Gädda på sommaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda på sommaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda på sommaren?

Hej alla.

Jag behöver lite matnyttiga tips angående sommarfisket efter gädda.
    Har hört så många olika varianter att jag blir helt snurrig. En del säger att "Gå och bada istället" medan vissa menar att det visst går att ha ett lyckat fiske på sommaren.

Tänker mig högsommaren i juli och början på augusti. Hur ska man lägga upp sin taktik? Jag fiskar mest i en medelstor skånsk slättsjö. Den är relativt grund med ett maxdjup på 9 meter. Finns bra med fisk i den, liten som stor.
    Har fått tips om morgon och kväll är bra. Att man ska fiska djupt och inte strandnära i vassen och längs grunda kanter.
    Att fisken inte står kvar på de grunda områdena utan finns mitt ute i sjön i svalare vatten. Vissa säger att smågäddor alltid går att hitta grunt oavsett vattentemp medan andra säger att det är lönlöst att även hitta dem där.

För mig är att fiska djupt mer eller mindre som att fiska pelagiskt, men jag kanske har helt fel bild? Personligen tycker jag att fiska mitt ute i smeten är jättetråkigt, men är det den rätta melodin så måste det ju kanske testas igen. Men går gäddan att hittas relativt grunt så kör jag hellre det. Att dra smågäddor på nåt kilo har jag inga problem alls med.

Har haft lyckat gäddfiske på vårarna och hösten men sommaren har alltid spökat. Har bara lyckats fånga gädda fram till början på juni.
    Har testat allt möjligt.. spinnerbaits, skeddrag, jiggar, ytbeten, tailar och inget har funkat.

Just nu är sommaren en död tid för mig i gäddfisket, men det hade varit kul med några extra månader. Ni som kan det här lite bättre får gärna komma med tips, det hade varit mycket uppskattat. Tack!

har haft tur på kvällen lite trätt på morgonen men i storsjön i jämtland brukar vi vara i vikar och fiska på kvällen runt öar vi använder då jigg billig jigg från dollar store med vanliga jigghuvud veva lite två/tre ryck sen veva in det du har dragit in osv sen är det nära vass som funkar enligt mig även i mindre sjöar längs kanten men nu är detta lite mer norrut men haft liknande erfarenheter runt gävle mestadels jigg några små wobbler men inget stort

Kommentera

Har du aldrig kört in i vass å de blivit en jävla tsunami med följ av en streck rakt ut i djupet? Gäddorna ligger å solar FAST dem inte har solglasögon.

Jag tror man kan dra gädda på grunda ställen mitt på dagen, de gäller bara att de är du som är först dit av alla fiskare. Har någon redan varit å skrämt skiten ur dem tror jag inte dem kommer tillbaks förens på kvällen.

Själv brukar/brukade jag fiska annat på sommaren då gädda redan tar upp 24 timmar av min dagliga tid i mina tankar... Nån gång måste man pausa
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Förutom kylan i djupen så tycker jag att klassiska gäddvikar funkar ypperligt på kvällarna. Vasskyddat in i vassen, eller ytbeten om det är stilla!
        Det är ett roligt gäddfiske i min åsikt!

Kommentera

Det som lyckas bäst för mig gällande större gädda är trolling med vobbler som går max 4, brukar ha några på 4 och några på 2 över 8+ till 20+ meters djup

Fick många metersgäddor i juli-augusti på detta vis, pelagiska gäddor är bra gäddor! skönt att slippa gå fast i botten med

Kommentera

Gäddan äter som mest på sommaren då ämnesomsättningen är högst då, alltså bör de hugga men var och när? Är det alltför varmt lär de vänta med middagen tills det är en hyfsad jakttemperatur, på sommaren helst kväll eller gryning även om det äter på andra tidpunkter om en måltid eller bete erbjuds... I en grund sjö tror jag (tyvärr) mer på gryningsfiske än kvällsfiske, jag tror att det helt enkelt är lite svalare i vattnet då även om andra faktorer kan spela in som när t ex betesfisken vanligen rör sig...

Kan du inte fiska morgon/kväll utan mer på dagen så skulle jag satsa djupt, antingen genom trolling eller genom att vertikaljigga/spinna, ungefär som denne man gör https://www.youtube.com/watch?v=sCniMseL7Vk Gör det längs kanter, undervattensåsar, runt grynnor genom att drifta med vinden eller med elmotorn. Det här ger nog inte mer gädda än längs vassen i gryningen, men storleken...

Kommentera

Det finns så mycket annat bra fiske på sommaren så varför skall man fiska gädda som är bättre att fiska på vinterhalvåret ? vissa sjöar är helkass på sommaren efter gädda andra kan vara ganska OK är min erfarenhet . Så mitt tips är att prova olika vatten efter sommar gädda , om du nu tvunget måste fiska gädda .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Gäddmete på sena kvällar,21-01 kan va riktigt mystiskt (bor visserligen i Skåne) men i mina vatten så e de ändå för mycket växter på sommaren men lyckades ändå dra upp en 5a förra helgen på en dubbelspinnare som du kan hålla väldigt grunt då den nästan stannar pga skedarna som flyttar mycket vatten, de du kan tänka lite på e att du faktiskt måste sticka ut i mängden av mat som nu finns tillgänglig för gäddan,de skiljer sig från år till år men i mina vatten kokar de av braxen, id å mört,vissa gäddor jagar enbart löja på somrarna här å kan va extremt svåra att locka upp men som sagt de har överflöd av mat å ja brukar försöka ha så mycket sked å päls som möjligt på en större spinnare,minst 25 gr + ,dubbla skedar att föredra då slipper man veva som fan för å hålla den uppe vid ytan å fastnar faktisk inte lika lätt i skit som man tror heller, annat tips som e de enklaste men med mer känsla inblandat e å bara dra på en mört eller makrill på tafs å sula ut den i ex nate, utanför vassen ja vart du vill beroende på lina, kan självklart laddas med flytkulor så du kan få ett svävande naturligt å doftande bete som gäddan inte behöver anstränga sig mycket för när de e trögt å varmt.
                Annars funkar ett vanligt atom med lite jiggryck,även shallow jiggar kan va riktigt bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Har du aldrig kört in i vass å de blivit en jävla tsunami med följ av en streck rakt ut i djupet? Gäddorna ligger å solar FAST dem inte har solglasögon.

Jag tror man kan dra gädda på grunda ställen mitt på dagen, de gäller bara att de är du som är först dit av alla fiskare. Har någon redan varit å skrämt skiten ur dem tror jag inte dem kommer tillbaks förens på kvällen.

Själv brukar/brukade jag fiska annat på sommaren då gädda redan tar upp 24 timmar av min dagliga tid i mina tankar... Nån gång måste man pausa
                  Tackar för tipset.
                  Mja, för det första tycker jag att fiska gädda är rent generellt roligare än t.ex abborre. Sen är det väl lite för egen del, att knäcka koden lite för just sommaren. Att kunna känna att man har någorlunda samma fångstchans en sommartur som en vårtur.

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                    Det finns så mycket annat bra fiske på sommaren så varför skall man fiska gädda som är bättre att fiska på vinterhalvåret ? vissa sjöar är helkass på sommaren efter gädda andra kan vara ganska OK är min erfarenhet . Så mitt tips är att prova olika vatten efter sommar gädda , om du nu tvunget måste fiska gädda .
                    Håller med om att det finns lämpligare fiskar att dänga efter på sommaren. Vill bara boosta självförtroendet lite för sommaren. Att känna att en fisketur på sjön inte är ett hopplöst fall ungefär.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 213 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B