för sportfisket grundläggande frågor.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
                Vilken typ av spön tycker ni är roligast och bäst att fiska med?
                Tänker då på UL/L jämfört med tyngre spön och då främst för gäddfiske men även fiske rent generellt.
                Hej FiskeSnuset;

Storleken på rulle samt längd och grovlek på spö väljer jag efter betets vikt, platsen jag fiskar på och den fiskart jag försöker locka till hugg...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-08, 09:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  (OBS! JAG HAR KLIPPT I CITERINGEN)

...redskapen varken bör vara för klena eller för grova utan, precis som i sagan om flickan och björnarna, alldeles lagom. Och någonstans där går väl såväl riktat gäddfiske med (riktig) UL (som är ett superlätt femfotsspö som kastar drag upp till en 7-8 gram, tunn (0,15 eller klenare) nylonlina och den lättaste haspel man kan hitta som grejor med vilka man saklöst kan wincha in den fisk som hugger bort.
                  Jag håller väl med liksom, men, jag tycker ju att det nånstans ALLTID är vettigt att ha grejer som man faktiskt KAN wincha in de flesta fiskarna man kan tänkas få, typ, inom vissa ramar dock, jag t ex fiskar ju (de få gånger det händer, helt enkelt när jag har tid/lust/ork och är sugen på att äta den) även abborre med mina gäddprylar, och, det är inte bara pga slöhet/fattigdom (även om det är en del av ekvationen) utan även för att det inte är helt omöjligt att en rejäl gädda kan tänkas kliva på när som helst under abborrefisket.
                  MEN!!! som den gamla devisen lyder, bara för att MAN KAN, så betyder det ju inte att man alltid SKA.
                  Nu börjar ju detta hamna mer åt hållet semantik och skit, och, det vill jag egentligen inte hamna i, men, jag ser gärna att jag har i alla fall möjligheten att problemfritt styra undan en eventuellt stor gädda som jag ser styra kosan mot t ex ett nedfallet träd där risken är stor att den kommer trassla in sig, och visst, händer det så kommer den visserligen oftast troligen gå sig loss, men, risken finns ju att både gädda drag och lina blir kvar i trädet i en enda härva liksom. Jag vill att jag har möjligheten att avstyra de flesta underliga situationer som kan uppstå helt enkelt. Däremot så innebär inte det att jag faktiskt kommer wincha in allt som hugger, det är bara dumt, då blir oftast avkrokningen både besvärligare och farligare för både mig och gäddan.

Men men, som sagt, vill inte starta nåt slags helvetiskt semantiskt trollande hära... jag menar, jag har aldrig ägt en båt i mitt liv (tyvärr) och har ingen erfarenhet alls av Trolling (sorry, kunde inte låta bli )... utan, jag håller med liksom...
                  jag tror att vi som sportfiskare själva tar ställning i vad vi anser är "djurplågeri", och gör så oftast utifrån vad/hur vi själva tycker är kul att fiska, så är det bara, och, jag vill inte pracka på nån mina åsikter om saker och ting, utan jag tycker alla får ta sitt ansvar över vad och hur dom väljer att behandla levande djur.

För egen del dock så gillar jag ju lyckligtvis grova grejer (att fiska med) då jag tycker det är både skönare och roligare (that's what hen said, ja, pun intended I'm on a roll, kan inte sluta med idiotin!!! ) och tycker det absolut roligaste med fisket är att komma ut och dricka kaffe!
                  samt också att lyckas leta upp nåt ställe där man tänker sig att nån gädda står, och sen helst lyckas få den att Visa sig eller ännu hellre hugga... sen, efter det så tar jag gärna in gäddan så PROBLEMFRITT och enkelt som möjligt, tror det är mitt led-ord för infiskningen av en fisk man fått på kroken, problemfritt helt enkelt, sen vad det innebär kommer troligen se lite olika ut beroende på fisken och övrig situation då som omgivning etc.
                  Den så kallade "kampen" mot ett så pass mycket mindre djur än mig själv ger jag inte mycket för, den är jag egentligen HEEELT o-intresserad av utan vill bara kunna kroka av. Däremot så tittar jag gärna oxå på gäddan som huggit, så, är ändå glad (oftast, små kan ju vara lite irriterande mest också faktiskt) om jag faktiskt får veva in den ändå hela vägen, annars hade jag ju kunnat fiska med beten utan krok bara liksom...kul att se om man kan dra upp en större och förbättra personbästa etc liksom.
                  Gäddor är fina djur, gillar att se dem så, man vill ju ändå gärna få veva in dom å klämma lite på dom!

tajtlajnz!
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag kör hårt med mitt gamla broman odell 140gr till dirigentpinne, börjar dock rosta i ringarna så misstänker att linan inte mår så bra snart.
                    Till borre kör jag mest walker 20gr.
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

tog pb på 11.2 118cm på ett daiwa laguna 7-28 på en reflex

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 853 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57