Vad vet du om vårfiske efter havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad vet du om vårfiske efter havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad vet du om vårfiske efter havsöring?

Har sett på smhi:s iskarta att det nu ska vara isfritt vid Södra Ulvöns sydspets, som befinner sig c:a 10mil sydväst om mitt havsöringsställe(en bit söder om Umeå), så om bara väder och vind vill samarbeta så ska väl kustöringsäsongen i min nacke av skogen vara såpass nära att man snart kan känna doften av frustration efter bompass på bompass.

Jag är väldigt grön vad gäller kustöring. Jag har gjort totalt åtta pass på c:a 25 timmar sammanlagt från slutet av augusti till slutet av september 2016. Dessa turer har gett fyra bekräftade hugg(varav en landad fisk på 0,32kg)och två misstänkta hugg. Jag hittade rätt recept precis i slutet av säsongen(dom är olovliga här från 1/10-31/12), veva sketafort med många korta vevstopp.

Nu är det som sagt var så småningom dags för vårsäsongen och jag vill helst sätta igång så fort det är öppet vatten(nåt litet isflak här och där kan jag leva med). Några frågor;

1. Är det ens lönt att försöka när vattentemperaturen bara är strax över nollstrecket?(vilket jag misstänker att det kan tänkas vara när det fortfarande flyter isflak här och där)
    2. Ska jag leta kustöringen på ungefär samma miljöer och djup som på hösten?
    3. Nåt särskilt att tänka på vad gäller val av bete samt dess färg?
    4. Vad ska jag tänka på vad invevningsteknik anbelangar?(hastighet? vevstopp?)

Om någon har svar på frågor jag inte har ställt men borde ha ställt så är även de givetvis varmt välkömna.

För kännedom så är det fiske från land, utan vadare, som är vad jag sysslar med.

Som jag har förstått det så är väl kustöringsfiske från land inte sådär värst jättevanligt i dessa trakter(vilket för mig är en gåta eftersom det är nästan olidligt spännande), men tips från alla trakter är mer än välkomna, även om kanske det västkustska havsöringsfisket skiljer sig en del från det ostkustska.

Tack på förhand.
    All you need is Lubb.

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Har sett på smhi:s iskarta att det nu ska vara isfritt vid Södra Ulvöns sydspets, som befinner sig c:a 10mil sydväst om mitt havsöringsställe(en bit söder om Umeå), så om bara väder och vind vill samarbeta så ska väl kustöringsäsongen i min nacke av skogen vara såpass nära att man snart kan känna doften av frustration efter bompass på bompass.

Jag är väldigt grön vad gäller kustöring. Jag har gjort totalt åtta pass på c:a 25 timmar sammanlagt från slutet av augusti till slutet av september 2016. Dessa turer har gett fyra bekräftade hugg(varav en landad fisk på 0,32kg)och två misstänkta hugg. Jag hittade rätt recept precis i slutet av säsongen(dom är olovliga här från 1/10-31/12), veva sketafort med många korta vevstopp.

Nu är det som sagt var så småningom dags för vårsäsongen och jag vill helst sätta igång så fort det är öppet vatten(nåt litet isflak här och där kan jag leva med). Några frågor;

1. Är det ens lönt att försöka när vattentemperaturen bara är strax över nollstrecket?(vilket jag misstänker att det kan tänkas vara när det fortfarande flyter isflak här och där)
    2. Ska jag leta kustöringen på ungefär samma miljöer och djup som på hösten?
    3. Nåt särskilt att tänka på vad gäller val av bete samt dess färg?
    4. Vad ska jag tänka på vad invevningsteknik anbelangar?(hastighet? vevstopp?)

Om någon har svar på frågor jag inte har ställt men borde ha ställt så är även de givetvis varmt välkömna.

För kännedom så är det fiske från land, utan vadare, som är vad jag sysslar med.

Som jag har förstått det så är väl kustöringsfiske från land inte sådär värst jättevanligt i dessa trakter(vilket för mig är en gåta eftersom det är nästan olidligt spännande), men tips från alla trakter är mer än välkomna, även om kanske det västkustska havsöringsfisket skiljer sig en del från det ostkustska.

Tack på förhand.
    Hej Tomas;

På våren lyser och värmer solen upp ytvattnet som följer med vinden och samlas utefter stränder och vikar där vinden ligger på....

Leta efter grunda vikar där vinden ligger på! Se till att ha en termometer med dig för att kunna kolla vattentemperaturen. Tidigt på våren kan man hitta både små och stora Havsöringar på riktigt grunt vatten i nästan sterila vikar och utefter stränder där vattentemperaturen är +0,5 - +2 gr.C varmare än det omgivande vattnet....

Den som söker den finner!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Tomas;

Den som söker den finner!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

Old Firehand
      Tack för tipset. Och tack för infromationen om talessättet, jag har alltid trott att man brukade säga "den som söker letar."
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Tack för tipset. Och tack för infromationen om talessättet, jag har alltid trott att man brukade säga "den som söker letar."
        Hej igen Tomas;

Den som söker han finner. (från Bibeln, Lukasevangeliet 11:109)

All You need is love! ... http://www.imdb.com/name/nm0000054/ ...

http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-03-08, 19:31.

Kommentera

den som söker letar."
          Och den som letar men inte finner blir irriterad

Hö fiske brukar va mycket letande.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-03-01, 21:29.

Kommentera

Vad ska jag ha för tänk vad gäller beten och betspresentation i kallt vårvatten?

Stora? Små?

Antar att det är betydligt långsammare fiske än höstens tokveva och gör många korta vevstopp-metod som gäller?

Färger, skrikigt? Naturliga färger?
            All you need is Lubb.

Kommentera

Jag brukar satsa på skrikiga färger på våren och mer naturliga på höstsäsongen, men inga regler utan undantag. Långsam hemtagning brukar vara standard men även där kan de triggas av ett hetsigt bete.

Kommentera

Sandgrävlingen med sin mycket försiktiga gång kan rekommenderas för vårfsäsongen!

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                  Sandgrävlingen med sin mycket försiktiga gång kan rekommenderas för vårfsäsongen!
                  Intressant. Hur är det med den snarlika men kortare Gladsax Kutlingen?
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Jag ska testa detta i svenska vatten tänkte jag. Får se hur det tas emot av silverfisken.

Click image for larger version

Name:	DSC_0305.jpg
Views:	1
Size:	670,9 KB
ID:	1783740Click image for larger version

Name:	DSC_0307.jpg
Views:	1
Size:	990,1 KB
ID:	1783741

I annat fall blir det ofta långsamt hemtagen westin boss eller falkfish thor. För att jinxa lite så brukar dessa leverera firre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57